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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Tesla mentette meg a Niót?

Érdekes történetet fedett fel a Nio vezére a napokban – és a sztori egy véletlen visszakacsintás is egyben a Tesla kezdeteire.

Pár év múlva kiderül jó üzlet volt-e ez mindenkinek, vagy egyik legnagyobb riválisát mentette-e meg a Tesla 2019-ben.

Majdnem csőd

Ha a Tesla pénzügyi nehézségeiről esik szó, akkor mindenki a Model 3 2017-es bevezetése körüli problémákra gondol, pedig 9 évvel korábban szinte csak percekre volt a vállalat a csődtől.

Az eredeti Tesla Roadster.

2008-ban nem állt túlzottan jól a kaliforniai gyártó szénája, mivel az eredeti Roadster komoly gyártási és megbízhatósági problémákkal küzdött, tombolt a nagy pénzügyi válság, a cég készpénz tartalékjai pedig rohamosan fogytak. Elon Musk erről úgy nyilatkozott, hogy 2008 karácsonya volt a határidő, amíg elő kellett rukkolniuk valami új befektetővel, és gyakorlatilag ennek lejárta előtt percekkel született meg a megállapodás a Daimlerrel. Ennek keretében a német vállalat 9% részesedést kapott a cégből, amiért 50 millió dollár tőkeinjekciót adott cserébe. Ez mentette meg a Teslát a csődtől.

11 évvel később, most a történet megismétlődött, csak fordítva: a Tesla segített ki egy másik céget.

Nio ES8

Mint a Nio alapító-igazgatója William Li a kínai médiában elmondta, 2019 a vállalata legnehezebb éve volt, és a legkeményebb hónapokban eladtak 31 millió dollárnyi présgépet a Teslának. Ezeket a berendezéseket gyakran 18 hónappal korábban kell megrendelni, és így tett a Nio is – csakhogy közben nemvárt nehézségekbe ütköztek. Az ES8 típusú modelljük még fejlesztés alatt volt, utána pedig vissza kellett hívniuk 5000 darabot az autóból, mert tűzveszélyesnek bizonyult a kocsi aksija.  A présgépek árának felét már korábban kifizették előlegként, azonban amikor azok megérkeztek nem volt elég pénzük, hogy kifizessék és átvegyék a szállítmányt a vámon.

Nio ES8

A Tesla sanghaji üzeme éppen akkoriban épült, és 6-7 hónapot tudtak spórolni azzal, hogy a Nio gépeit vették át. A kínai rivális is jól járt, mivel a Teslától visszakapta a befizetett előleget is, a készpénz pedig akkoriban rendkívül fontos volt a vállalat számára. Li hozzátette, ez olyan volt kicsit, mintha fegyvert adtál volna el az ellenségednek – de nem volt mit tenni. A kínai villanyautó gyártónak így is el kellett bocsátania 3000 embert, köztük a menedzsment 30%-át, hogy elkerülje a csődöt.

Azóta persze már a Nio is jobban áll, legsikeresebb modellje az ES6 tavaly közel 28 ezer példányban kelt el a hazai piacon, és ezzel a tizedik helyet szerezte meg magának. Jelenleg ez persze még csak kis tüske a Kínában ötször ekkora eladásokkal büszkélkedő Tesla sarkában, de nem kizárt, hogy pár éven belül erős versenytárs válik majd belőle és drága lesz még ez a présgép vásárlás az amerikaiaknak.

Nio ES6

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.