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
auto
2024. 12. 08. vasárnap

Így áll a NEXT-E Magyarországon és a régióban

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

2020 nagyon különleges év volt az elektromobilitás szempontjából. Az autógyártókat elkezdte komolyabban szorongatni az EU CO2 szabályozása, a hazai elektromobilitás szolgáltatók pedig sorra álltak át tesztüzemből üzleti alapú szolgáltatásra. Emellett az EU társfinanszírozásában épülő különböző töltőhálózatok, így például a NEXT-E elkészültének határideje is 2020 végére esett. Bár a vírushelyzet mindenkit előre nem várt akadályok elé állított, a számok egyelőre mind az autógyártás, mind az infrastruktúra-fejlesztés terén biztatóbbak, mint ahogy azt a pandémia tavaly márciusi kitörésekor sokan prognosztizálták.

Az idehaza a MOL-csoport által koordinált NEXT-E projekt egy fontos lépés volt a hazai elektromobilitás terén, hiszen olyan jellegű töltőhálózat jelenhetett meg ezáltal Magyarországon, amit eddig leginkább tőlünk nyugatabbra, illetve a skandináv országokban láttunk. A projekt jelenlegi állásáról Tóth-Fekete Róberttel a cég alternatív üzemanyagokért felelős vezetőjével beszélgettünk.

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

Vágjunk is egyből a közepébe: Hogy áll most a NEXT-E projekt Magyarországon, illetve a környező országokban?

Az eddigi megvalósítás 80% fölött jár, és a konzorciumi tagok közül a MOL-csoport 92%-os szinten van. Magyarországon 59 töltő telepítése szerepelt a tervben, amiből 5 ultra és 54 villámtöltő. Örömmel mondhatom, hogy minden ultratöltőt, és 48 db villámtöltőt is sikerült beüzemelni. A telepítés mindössze 3 helyszínen húzódott el 2020-ban. Az M3-as autópályán Kerekharasztnál és Görbeházánál a Magyar Közút engedélyére várunk, de a téli időjárás nem kedvez az autópálya alatti átfúrásnak, így ez tavasznál hamarabb nem lesz kész. Az M0-s autópályán Vecsésnél sajnos a bonyolult jogi és tulajdoni viszonyok miatt újra kellett gondolni a terveket, ezért a töltőberendezés telepítése és üzembe helyezése 2021 nyarán várható. Mind a három lokáció dupla pihenős, így az autópálya mindkét oldalán lesz használható töltőoszlop.

A koronavírus járvány miatt az EU illetékes hivatala az INEA 2021. december 31-re módosította a projekt lezárásának határidejét, de a hátralévő 6 töltő telepítésével nem szeretnénk megvárni az utolsó napokat. Mindent megteszünk a magunk részéről, hogy ezek a helyszínek minél hamarabb elkészüljenek, hiszen az autósok nagyon várják már őket.

Mi a helyzet a többi országban?

Szlovákiába 11 villám- és 2 ultratöltőt terveztünk, és ezek el is készültek határidőre. Ugyanez a helyzet Csehországban, ahol 22 villám- és 2 ultratöltőt kellett telepíteni, de ott is elvégeztük már a feladatot, ahogy a Horvátországba szánt 11 DC50-es és 1 ultratöltő is üzemel már, amiket a Tifon állomásokon telepítettünk. Szlovéniában a 11 villámtöltőből és 1 ultratöltőből 2 villámtöltő van még folyamatban, a többi elkészült. Ezek telepítése is időjárásfüggő, de várhatóan az első félévben meg fog valósulni. Végül, de nem utolsósorban Romániába a tervezett 21 villámtöltőből 17 már elkészült és az utolsó 4-et is beüzemeljük a következő hónapokban. Összességében ez azt jelenti, hogy 141 töltőből 129 elkészült, úgyhogy tényleg nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy sikerrel lezárjuk a projektet.

Mennyire zavarta a COVID19 a telepítéseket?

