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 Természetesen a Tesla hétfő esti negyedéves beszámolója kapcsán rendezett telekonferencián sem lehetett elkerülni a texasi Model S balesettel kapcsolatos kérdéseket. A vállalat készült is válasszal, és új információkat osztottak meg. Volt sofőr Elon Musk nemes egyszerűséggel azzal kezdte válaszát, hogy megfeddte a szenzációhajhász szalagcímek íróit: szégyelljék magukat. Én valahogy nem látom, hogy tömeges helyreigazítások elé néznénk, a legtöbb amit remélhetünk, hogy ha/amikor a hivatalos vizsgálat megállapítja a sofőr felelősségét, egy rövid hírben megemlítik majd ezt is, de természetesen mindezt úgy, mintha soha nem írtak volna gyilkos robotpilótáról és 4 órán át tomboló lángokról. Ami a válasz érdemi részét illeti, ezt már más vezetők vették át Musktól, és érdekes részleteket osztottak meg. A Tesla együttműködik és segíti az NHTSA, az NTSB, és a helyi rendőrség közös nyomozását. (Előbbi az autókkal kapcsolatos biztonságért felel, utóbbi 4 betűs szervezet pedig többek között a légibalesetek utólagos felderítése okán lehet ismerős az olvasónak). Az elmúlt héten a telemetria és a roncs vizsgálata során megállapították, hogy az Autopilot nem volt bekapcsolva a baleset során. Konkrétan nem lehetett aktiválni az Autosteert amely önállóan kormányozná az autót. Az autó sofőrje bekapcsolta ugyanakkor a sima tempomatot, amely 50 km/h sebességig működött is, de amikor kikapcsolták a vezetőülés biztonsági övét a rendszer leállt. (A Teslálkban ezt vizuális és hangjelzések sora jelzi, nem lehet nem észre venni). Van azonban más bizonyíték is, amely sofőr jelenlétére utal. A roncs elemzése azt találta, hogy a kormány azzal megegyező módon deformálódott, mint amikor egy sofőr nekicsapódik a baleset során. (Valószínűsíthető – tesszük hozzá -, hogy kikapcsolt biztonsági övvel vezette). Az természetesen már nem a Tesla feladata, hogy megállapítsa, egy harmadik személy, vagy az autó két utasa közül valamelyik férfi vezette a kocsit a becsapódás pillanatában, ők csak az adatok kinyerésében és értelmezésében segédkeztek. Más forrásból úgy tudjuk, a vizsgálatot folytató egyik nyomozó is Tesla tulajdonos, így van tapasztalata a kocsi vezetéstámogató rendszereivel, ami segítheti a vizsgálat lefutását. Idiotizmus kimaxolva A baleset kapcsán a múlt héten az egyik legnagyobb amerikai fogyasztóvédelmi lap, a Consumer Reports megpróbálta lemodellezni, hogy mennyire egyszerű kijátszani a Tesla Autopilot köré épített biztonsági rendszereit. A lap már eddig is kritikus volt a kaliforniaiakkal ezen a téren, és most látta elérkezettnek a pillanatot, hogy bebizonyítsa mennyire felelőtlen a vállalat. Az internetes kommenteket nézve azonban nem egyértelmű, hogy a Teslát, vagy saját magukat jártták-e inkább le. A szalagcím alatti kiemelés konkréten azt írta, hogy „egy halálos kimenetelű texasi baleset után demonstráljuk, mennyire egyszerű az Autopilot sofőrfigyelőjét kijátszani”. Ez nem csak azért aggályos, mert ezt annak ellenére írták így, hogy Musk ekkor már két napja megosztotta, hogy az Autopilot nem volt aktív, hanem azért is mert videójuk alapján ez minden volt, csak nem egyszerű. A rendszer kijátszásához a sofőr maga mögött kapcsolta be a biztonsági övet, hogy az autó ne jajveszékeljen emiatt. Ezután a vezetőülésben ülve elindult, aktiválta az Autopilotot, amely érzékelte az ülésben lévő sofőr súlyát és engedelmeskedett. Ezután a tesztelő a kormányon lévő görgővel nullára lassította az autót, és nem szállt ki, hanem átmászott az anyósülésre. Végül a kormányra egy lánc segítségével súlyt rögzítettek, hogy az úgy érzékelje, a sofőr keze rajta van. Sikerült-e bebizonyítani, hogy az Autopilot kijátszható? Igen. Van-e ennek bármi gyakorlati jelentősége? Nincs. Alapvetően bármilyen vezetéstámogató rendszer kijátszható, az emberi hülyeség, a szándékos szabályszegés ellen nincs orvosság. Illetve a Consumer Reports szerint van, a Ford és a GM szemkövető infrakamerája ilyen, és azt követelik a Tesla is használjon hasonlót. Persze, amikor nemrég kiderült az FSD Beta program pont erre használja a belső kamerát, a Consumer Reports tiltakozott a leghangosabban, az utasok személyiségi jogait féltve. Ennek kapcsán említettek is egy botrányt a Tesla megoldása körül, de az egyedüli megszólaltatott felháborodott fogyasztó a saját újságírójuk volt az írásban. Van sapka, nincs sapka, mindegy is. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!