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
auto
2024. 04. 26. péntek

Júniusban már felröppentek a pletykák arról, hogy az autópiaci trendeknek megfelelően hamarosan egy alapos átszerveződés kezdődik meg a Mini kínálatában, melynek három fő pillére az elektromosítás, az új szegmensekbe való belépés, valamint a kínai terjeszkedés lesz. A hírek igazak, a BMW Group által közzétett sajtóanyag, valamint a brit hírportálok által készített exkluzív interjúk is megerősítik, hogy valóban nagy változások jönnek a prémium márkánál, s az elkövetkezendő években három villanyautót is piacra fog dobni a vállalat, melyet Bernd Körber márkaigazgató hosszútávon egyre inkább a teljesen elektromos autógyártóvá válás felé kormányoz .

Már a Mini is elektromos terepjárón dolgozik

A stratégia középpontjában három kulcsmodell áll. Az első egy háromajtós ferdehátú lesz, a tervek szerint 2023-as érkezéssel, melyet hagyományos, illetve tisztán elektromos meghajtással egyaránt választhatnak majd a vásárlók. Az Autoexpress információi szerint a villanyos változat a Mini és a kínai partnere, a Great Wall közös elektromos padlólemezére épül, és Kínában kerül gyártásba, de világszerte értékesíteni fogják. A belsőégésű motorral felszerelt variáns állítólag ugyanolyan dimenziókkal és dizájnnal lesz megajándékozva, ám ez a BMW Group padlólemezére lesz ráfaragva, és a Mini oxfordi gyárából indul el a vásárlókhoz. A Great Wall Motor 2021-ben tervezi piacra dobni legelső olyan villanyautóját, melynek akkucellái egyáltalán nem tartalmaznak kobaltot, nem kizárt, hogy ez a technológia a Minibe is bekerül.

Bernd Körber, a Mini vezére, Forrás: BMW

A Mini átalakulását kísérő második modell egy kizárólag teljesen elektromosként gyártott kompakt crossover formáját ölti fel, és várhatóan 2024-ben jelenik meg a piacon. Ez ugyanazon padlólemezre épül, mint a fentebb említett hatchback, és szintén Kínában megy gyártásba, hiszen a vállalat szerint a növekedéshez elengedhetetlen az itteni jelenlét megerősítése. Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy a crossover, SUV, terepjáró szavakat az autógyártók meglehetősen szabadon értelmezik, így a Mini crossoverének esetében sem kell feltétlenül egy a márka portfóliójából látványosan kilógó óriásra számítani.

2008-ban a kis szériában gyártott Mini E fontos tesztmodellje volt a BMW elektromos fejlesztéseinek, Forrás: BMW

Sokkal inkább egy a Countryman modellhez hasonló kialakítást kell elképzelni, ám a kínálat változatosságát megőrizve ez a sikertermék némelyest (Körber elmondása szerint körülbelül egy fél szegmensnyit) megnő. A jelenleg már plug-in hibridként is elérhető Countryman következő generációja a tisztán elektromos hajtásláncot is magába fogadja, ez lesz a harmadik modell, mely a britek szerint különösen meghatározó lesz a márka jövőjét illetően.

MINI Cooper SE Countryman ALL4 , Forrás: BMW

A mostaninál fejlettebb technológiát hordozó villanyautók megjelenésével a plug-in hibrid meghajtás-opció eltűnik a kínálatból, a gyártó szerint ugyanis a 400 kilométert meghaladó hatótávú teljesen elektromos autók mellett a tölthető hibridek abszolút feleslegessé válnak. A márka tapasztalatai szerint valójában még a 400 kilométer sem feltétlenül szükséges ehhez, hiszen az utakon lévő Mini Electric villanyautók által gyűjtött adatok azt mutatják, hogy a felhasználók csak nagyon kevés kivétellel tesznek meg napi 40-50 kilométernél többet. Ennek fényében már a következő Countrymannél sem tervez hibriddel a Mini.

Az első teljesen elektromos, sorozatgyártott Mini a tavalyi Frankfurti Autószalonon

Mindazonáltal a „választás szabadsága” a prémium kisautó-márkára is kiterjed, így a közeljövőben is mindenki kedvére látogathatja majd a benzinkutakat újdonsült Mini-tulajdonosként. Az elektromosítás azonban új kapukat nyit a vállalaton belül, a márka legerősebb csúcsmodelljeit gyártó John Cooper Works például kizárólag villanyautókat gyártó leányvállalattá válhat, amint ezt a kereslet indokolja – árulta ez az igazgató. A Mini autóit felturbózó cég egyúttal saját, dedikált villanyautó építésére is lehetőséget kaphat, de egyelőre valószínűleg a három kulcsmodellt veszi kezelésbe 2024-től kezdődően.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.