A COVID leginkább az első hullámban okozott nehézséget. Ismeretlen helyzettel találtuk szembe magunkat mi is és valamennyi olyan szervezet illetve vállalat is, amely közreműködött ebben a programban. Nyilvánvalóan nekünk is újra kellett strukturálnunk magunkat. Viszont figyelembe véve, hogy a Magyar Közútnál illetve az áramszolgáltatóknál is sikeresen átálltak az otthoni munkavégzésre a kollégák, a telepítések tekintetében inkább apróbb döccenőnek aposztrofálnám a járványt, semmint leküzdhetetlen problémának. Ha visszanézünk a 2020-as évre, egyértelműen látható, hogy rengeteg töltőt telepítettünk mind idehaza, mind pedig külföldön. Ráadásul nem csak NEXT-E töltők készültek el, de más településeken is, mint Esztergom, Kisvárda, Debrecen vagy Balassagyarmat is lezártunk telepítéseket. Összességében 50-nél is több töltőt telepítettünk tavaly itthon. A COVID ugyan okozott nehézséget, de viszonylag gyorsan sikerült alkalmazkodnunk.

Mik a tapasztalatok az eddig telepített töltőkkel?

Napi szinten követjük azt, hogy hogyan alakulnak a töltési darabszámok az egyes töltőinken. Nyilvánvalóan van szórás, ahogy abban is van szórás, hogy hol találhatók főleg elektromos autók Magyarországon. Az autósok üdvözölték az ultratöltők megjelenését. A napi töltési darabszám folyamatosan emelkedik, különösen az applikáció bevezetése óta, és jók a visszajelzések is a töltők működésével kapcsolatban. Fontos megemlíteni, hogy a MOL-csoport nem úgy vásárolja ezeket az eszközöket, hogy 100%-ban támaszkodik a gyártói kínálatra, hanem mi magunk specifikáljuk az elvárásokat, legyenek ezek akár szoftveresek, akár hardveresek, és ennek a specifikációnak kell megfelelniük a beszállítóknak. A tavalyi évben nagyon sok fejlesztést is végeztünk mind szoftverben, mind hardverben, pontosan azért, hogy azokat az igényeket, amelyekkel korábban találkoztunk, vagy azokat az észrevételeket, amelyek az ügyfeleinktől jöttek, maximálisan beépítsük a megoldásainkba. Az eddigi visszajelzések alapján a piac értékeli ezeket az erőfeszítéseket, és egyre jobbak a töltési mutatóink.

A fejlesztésekkel kapcsolatban felmerül, hogy a CHAdeMO csatlakozón egyelőre még az ultra töltőkön is csak 50 kW a maximális teljesítmény. Várható-e ezek felfejlesztése 75 kW-ra?

Ahogy említettem, napi szinten elemezzük az adatokat, és ahogy valószínűleg más szolgáltatók is teszik, töltőnként figyeljük a napi töltések darabszámait. A jövőbeni fejlesztéseket ezeket figyelembe véve határozzuk meg. Látni kell azonban, hogy a CHAdeMO csatlakozó mindössze néhány autótípushoz kötődik, és látható az is, hogy a Nissan is kezd elmozdulni Európában a CCS irányába. Ezekre a piaci fejleményekre, változásokra nekünk is figyelnünk kell, és ezeket értékelve fogunk dönteni a CHAdeMO további fejlesztéseiről. Technikailag a fejlesztés itt a töltőkábel és a töltőfej cseréjével megoldható, de ezt a fejlesztést a valós piaci igényre és a kereskedelmi számításokra kell alapoznunk.

Az utóbbi időben a nagy teljesítményű töltők telepítéséből az ország déli és keleti fele kimaradt. Mind az Ionity, mind a NEXT-E csak az ország nyugati, főleg észak-nyugati megyéiben telepített ultragyors töltőket. Nem lenne szükség ilyenekre az ország többi részén is?

A NEXT-E kapcsán kicsit meg volt kötve a kezünk, hiszen csak a TEN-T útvonalak mentén tudtunk telepíteni, ami valóban érintetlenül hagyta a déli országrész egyes területeit. Az M5-ös és az M7-es autópályák mentén szerencsére tudtunk telepíteni, de a kettő között a NEXT-E valóban nem hozott új töltőket. Pontosan emiatt mi is elkezdtük vizsgálni a fehér foltokat, és úgy döntöttünk, hogy a NEXT-E projekttől függetlenül is fogunk telepíteni saját beruházásban töltőberendezéseket, és ebben a tervben szerepelnek dél-magyarországi töltőtelepítések is. Már elkezdtük az egyeztetéseket a helyi áramszolgáltatókkal, hogy lássuk, hol milyen mértékű hálózatfejlesztésekre van szükség a töltők létesítéséhez. Pontos helyszíneket még nem tudok mondani, azokról a lehetőségek ismeretében fogunk dönteni, de az fontos szempont, hogy ezek még idén elkészüljenek.

