Váratlan sakklépés: jöhet a Toyota és a Tesla közös padlólemeze

Általában a különböző közösségi médiás források információinak közzétételekor szoktunk szabadkozni, hogy nem tudunk kezességet vállalni minden állításért, de most egy koreai lap írt olyan meredeket, hogy nehéz megítélni, nem március 30-án van-e odaát április elseje.

Win-win

Pedig papíron abszolút van logika a feltételezett együttműködésben.

A Chosun című koreai lap szerint a két vállalat már tavaly óta tárgyalásokat folytat, és a megbeszélések most fordulnak a célegyenesbe. Japán autóipari forrásokra hivatkozva tudni vélik, hogy a megállapodás részeként a Toyota és a Tesla közösen fejlesztene ki egy kis méretű SUV-platformot, felhasználva a világ legnagyobb autógyártójának tömegtermelési tapasztalatát és méretgazdaságosságát. Ez segíthetne a kaliforniai cégnek újabb, olcsóbb modellek bevezetésben a népszerű városi terepjáró-szegmens alsó felében.

A Toyota és a Panasonic nem csak egymás partnerei, de lehet hamarosan lesz köztük még egy közös pont

Bár a koreai lap ezt összekapcsolja a beígért 25 ezer dolláros Teslával, nem vagyok meggyőződve róla, hogy ez egy és ugyanaz a projekt. Az internet népe által csak Model 2-ként emlegetett autó a jelenleg ismert adatok szerint egy kis ötajtós lesz, amolyan Polo, vagy esetleg Golf méretű európai/kínai tömegmodell, nem pedig SUV. Ezt ráadásul a legfrissebb pletykák szerint már jövőre elkezdhetik gyártani Sanghajban, így egy most induló padlólemez-fejlesztés kicsit késeinek tűnik.

A deal másik fele sem kevésbé izgalmas azonban. A Tesla ugyanis az SUV platform fejében elektronikát és szoftvert szállítana a Toyotának. A japán vállalat már egy ideje szeretne egy a Teslákéhoz hasonló, a legkisebb részletekig vezeték nélkül frissíthető platformot, azonban, hogy ezt mennyire nem egyszerű megvalósítani, azt jól mutatja a VW vesszőfutása. A megállapodás értelmében a kaliforniaiak nem csak az operációs rendszer alapjait, de az ehhez szükséges hardveres elemeket (Electronic Control Unit – ECU) is szállítaná.

Toyota Prius PHEV – a jelenlegi legvillanyosabb Toyota

Az ilyen szerződések két oldalról is előnyösek a cégeknek. Az egyik a nyilvánvalóbb szempont: egy nagy, évi több százezres/milliós megrendelés érkezik a kasszához. A másik viszont legalább ennyire fontos, ugyanis azzal, hogy nagyságrendet ugrik a gyártás a kérdéses alkatrészből, vagy padlólemezből, jóval olcsóbb lesz gyártás a saját autóknál is.

A lap egyébként azt is megemlíti, hogy a megállapodás áttételesen a Tesla japán eladásait is segítheti, mivel többen megismerik a márkát a Toyotán keresztül.

Az is érdekes kérdés, hogy mi fogja hajtani a közös padlólemezen guruló autókat. Valószínűsíthető, hogy a Tesla új strukturális akkupakk-koncepcióját követi majd a kialakítás, tehát a cellák az autó szerkezeti részét képezik majd, ezzel csökkentve a súlyt, a költséget, és javítva a szilárdságot. Nehéz elképzelni, hogy egy olyan öszvérmegoldás érdekelné a kaliforniai márkát, amelyik elektromos mellett hagyományos, vagy hidrogénes hajtásláncot is be tud fogadni, hiszen ez mind kompromisszumokkal jár. A Toyota viszont eddig csak igen kis lépésekkel nyitott a tisztán elektromos autók felé, és továbbra is a hidrogénben jelölte meg a jövőt. Lehet ez egy irányváltás kezdet a japánoknál?

Toyota egyelőre ilyen elektromos modelleket vizionál

Nem először akadnak egymásba

A Toyota és a Tesla nem először kötnek egymással együttműködési megállapodást.

A japán gyártó 2010-ben 42 millió dollárért adta el bezárt fremonti üzemét a villanyautó-startupnak – a többi pedig, ahogy mondani szokás, már történelem. A Toyota ekkor egyébként mintegy 3%-kal be is vásárolta magát a Teslába – a részvénypakettet 2017-ben adták végül el.

Toyota RAV4 EV

A villanyautózás iránt érdeklődők arra is emlékezhetnek, hogy az együttműködés jegyében 2012-től a Tesla szállította a Toyota RAV4 elektromos változatának akkumulátorát és hajtásláncának egyes elemeit. Az együttműködés nem volt túl sikeres, a típusból mindössze 3000 darab készült.

A világ legértékesebb cége

Három napra vagyunk a Tesla első negyedéves eladási adataitól, így sokan sokfélét próbálnak belemagyarázni Elon Musk szavaiba mostanság. A Tesla vezetője a minap érdekes bejegyzést tett közzé Twitter-csatornáján: nem tartja kizártnak, hogy cége a jövőben a világ legértékesebb vállalata lehet. (Mármint ezt nyilván a Tesla tőzsdei kapitalizációjára értette, de ez egy teljesen fiktív, a valóságban nem létező szám amúgy is.) Ami még érdekesebbé tette az üzenetet, az az, hogy nem sokkal később törölte is azt.

A múlt héten pedig volt egy belsős konferenciahívás is az amerikai autógyártónál, amelynek minden alkalmazott része volt, így, természetesen, kikerült a nyilvánosság elé, hogy mivel lelkesítette Musk a csapatokat.

A cég vezetője állítólag arról beszélt, hogy a vállalat jó úton halad afelé, hogy idén 1 millió járművet gyárthasson le a tavalyi félmillió után – a hivatalos célszám eközben 750 ezer. A FSD kapcsán megerősítette, hogy nagyjából 6 hét múlva bemutatják az előfizetéses modellt, hogy akiknek egyszerre sok a funkció jelenlegi nettó 10 ezer dolláros felára, azok is igénybe vehessék. A CEO megerősítette azt is, amit a drónvideók követői már egy ideje tudnak: tovább bővül a sanghaji gyár. Mint nemrég kiderült, nem csak a Model Y gyártósorai melletti területet építik be, de a gyár mellett húzódó csatorna túloldalán újabb hatalmas földbirtokot vásároltak, és már zajlik a tereprendezés.

A fentiek csupán azért érdekesek a Toyota-hír kapcsán, mivel Musk azt is megosztotta a cég alkalmazottjaival, hogy 2022 és a következő pár év még őrültebb lehet. Egy ilyen mértékű együttműködés a világ legnagyobb autógyártójával valóban új növekedési lehetőségeket nyit meg.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.