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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Tesla a kötelező visszahívásból is pénzt csinál

elektromos autó

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az amerikai közlekedési hatóság nemrégiben elrendelte 158.000 Tesla visszahívását az ún. MCU egység hibája miatt. A problémát az amerikai gyártó már korábban elismerte. A hiba a 2012 és 2015 között gyártott Tesla Model S autókban jelentkezett, bár a Tesla ugyanazt a médiavezérlő egységet építette be 2012-től 2018 elejéig összesen 159 000 db Model S-be, valamint a 2016 és 2018 között gyártott Model X-ekbe. A problémát jelentő egység Nvidia Corp (NVDA.O) Tegra 3 processzort használ, integrált 8 GB-os eMMC NAND flash memóriaeszközzel, melynek élettartama az írás-olvasási vagy törlési ciklusok száma alapján véges.

A Tesla elismerte a memóriahibákat

A középső képernyő elsötétülése előbb vagy utóbb minden MCU1-gyel szerelt Tesla Model S és Model X tulajdonosát utoléri, ennek ellenére a gyártó eddig elutasította a garanciális javítást. A hivatalos megoldás magas költségei miatt sokan külsős szervizekkel cseréltették az alulméretezett memóriaegységet, gyakran megelőző jelleggel még a meghibásodás előtt.

A Tesla úgy döntött, hogy az MCU1 egység garanciáját kiterjeszti 8 évre, vagy 160 000 kilométerre. Ezen kívül azok, akik már korábban saját forrásból kezelték a problémát, pénzvisszatérítést kapnak, amelyről 2021 februárjáig ígértek további információt az érintett tulajdonosoknak.

Mikor kell azonnal szervizbe rohanni a Teslával?

Felmerül a kérdés, hogy mi lesz azokkal az autókkal, amelyek már túllépték a 160.000 kilométert? Nos, a kötelező visszahívás értelmében az autógyártónak a kiterjesztett garanciaidőn túl is saját költségén kell cserélni az érintett autókban a memóriachipet.

Az Electrek friss információja szerint a Tesla egy ügyes húzással még hasznot is húzhat az elsőre költségesnek tűnő kötelezettségéből. A gyártót ugyanis arra kötelezték, hogy az MCU egységbe forrasztott memória modult cserélje. Bár filléres alkatrészről van szó, a hibás memória kiszerelése, majd egy új memória beforrasztása viszonylag időigényes feladat, így az egyes régiókban eleve túlterhelt Tesla szervizekre is rengeteg feladatot ró.

158.000 autót hív vissza a Tesla

A Tesla trükkje, hogy a korábbi 2500 dollárról jelentős mértékben lecsökkentette az MCU upgrade árát, 1500 dollárra. Ez esetben nem csak a hibás memóriakártyát, hanem a teljes MCU1 egységet az újabb, MCU2-re cserélik. Könnyen előfordulhat, hogy a visszahívásban érintett vásárlók jelentős része kifizeti majd ezt a kisebb összeget azért, hogy autója számítógépét újra cseréljék, ezzel kiküszöbölve a memória hibát.

A frappáns megoldásra azt is mondhatjuk, hogy mindenki nyer rajta: az autó tulajdonosa megfizethető áron kap modernebb, gyorsabb médiavezérlő egységet, a Tesla pedig megspórolja az ingyenes cserével járó kiadásokat, így talán még extra bevételre is szert tehet a kötelező visszahívás ingyenes végrehajtása helyett. A probléma inkább az, hogy a helyzetet a Teslának illett volna elegánsabban kezelni, ahelyett, hogy megvárták az NHTSA vizsgálat eredményét és a kötelező visszahívást.

Gyorsabb számítógépet kaphatnak a régi Teslák

Címlapkép: Shutterstock

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.