(fotó: Németh Ágnes)

Várható, hogy ezek között lesznek ultratöltők is?

Az ultratöltőkkel kapcsolatosan óvatosabbak vagyunk. A NEXT-E projekt egyik fontos eredménye, hogy látjuk a piaci tapasztalatokat mind az eszközbeszerzés, mind a hálózatfejlesztés, mind pedig a lekötött teljesítmény után fizetendő díjak terén. Ezt kell összevetnünk a kihasználtsággal, hogy piaci alapon is működőképes fejlesztésről beszélhessünk. Természetesen figyelemmel követjük a most induló európai uniós pénzügyi ciklus újabb pályázati kiírásait is. Ha lesz rá lehetőségünk, akkor biztosan fel fogjuk tűrni az ingujjat, és nekiveselkedünk a feladatnak, hogy ultratöltők is minél nagyobb számban megjelenjenek a középkelet-európai régióban. Magyarországon most 5, a környező országokban további 6 ilyen töltőt üzemeltetünk, de mi is úgy látjuk, hogy a jövőben ezek lesznek a dominánsak, különösen az autópályák mentén. Erről a trendről mi sem fogunk lemaradni.

Magyarországon a MOL egy teljesen új fajta szolgáltatást hozott az elektromobilitásba, hiszen autópálya pihenőkben korábban nagyon kevés villámtöltő üzemelt. Ez gyorsan meghozta a népszerűséget a MOL Plugee töltőknek idehaza. Máshol ilyen töltési lehetőségek voltak már korábban is. Milyen volt a fogadtatása a szolgáltatásnak külföldön?

A többi országban is értékelik az ügyfelek az autópályák mentén elérhető töltőket, hiszen ebben a régióban a közlekedés elsősorban a kelet-nyugati irányról szól. Mivel egymással szomszédos országokról beszélünk, ez a hálózat a járványhelyzet elmúltával azt is biztosítani fogja, hogy kényelmesen el lehessen jutni Csehország északnyugati csücskéből akár a Fekete-tengerig vagy az Adriáig. Reméljük, hogy ezt a mindennapokban is bizonyítani fogja. Szlovénia és Horvátország turisztikai desztinációként már nyáron megmutathatja a hálózat erejét, de a többi országban is fontos lesz. Romániába ezúttal nem telepítettünk ultra töltőket, ezért a jövőben külön meg kell majd vizsgálnunk a lehetőségeket, hogy megtaláljuk azokat a helyszíneket, ahol az ultragyors töltőkkel a lehető legjobban tudjuk segíteni az elektromos autóval közlekedőket.

Úgyhogy azt látjuk, hogy egyre több a töltés a többi országban is, aminek a Plugee applikáció ottani megjelenése várhatóan újabb lökést fog adni.

Látszik-e ezekben az országokban a hálózat kihasználtságán, hogy jóval kevesebb villanyautó fut az utakon, mint Magyarországon?

Mi is folyamatosan követjük az elektromos autó állomány változását az egyes országokban, és azt látjuk, hogy Csehországban és Szlovákiában is beindult a növekedés, a töltők kihasználtságát tekintve néha már a magyar adatokon is túlszárnyalnak. Ez részben annak is betudható, hogy ezeknek az országoknak nagyon komoly gazdasági kapcsolatai vannak Németországgal és más nyugat-európai országokkal, ami hatással van a villanyautós forgalomra is.

Szlovéniában nagyon aktív a helyi e-autós közösség. Sok új ötletük, megoldásuk, javaslatuk van. A véleményüket a kormányzat is figyelembe veszi. Ugyan sokkal kevesebb az autó, mint Magyarországon, hiszen egy sokkal kisebb piacról van szó, de az aktivitás miatt rájuk külön is odafigyelünk. Persze a turizmus miatt egyébként is nagyon fontos országról van szó.

Romániában is egyre intenzívebb az érdeklődés az e-töltés iránt. Egyre több útvonalon találni töltőket, bár az autók darabszámát illetően van még hova nőni. Horvátországban a helyzet hasonló ahhoz, ami Szlovéniára jellemző, tehát a turizmus miatt rendkívül fontos, bár tavaly a pandémiás helyzet rányomta a bélyegét a forgalomra. Idén arra számítunk, hogy az elmúlt évtizedekhez közel hasonló szintre ugrik vissza a forgalom, az e-töltések terén pedig úgy gondoljuk, hogy az idei kiugró év lesz.

