HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Jóváhagyták a Stellantis, azaz a PSA-FCA frigy létrejöttét

Az elmúlt évtizedekben sorra egyesülnek vagy vásárolják fel egymást az autógyártók, így egyre nagyobb autóipari konszernek jönnek létre, amely a gyártók számára egyaránt jelentős előnyöket kínál. A fejlesztési költségek megosztására a konszernektől függetlenül is egyre több példát láthatunk, aminek eredményeként sorra jelennek meg különféle márkajelzésekkel az azonos kinézetű autók a piacon. Előfordul, hogy ilyen esetben „leosztják a piacot” az érintett gyártók, azaz megállapodnak, hogy mely országokban árusítják Suzuki Splash, és hol Opel Agila néven ugyanazt az autót. A konszernek életében végképp természetes az ilyen közös modellek fejlesztése, egy remek példa a Volkswagen csoport hármasikrei: a Škoda Citigo, a Volkswagen e-Up és a SEAT Mii.

Kevésbé feltűnő, de mégis egyértelmű, amikor a konszern tagok nem „átcímkézik” egymás modelljét, hanem a saját, első pillantásra teljesen eltérő típusok padlólemeze, alkatrészei azonosak. Erre jó példa az Opel Corsa és a Peugeot 208 elektromos változata, melyeket alaposabban meg kell nézni, hogy egyértelmű legyen a rokonság.

A fejlesztési költségek jelentős megtakarítása mellett a konszernek kialakulásának másik fontos oka a piacszerzés. Erre remek példa a Fiat és a Chrysler márkákat magában foglaló FCA csoport. A Fiat komoly hagyományokkal rendelkezik Európában, különösen a kisebb városi autók gyártása terén, ezekre azonban nincs számottevő kereslet az Egyesült Államokban, ott viszont a Chrysler egy régi, népszerű márkanév, így a közös fejlesztéseket eltérő, lokálisan népszerű néven tudják eladni mindkét kontinensen.

Tíz hónappal ezelőtt már beszámoltunk egy újabb összeolvadásról, amellyel a világ a negyedik legnagyobb autóipari konszernje jön létre, amely évente 8,7 millió autó eladásával számolhat (az első három helyen szinte holtversenyben áll 10,8-10,6 milliós eladással a Volkswagen csoport, a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség és a Toyota). Az új vállalat megalakulásával egy kézbe kerül az FCA oldaláról a Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, Dodge, RAM, Lancia és Chrysler, a PSA oldaláról pedig a Peugeot, Citroën, DS, és az Opel-Vauxhall márka. 

Idén nyáron nevet is kapott az együttműködés. A partnerek szerencsére úgy döntöttek, hogy nem kényszerítenek minket a hat betűből álló, nehezen kimondható PSAFCA konszern elnevezés használatára, helyette választottak egy jól hangzó, de az új csoport egyetlen márkájához sem köthető elnevezést, így megszületett a Stellantis. Miközben új információk még nem nagyon láttak (láthattak) napvilágot az új konszernről, a háttérben természetesen folytak az egyeztetések és a napokban a PSA és a Fiat Chrysler 38 milliárd dolláros üzlete megkapta az Európai Unió trösztellenes felügyeleti szerveinek jóváhagyását.

Európai szemmel tekintve az együttműködés számára az egyik legfontosabb első kihívás a fokozatosan szigorodó EU-s széndioxid kibocsátási előírásoknak való megfelelés lehet. A PSA csoport volt az egyetlen, amely 2020 augusztusáig hozni tudta az elvárásokat ebben a koronavírus által is nehezített évben, de a Fiat a Tesla kvótáinak megvásárlására szorult ahhoz, hogy megússza a büntetést.

Az egyes gyártók személyautókra vonatkozó flotta szintű széndioxid kibocsátása (forrás: theicct.org)

Az elektromos(ított) modellek tekintetében épp hasonló szegmensben, azaz a kisebb városi autók területén rendelkezik mindkét gyártó saját fejlesztéssel, hiszen az Opel Corsa-e, Peugeot e-208, A DS 3 Crossback e-Tense és a Fiat 500e méreteiket tekintve többé-kevésbé versenytársaknak tekinthetők, a DS 3 és a Fiat 500 abban is közös, hogy inkább a prémium vásárlókat célozza. Mivel a Fiat szintén jelentős forrásokat ölt bele a Mirafiori üzem átalakításába, gyakorlatilag az elektromos Fiat 500 gyártására felkészítésébe, az 500-as modell is éppen a megújulása küszöbén áll, így rövid távon nem lenne logikus lépés ezt eldobni, és a PSA eCMP platformjára áttervezni a Fiat 500 modellt.

A PSA csoport azonban nem csak a valamivel tágasabb, emelt személyautó modellek (Peugeot e-2008, Opel Mokka-e, Citroen e-C4) esetén kezdte meg az eCMP platform használatát, de elkészítették a nagyobb autóknak szánt eVMP padlólemezt is, amelyre elsőként valószínűleg a harmadik generációs Peugeot 3008 modell elektromos változata épül majd. Az együttműködésnek köszönhetően az alapok adottak lesznek akár egy elektromos Fiat Tipo piacra dobásához is, és akár az Egyesült Államokban népszerű Chrysler márkanév alatt is megjelenhetnek tisztán elektromos modellek az eVMP padlólemezen. Az FCA elektromosított, azaz tölthető hibrid kínálatban sem túlságosan erős, igaz a nagyobb autók esetén idén bemutatkozott a Jeep Renegade 4xe és a Jeep Compass 4xe Jeep modell, de Fiat márkanéven csak a kisebb, Panda és 500 modellekből kínálnak hibrid változatot.

A PSA komolyan vette a haszongépjárművek villamosítását is, amely a Fiat számára szintén nagyon fontos kategória. Az utakon hamarosan találkozhatunk az Opel/Vauxhall Vivaro/Meriva, Peugeot Expert/Traveller, valamint a Citroen Jumpy/SpaceTourer tisztán elektromos változataival, amelyek nem csak a személyautókból megismert villámgyorsan tölthető bruttó 50 kWh kapacitású akkumulátorral, de egy 50%-kal nagyobb, 75 kWh-s akkuval is megrendelhetők. Egyáltalán nem lenne tehát meglepő, ha a Fiat a jelenleg a Renault-val közösen gyártott Talento modellt a modellciklus végén egy PSA típusra cserélné, amelynek remélhetőleg tisztán elektromos változata is lesz majd.

Az elektromos autók megfelelő példányszámban történő gyártásának talán legfontosabb kérdése, a honnan lesz elég akkumulátor? Erre a választ szintén a PSA csoport két építés alatt álló akkumulátorgyára adhatja meg, amelyben évi közel 1 millió autóhoz gyártanak majd 48 GWh akkumulátor kapacitást.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.