A PHEV-ek ingyenes parkolását elvenni nem kell félnetek jó lesz

Az elmúlt napokban körbejárta a magyar sajtót, hogy Budapest szigorítani kívánja a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását, nevezetesen csak a tisztán elektromos autók parkolnának ingyen a jövőben. A hírek szerint a Főpolgármesteri Hivatal is elismerte, hogy folynak a szigorításról szóló dialógusok. Ebben a cikkben ezt a kérdést szeretnénk pro- és kontra körüljárni.

Akkor januártól már regisztrálnom kell, ha villanyautós vagyok?

Egyelőre konkrétum nem hangzott el, még a Főpolgármesteri Hivatal sem azt erősítette meg, hogy változik a rendszer, csak azt, hogy beszélgetnek róla. Ez azonban nem újdonság, a zöld rendszám 2016-os bevezetését követően már néhány héttel felmerült, hogy esetleg csak a tisztán elektromos autóknak kellene nyújtani ilyen kedvezményt, a tölthető hibrideknek nem. Sajnos nem tudjuk pontosan hogyan szólt a kérdés, amire a megerősítés érkezett, de nyilvánvaló, hogy bármelyik politikusnak lehet olyan kérdést feltenni, amire csak ezt válaszolhatja. Például: „Az embereket irritálja, hogy a 20 éves kis fogyasztású kisautójukkal fizetni kell a parkolásért, miközben a kétszer annyit fogyasztó zöld rendszámos SUV ingyen parkol, nem lenne ideje ezt felülvizsgálni?”

Szerintetek minden marad a régiben?

Amikor 4 évvel ezelőtt bevezették a zöld rendszámot és a legalább 25 km elektromos üzemre is képes tölthető hibridek is megkapták ezt, még nagyon kevés ilyen autó volt az országban, manapság – szerencsére – egyre több. A szabályozásnak követni kell a fejlődést, a zöld rendszámnak és a vele járó kedvezményeknek egyre inkább a környezetbarát járművek vásárlására kell ösztönöznie az embereket. Idén Nyugat-Európa legtöbb országában már folyamatosan 10% feletti a tölthető autók aránya az új autó eladásokon belül. Egyértelmű, hogy ha ezek aránya elér egy kritikus szintet, akkor hozzá kell majd nyúlni az ingyen parkoláshoz, mert nem fog elférni minden autó a belvárosban. Ha pedig feleslegesen körözünk amikor parkolóhelyet keresünk, közben növeljük a dugót, az nagyon nem környezetbarát. Arról azonban érdemes beszélgetni, hogy mikor érkezik el a változás ideje és arról is, hogy hány lépcsőben valósuljon meg a szigorítás.

Advertisement

A PHEV tulajdonosok sosem töltik az autót?

A tölthető hibrideket lehet használni úgy is, hogy minden éjjel feltöltjük a saját garázsunkban, majd napközben a munkahelyünk parkolójában is, amíg dolgozunk, így a legtöbb mai típussal akár 50-100 kilométert is megtehetünk naponta, biztos vagyok benne, hogy nagyon sok ennyire tudatos PHEV tulajdonos van, aki benzint csak évente 1-2 alkalommal használ, amikor nyaralni megy. Ugyanakkor ha a munkahelytől kap valaki tölthető hibridet a korábbi dízel helyett, korlátlan üzemanyag kártyával, otthon nem rendelkezik garázzsal vagy saját beállóval, előfordulhat, hogy ő soha nem fogja tölteni az autóját. Még így is tisztábban közlekedik, mint egy dízel, mivel a PHEV-ek normál hibrid módban használva akár az üzemanyag 30-40%-át is megtakaríthatják fékezéskor a mozgási és helyzeti energia visszanyerésével. Erre a célra azonban egy sima hibrid is megfelel, amelynek tizedakkora akkuja gyártáskor is kevésbé terhelte a környezetet és cipelni is kevesebbet kell, ez azonban azt indokolná, hogy a sima hibridek is kapjanak zöld rendszámot…

Marad-e értelme a hibridek zöld rendszámának?