A Plugee applikáció mikortól lesz használható ezekben az országokban a NEXT-E és a többi MOL Plugee töltő indításához?

A fejlesztések már egy ideje zajlanak, de komoly nehézséget jelent, hogy ahány ország annyiféle jogi, pénzügyi, adózási és számviteli szabályozásnak kell megfelelni. A célunk az, hogy kifelé, a felhasználó számára teljesen egységes maradjon az applikáció, miközben a háttérben megfelel minden ország egyedi előírásának. Ez jelenti az igazi kihívást. Már zajlik a fejlesztés, így az applikáció több lépésben az első félév vége felé fog megjelenni a többi országban is. Az alapvető célunk, hogy a nyári turizmust már támogatni tudjuk, feltéve hogy a COVID helyzet akkor lehetővé teszi már az utazásokat. Bízunk benne, hogy ugyanolyan pozitív fogadtatása lesz, mint Magyarországon.

Ez ugye azt is jelenti majd, hogy az általunk használt applikációban megjelenik Románia, Horvátország, Szlovénia, Szlovákia és Csehország is?

Így igaz. Tehát Horvátországban nem kell egy horvát applikációt letölteni a töltők használatához, hanem azzal az alkalmazással elérhetőek lesznek az ottani töltők is, amit már idehaza is használnak az autósok.

Innen már csak egy ugrás, hogy a MOL Plugee csatlakozzon a nemzetközi roaming hálózatokhoz. Erre mikor számíthatunk, hogy akár Ausztriában vagy más országokban is tudjunk töltést indítani a MOL Plugee applikációval?

Az első lépést az odavezető úton már megtettük. A NEXT-E konzorcium döntése alapján tavaly aláírtuk a szerződést a Hubject roaming platformmal, és már a fejlesztések is elindultak. Ezzel a lépéssel valósulhat meg az Európai Unió azon elvárása is, hogy a NEXT-E projekt résztvevői tegyék átjárhatóvá a hálózataikat egymás számára. A konzorciumban résztvevő vállalatok eltérő technikai felkészültségi szinten vannak ezen a téren, így valószínűleg itt sem egyszerre fog megvalósulni a fejlesztés. Már csak azért sem, mert akad olyan résztvevő, amely saját üzleti döntése alapján már korábban kapcsolódott a platformhoz. De a szükséges fejlesztéseket a következő néhány hónapban minden résztvevő meg fogja tenni, köztük mi is, és természetesen nem csak itthon, hanem csoportszinten a régióban, tehát a NEXT-E-ben résztvevő tagvállalatainknál is megtörténik majd ez a csatlakozás.

Ez akkor azt is jelenti majd, hogy a külföldi autósok is a saját szolgáltatójuk applikációjával fogják tudni indítani a MOL Plugee töltőket? Tehát nem kell letöltsék a MOL Plugee alkalmazást a töltéshez.

Így van. Tehát ha meg tudunk állapodni a szerződéses feltételekről, akkor a Nyugat-Európából a régióba érkező elektromos autó tulajdonosok az általuk már használt alkalmazásokat vagy kártyákat fogják használni a MOL Plugee töltők indításához is. Ez mindenképpen egy rendkívül fontos kényelmi funkció lesz. Induláskor természetesen nem számolunk nagyon nagy töltési darabszámokkal, ez a beruházás a jövőnek szól, annak érdekében, hogy az országok 100%-ban átjárhatóvá válhassanak.

MOL Plugee töltőpont Gödöllőn

Ha már szóba került az RFID kártya. Ilyet most nem tudnak igényelni a MOL Plugee ügyfelei. Várható-e ebben változás?

