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 Ha megkérdezünk valakit, hogy mi jut eszébe a Tesláról, akkor azon túl, hogy villanyautó és, hogy látott csomó gyorsulós-sikítozós videót Youtubeon, valószínűleg valami olyasmit fog válaszolni, hogy az egy 4 keréken guruló tablet vagy okostelefon. Így aztán talán nem meglepő hogy az akkumulátortechnológia után a második legfontosabb dolog amit érdemes követni a céggel kapcsolatban, az a számítástechnikai fejlesztéseik hírei. nVidia, Intel, Tesla-Samsung Amikor a Tesla először gyártásba küldte a Model S, illetve Model X típusokat, az nVidia volt a fő számítástechnikai partnere. A grafikus kártyáiról világhírű cég szállította ugyanis a cég infotainment rendszerének – a nagy középső, 17 colos monitor – a lelkét, az ARM architektúrájú Tegra 3 chipet. Egy másik, korábban szerényebb teljesítményű Tegra 2, 2015-től pedig szintén a Tegra 3 családba tartozó chip pedig a kormány mögötti képernyőt keltette életre a két nagyobb Teslában. Egyébként ennek az MCU 1 (Media Control Unit 1) néven emlegetett megoldásnak volt a része az az alaplapra forrasztott 8GB kapacitású eMMC memóriakártya is, ami a legutóbbi visszahívásért felelős.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 Amikor 2011 végén bemutatták, nagyon modern megoldásnak számított az nVidia Tegra 3. Forrás: nVidia Az Autopilot rendszer számítástechnikai hátterét kezdetben a Mobileye szállította, de egy látványos szakítás után, 2016 októberében a saját fejlesztésű HW2 változat – ekkor lépett be a 8 kamera a radar és az ultrahangos szenzorok mellé – számítógépe már szintén az nVidiától származott. Ez nem véletlen, hiszen az önvezetéshez szükséges mesterséges intelligencia hasonló hardvert igényel, mint a grafikus kártyák GPU-ja. Ez az nVidia Drive PX rendszere volt, amit a cég kifejezetten a jövő önvezető autóihoz fejleszt, a Tesla pedig a második generációs változatból vásárolt be. az nVidia Drive PX 2-t 2016 elején mutatták be. Forrás: nVidia A következő nagy fordulat 2017 őszén következett be, amikor az infotainment rendszer az ARM alapú nVidia hardverről x86 rendszerű Intel Atom E8000 processzorokra váltott, ami nem egy egyszerű upgrade volt, hiszen az operációs rendszert is hozzá kell ilyenkor igazítani a gyökeresen más architektúrához. Ez az a bizonyos MCU 2 (Media Control Unit 2) amire mostanában már olcsóbban tudnak frissíteni a Tesla tulajdonosok és ami jóval gördülékenyebb webes böngészést tesz lehetővé a kijelzőn. Az Intel kifejezetten autókhoz fejlesztette (IVI), Linux alapú, Atom processzoros számítógépe. Forrás: Intel Végül a legutóbbi nagy mérföldkőhöz 2019 tavaszán érkezett el a Tesla, amikor bemutatta a saját fejlesztésű, csak HW3 néven emlegetett számítógépét. Ez az Autopliot illetve Full Self Driving (FSD) rendszereket kiszolgáló egység teljesen a Tesla saját fejlesztése. A processzorokat az AMD és az Apple korábbi chip guruja, Jim Keller vezetésével tervezték, és a Samsung austini üzemében készülnek bárgyártásban, 14 nm-es technológiával. Az új számítógép teljesítményéről itt írtunk korábban: A Tesla robotaxik támadása: Első rész – a „vas” Samsung vagy TSMC? A következő lépcsőfokkal kapcsolatban még tavaly augusztusban reppent fel a hír, hogy a Tesla saját processzorának következő generációját már nem a Samsung, hanem a tajvani TSMC, a világ egyik legismertebb chipgyártója fogja készíteni, mégpedig a ma elérhető egyik legjobb, 7 nm-es technológiával. Hamarosan elkészül a Tesla legújabb processzora – ez lenne a HW4? Ökölszabály, hogy minél kisebb „a nanométer”, azaz, minél apróbb darabokból áll egy chip, annál nagyobb tud lenni a teljesítménye, csökken az energiafelvétele és a hűtési igénye is. Win-win-win. Csakhogy ezek a gyártástechnológiai előrelépések egyre nehezebbek, már-már a fizika határait feszegetik. A világ legnagyobb processzor gyártója, az Intel, például részben azért maradt mostanában el látványosan legnagyobb vetélytársától az AMD-től, mert évek óta képtelen tökéletesíteni 10 nm-es gyártástechnológiáját és processzorai az előző generációs 14 nm-en ragadtak, míg riválisa már 7 nm-nél jár. (Mindeközben Jim Keller egy remek Zen architektúrát is lerakott az AMD asztalára, ami azóta már a sokadik generációnál tart, és már szinte minden szempontból beérte, vagy meg is előzte az Intelt). Így a 7 nm-en gyártott HW4 várhatóan nemcsak nagyobb számítási teljesítményű lesz, mint a jelenlegi változat, de kevesebb hűtést is igényel majd, és az áramfogyasztása is alacsonyabb lesz. Az is várható természetesen, hogy a Tesla magát a chip dizájnját is tovább fejlesztette, optimalizálta. A legfrissebb hírek azonban most kicsit felkavarták ezt a szép elméletet, ugyanis egy koreai üzleti lap azt jelentette, a Tesla és a Samsung együtt dolgozik egy 5 nm-es extrém-ultraibolya technológiával gyártott megoldáson, amely autók infotainment és önvezető rendszereit is képes lesz kiszolgálni. Az eredeti koreai cikket eddig mindenki, így jómagam is csak a Google translate segítségével tudta értelmezni, így a zavar oka lehet egy fordítási pontatlanság is. A Samsung Exynos lapkáit a márka mobiltelefonjaiból már ismerjük, de van ennek egy autókba szánt verziója is. Forrás: Samsung A hír szerint a Samsung K+F részelege olyan chipek fejlesztésén dolgozik, amelyeket a Tesla önvezető autóiba fognak majd szerelni. Csakhogy ezután az írás arról beszél, hogy a Tesla az infotainment rendszerében ilyen új Samsung chipet is használhat majd. Valószínű, hogy az eredeti írás kissé pontatlan, ezért nem derül ki, hogy az alábbi 3 szcenárió melyikről is beszélünk: Az önvezetés HW4 számítógépét a korábbi híreknek megfelelően TSMC szállítja majd 2021 végén, 7 nm-es technológiával és a Samsung együttműködés ezt nem érinti. De elképzelhető, hogy az infotainment rendszer Intel processzorait majd ilyen 5 nm-es Samsung Exynos Auto chipek váltják. Valami miatt zátonyra futott a TSMC együttműködés és a Samsung lépett a helyébe. Az egész Samsung projekt nagyon korai K+F stádiumban van még és ez majd csak a HW5 generációt érinti. Ha lesz ezzel kapcsolatban pontosabb információ, akkor megosztjuk. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!