Ha az ország fővárosa, amely magasan a legnagyobb lakosságszámmal rendelkező település, különválasztja a tisztán elektromos és a tölthető hibrideket, majd regisztrációhoz köti az ingyenes parkolást, az könnyen beindíthat egy lavinát, amit a kisebb városok is sorra követnek majd. A zöld rendszámos autók az ingyenes parkoláson kívül további kedvezményeket is kapnak, mentesek például a teljesítmény adó és a cégautó adó alól, valamint a tulajdonosváltáskor sem kell kifizetni az illetéket. Ezek a kedvezmények azonban mind a központi nyilvántartáson alapulnak, nem ránézésre, a rendszám színe alapján szabják ki a fizetendő adót. Ha néhány év múlva minden városban regisztrációhoz kötik – és csak a zöld rendszámosok egy részének adják – a parkolási kedvezményt, azzal rengeteg felesleges terhet rónak a parkolóiroda dolgozóira, a parkolóőrökre és az autósokra egyaránt. Remek példa Győr, ahol az elmúlt évig minden évben be kellett menni a villanyautósoknak kiváltani egy kártyát, ami ingyenes parkolásra jogosított, az idei évtől azonban azt választották, hogy inkább a PHEV autók is megkapják az ingyenes parkolást a rengeteg adminisztráció helyett.

EZT OLVASTAD MÁR?  Magyarországon nem borította fel az autópiacot szigorítás

Amennyiben az önkormányzatok java úgy dönt, hogy csak a villanyautók parkolhatnak ingyenesen, hasznos lenne, ha a szabályozás is követné ezt, hiszen a PHEV-ek zöld rendszáma teljesen feleslegessé válik, mivel nem kötődik hozzá kedvezmény.

Miért van szükség helyi adatbázisokra?

A központi nyilvántartásban szerepel az autók környezetvédelmi besorolása. Ahelyett, hogy rengeteg munkával minden város saját adatbázist épít sokkal észszerűbb lenne a parkolóőröknek egy GDPR-nek is megfelelő lekérdezési lehetőséget biztosítani a központi nyilvántartáshoz, amellyel a rendszámot bepötyögve visszakapná az adott autó környezetvédelmi besorolását, vagy csak annyit, hogy tisztán elektromos vagy tölthető hibrid autóról van-e szó. Enélkül mindenkinek az lehet majd az újévi program, hogy a szilveszteri buli után másnaposan végiglátogatja néhány tucat magyar város honlapját és kérvényezi az autója felvételét a helyi adatbázisba. Bele sem merek gondolni, ha ezt a regisztrációt online nem, kizárólag személyesen lehet majd elvégezni. Ennek a helyi lakosok, akik nap mint nap parkolnak az adott városban valószínűleg eleget tesznek majd némi morgás után, de aki évente 1-2 alkalommal megy látogatóba egy városba, attól gyakorlatilag elveszik az ingyenes parkolás lehetőségét, hiszen szombat délután, amikor odaérek egy nyaralóhelyre, sem időm sem esélyem nem lesz a helyi parkolóiroda meglátogatására.

Azt pedig nonszensz lenne elvárni a parkolóőröktől, hogy bemagolják minden tisztán elektromos típus azonosító jellemzőit, esetleg minden autó alá bemásszanak, hogy megnézzék, az adott BMW i3 alatt van-e egy alig látható kipufogó, ami bizonyíthatja, hogy a Range Extenderes változattal van dolga, akinek jegyet kellene váltani.

Hatótávnövelős BMW i3 REX

Egyáltalán itt van már a szigorítás ideje?