Amikor döntés született a MOL Plugee applikáció bevezetéséről, akkor eldöntöttük azt is, hogy nem jelenünk meg RFID kártyával. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy azt láttuk, hogy a MOL-csoporton belül annyi szolgáltatást és terméket tudunk kínálni az ügyfeleknek, hogy butaság lenne nem egy applikációban összeszedni és felkínálni ezeket az autósoknak. Így tudunk most például 50%-os kedvezménnyel hot-dogot kínálni a töltést indító autósoknak. Az RFID bevezetése mellett szóló érvek eltörpültek az applikáció által kínált lehetőségek mellett. Az applikáció letöltése egyszerű és gyors folyamat, és a regisztráció sem bonyolult. Az ügyfelek is ezt igazolták vissza a júliusi bevezetést követően. Az applikációval a töltésindítás is gyors, és bőven tudunk adni annyi plusz információt, lehetőséget és szolgáltatást, ami miatt megéri azt használni. Ez összességében javítja az ügyfélélményt és a lojalitást. Természetesen várhatók új fejlesztések is az applikációban, és olyan akciókat, kedvezményeket is fogunk kínálni, amik csak ezen keresztül lesznek elérhetők. Úgyhogy RFID kártyával egyelőre nem kívánunk megjelenni a piacon.

A készülő fejlesztésekből tudsz esetleg nekünk spoilerezni néhányat?

Sok minden a „csőben” van, ezek egy része igényként az ügyfeleinktől származik. Egy ilyen például, hogy szükség esetén a számlázás ne tranzakciónként, hanem havonta összesítve történjen meg. Ez elsősorban a flottával rendelkező vállalkozások életét lesz képes jelentősen egyszerűsíteni. De ezt sok egyéb fejlesztés fogja még követni. Sokan kérik tőlünk például a hagyományos üzemanyagkártya integrációját is, hogy ne különböző kártyákat és megoldásokat kelljen igénybe venni. Úgyhogy ez is egy fontos terv 2021-re.

Idén megjelent a Plugee rendszerben a Nissan tulajdonosok számára egy 15%-os kedvezmény, ami nagyon pozitív fogadtatásban részesült a közösségben. Terveztek-e hasonló akciót más márkákkal is?

Fontos hangsúlyozni, hogy ez egyfajta kísérlet. Az ötlet és a szándék a Nissané. Mivel a konzorciumban is együtt dolgozunk, így már régóta gondolkodtunk olyan megoldásokon, amivel közösen segíthetjük az elektromos autó felhasználókat. És végül erre esett a választásunk. Mi nagyon izgatottak vagyunk a fogadtatást illetően, hiszen a Nissan mintegy ötezer autóval képviselteti magát a magyar utakon, úgyhogy ez egy izgalmas kísérlet. Nem zárkózunk el más piaci szereplők hasonló akcióitól sem, de úgy gondoljuk, hogy érdemes megvárni ennek az eredményeit, és utána fogunk tudni arról dönteni, hogy másokkal is hasonló együttműködésre lépjünk.

Bár a hagyományos üzemanyag-értékesítéshez képest még persze eltörpül az e-mobilitás szolgáltatás a MOL-on belül, de mégis egyre látványosabb. Hogy tekintenek cégen belül erre a kezdeményezésre, irányra?

A MOL-csoporton belül az e-mobilitás megítélése növekvő hangsúlyt kap. De ez a folyamat nem ma kezdődött, hiszen a 2030-ig szóló stratégiánkat 2016-ban alkottuk meg. Ez 5 éve volt, és a vállalat már akkor deklarálta, hogy ezen a téren is meghatározó szerepet kíván betölteni. Ne felejtsük el azt sem, hogy a MOL már 2012-ben telepített elektromos autó töltőt, így az elektromobilitással való kapcsolat ma már 9 éves múltra tekint vissza a cégen belül. Ez része a mindennapjainknak. Terveink szerint az év végére a töltőállomásaink 10%-án, mintegy 200 helyszínen lesznek elérhetőek elektromos töltők. Haladó gondolkodású vállalatcsoportként, a közép-kelet-európai régió egyik legerősebb tényezőjeként úgy gondolom, hogy szinte természetes az, hogy ebben az átalakulási, megújulási folyamatban zászlónkra tűztük az e-mobilitást is. És pontosan a sok töltőtelepítésnek és az applikáció bevezetésének köszönhetően most már a menedzsment is tisztában van azzal, hogy az ügyfelek használják a hálózatot, és nagyra értékelik ezeket a beruházásokat. Ez mindannyiunkat arra sarkall, hogy folytassuk ezt a munkát és még nagyobb szintre emeljük. Tulajdonképpen ezt hozta nekünk 2020, 2021-től pedig az eredményekről, fejlesztésekről és elvárásokról tudunk beszélni, ami egy jó dolog.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.