Kínából hozza új villanyautóit a Mini
Júniusban már felröppentek a pletykák arról, hogy az autópiaci trendeknek megfelelően hamarosan egy alapos átszerveződés kezdődik meg a Mini kínálatában, melynek három fő pillére az elektromosítás, az új szegmensekbe való belépés, valamint a kínai terjeszkedés lesz. A hírek igazak, a BMW Group által közzétett sajtóanyag, valamint a brit hírportálok által készített exkluzív interjúk is megerősítik, hogy valóban nagy változások jönnek a prémium márkánál, s az elkövetkezendő években három villanyautót is piacra fog dobni a vállalat, melyet Bernd Körber márkaigazgató hosszútávon egyre inkább a teljesen elektromos autógyártóvá válás felé kormányoz .
A stratégia középpontjában három kulcsmodell áll. Az első egy háromajtós ferdehátú lesz, a tervek szerint 2023-as érkezéssel, melyet hagyományos, illetve tisztán elektromos meghajtással egyaránt választhatnak majd a vásárlók. Az Autoexpress információi szerint a villanyos változat a Mini és a kínai partnere, a Great Wall közös elektromos padlólemezére épül, és Kínában kerül gyártásba, de világszerte értékesíteni fogják. A belsőégésű motorral felszerelt variáns állítólag ugyanolyan dimenziókkal és dizájnnal lesz megajándékozva, ám ez a BMW Group padlólemezére lesz ráfaragva, és a Mini oxfordi gyárából indul el a vásárlókhoz. A Great Wall Motor 2021-ben tervezi piacra dobni legelső olyan villanyautóját, melynek akkucellái egyáltalán nem tartalmaznak kobaltot, nem kizárt, hogy ez a technológia a Minibe is bekerül.

A Mini átalakulását kísérő második modell egy kizárólag teljesen elektromosként gyártott kompakt crossover formáját ölti fel, és várhatóan 2024-ben jelenik meg a piacon. Ez ugyanazon padlólemezre épül, mint a fentebb említett hatchback, és szintén Kínában megy gyártásba, hiszen a vállalat szerint a növekedéshez elengedhetetlen az itteni jelenlét megerősítése. Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy a crossover, SUV, terepjáró szavakat az autógyártók meglehetősen szabadon értelmezik, így a Mini crossoverének esetében sem kell feltétlenül egy a márka portfóliójából látványosan kilógó óriásra számítani.

Sokkal inkább egy a Countryman modellhez hasonló kialakítást kell elképzelni, ám a kínálat változatosságát megőrizve ez a sikertermék némelyest (Körber elmondása szerint körülbelül egy fél szegmensnyit) megnő. A jelenleg már plug-in hibridként is elérhető Countryman következő generációja a tisztán elektromos hajtásláncot is magába fogadja, ez lesz a harmadik modell, mely a britek szerint különösen meghatározó lesz a márka jövőjét illetően.

A mostaninál fejlettebb technológiát hordozó villanyautók megjelenésével a plug-in hibrid meghajtás-opció eltűnik a kínálatból, a gyártó szerint ugyanis a 400 kilométert meghaladó hatótávú teljesen elektromos autók mellett a tölthető hibridek abszolút feleslegessé válnak. A márka tapasztalatai szerint valójában még a 400 kilométer sem feltétlenül szükséges ehhez, hiszen az utakon lévő Mini Electric villanyautók által gyűjtött adatok azt mutatják, hogy a felhasználók csak nagyon kevés kivétellel tesznek meg napi 40-50 kilométernél többet. Ennek fényében már a következő Countrymannél sem tervez hibriddel a Mini.

Mindazonáltal a „választás szabadsága” a prémium kisautó-márkára is kiterjed, így a közeljövőben is mindenki kedvére látogathatja majd a benzinkutakat újdonsült Mini-tulajdonosként. Az elektromosítás azonban új kapukat nyit a vállalaton belül, a márka legerősebb csúcsmodelljeit gyártó John Cooper Works például kizárólag villanyautókat gyártó leányvállalattá válhat, amint ezt a kereslet indokolja – árulta ez az igazgató. A Mini autóit felturbózó cég egyúttal saját, dedikált villanyautó építésére is lehetőséget kaphat, de egyelőre valószínűleg a három kulcsmodellt veszi kezelésbe 2024-től kezdődően.