Fentebb említettem, nem az a kérdés, hogy szükség lesz-e a szigorításra, hanem az, hogy mikor jön el ennek az ideje. A zöld rendszámos autók kedvezményének szerepe, hogy az embereket a jelenleg még drágább, de kisebb vagy nulla helyi kibocsátással rendelkező autók vásárlására ösztönözzék, amiből az egész társadalom profitál, mivel a városlakók tisztább levegőt szívhatnak. Egyértelmű, hogy van aki nem a tiszta levegő, hanem a megspórolt parkolási díj miatt választott zöld rendszámos autót. Az is kétségtelen, hogy vannak olyan kisautók, amelyek jóval kevesebbet fogyasztanak, így akár kevesebbet is füstölnek, mint egy 2,5 tonnás SUV. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy aki nagy SUV-t választ, az akkor sem fog Suzuki Splashbe ülni, ha elveszik a PHEV-től a zöld rendszámot. Sokkal valószínűbb, hogy újra egy dízel SUV-ba fog visszaülni, amivel újra kétszer annyit fog szennyezni a városban, mint a jelenlegi hibridként használt PHEV SUV-ban ülve.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tapolcán sem kell fizetni a parkolásért

A kiszámíthatóság lenne a legfontosabb!

A közelmúltban az interneten találkoztunk egy kiszivárgott munkaanyaggal a zöld rendszámos autók körének szűkítéséről. Az anyag négy forgatókönyvet tartalmaz. Az első két forgatókönyv csak a 40 g/km feletti széndioxid kibocsátással rendelkező autókat fosztaná meg a zöld rendszámtól. Ezek egyike a már kiadott zöld rendszámokat meghagyná, de további, 40 g/km feletti CO2 kibocsátással rendelkező személygépkocsi már nem kaphatna zöld rendszámot. A szigorúbb, második lehetőség alapján a korábban kiadott zöld rendszámokat is fehérre cserélnék a 2025. január 1. után következő első műszaki vizsga alkalmával. Az utóbbi opció a gyakorlatban nagy valószínűséggel azt eredményezné, hogy 2024. decemberében a legtöbb PHEV tulajdonos elvinné az autóját egy soron kívüli műszaki vizsgára, függetlenül annak lejáratától, így a legtöbb autó csak 2026 decemberében veszítené el  a zöld rendszámát (a 2023 és 2024 során forgalomba helyezett új PHEV-ek fokozatosan, legkésőbb 2028 végéig veszítenék el a zöld rendszámukat, amikor elérik a 4 éves kort).

A Mitsubishi Outlander PHEV talán a legnépszerűbb tölthető hibrid hazánkban, sajnos 40 g/km feletti a széndioxid kibocsátása

A két másik lehetőség radikálisabb, ez esetben nem csak a 40 g/km feletti széndioxid kibocsátású autóktól vonnák meg a zöld rendszámot, hanem minden nem tisztán elektromos típustól, azaz mindentől, aminek van üzemanyag-tartálya és kipufogója. Így az akár valóban 80-200 km tisztán elektromos hatótávra képes Opel Ampera vagy BMW i3 REX modellektől is. Ebben az esetben szintén két lehetőséget tárgyalt az anyag a bevezetés módjára, egyik szerint a meglévő zöld rendszámokat is visszavonnák 2025 után, a másik esetben csak újakat nem adnának már ki.

Nem tudjuk, hogy a fentiek egyike, vagy egy ötödik, egyelőre nem ismert forgatókönyv valósul majd meg, de bármilyen változás történik, a kiszámíthatóság lenne a legfontosabb. Azaz ne november végén jelentsék be, hogy januártól változás lesz, hanem legyen elég felkészülési idő. Aki autót vásárol általában nem 2 hónapra, inkább 3-5 évre tervez, így nagyon fontos lenne, hogy senki se érezze becsapva magát, ha ma megvesz egy tölthető hibridet, mivel a belvárosban van a munkahelye, a vásárláskor számít az ingyenes parkolásra, de azt néhány hét után megvonják tőle. Egyáltalán nincs probléma azzal, ha szűkül a kedvezmények köre, de ez legyen előre látható és tervezhető, hogy aki ma tölthető hibridet vásárol és megkapja a zöld rendszámot, bízhasson abban, hogy legalább 3-5 éves időtávon élvezheti majd az előnyeit.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2019-ben csatlakoztam szerzőként a villanyautosok.hu csapatához, de már 2017-től aktív villanyautós vagyok. A környezetvédelmet fontosnak tartó családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszem helyben megtermelni. Az áramot természetesen a háztetőn lévő napelemekkel, a zöldséget és gyümölcsöt pedig a kertben. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.