Önvezetés teszt: Nissan Leaf + OpenPilot 0.8.5

Tavaly nyáron számoltunk be arról az örvendetes hírről, hogy az egyik legnagyobb példányban eladott elektromos autó, a Nissan Leaf is felkerült az OpenPilot által támogatott autótípusok közé. Igaz, csak a 2018 után gyártott, gyárilag is ProPilot rendszerrel szerelt modellek, és csak a közösségi támogatású autók közé (tehát csak félig hivatalos a támogatás), de a lényeg, hogy működik. A Comma.AI által fejlesztett rendszerrel már évek óta szemezek, de eddig sosem jött úgy ki a lépés, hogy vegyek egyet. Most azonban megkaparintottam egy Comma Two-t és a Nissan Leafhez való csatlakoztatáshoz nélkülözhetetlen kábelkötegeket, így elhárult minden akadály, hogy felokosítsam a három éves Nissan Leafünket.

A Comma Two egy 3D nyomtatóval készült tokozásba tett mobiltelefon (LeEco LePro 3, Snapdragon 821 processzorral) speciális hűtéssel és infravörös tartományban világító LED-ekkel (akkumulátor és az előlapi kamera infraszűrője nélkül). Ezt kell az autó szélvédőjének belső oldalán valahova középtájra rögzíteni, majd egy USB-C kábelen és egy csatlakozó dobozon keresztül az autó megfelelő CAN buszához csatlakoztatni. Ahhoz, hogy a készülék az autó minden adatához hozzájusson, szükség van még egy speciális OBD adapterre (Panda), ami egy UTP kábellel van ehhez az elosztó dobozhoz kötve.

A beszerelés a legtöbb autónál alig néhány perces feladat, mivel a csatlakozási pont a szélvédő tetejére rögzített kamera vagy kamerák házában található. Elég csak ennek a burkolatát lepattintani, és beilleszthető a gyári kábelköteg toldásaként az elosztó doboz, amibe az USB-C és az UTP kábelek mennek. Az USB-C kábelt innen csak a néhány cm-re lévő Comma Two-ig, az UTP kábelt pedig a kormány bal oldalán a műszerfal alatti OBD portig kell csak elvezetni, ami általában könnyen, bontás nélkül megoldható a plafonkárpit és a sofőr oldali ajtó gumiszigetelése alatt.

Sajnos a Nissan Leaf esetén nem ennyire egyszerű a helyzet. A Nissanok többségénél a kesztyűtartó mögött található az a komponens, aminél a kábel betoldható a rendszerbe, így én is ott kezdtem keresni. Hamar rá kellett azonban jönnöm, hogy a Leaf még a többi Nissanhoz sem hasonlít. Ebben az autóban ugyanis a sofőr előtti műszeregység (instrument cluster) mögé került ez a tenyérnyi eszköz, aminek az eléréséhez a műszerfal egy részét is le kell bontani. Szerencsére a Nissan akkuk kapcsán korábban már bemutatott Új-Zélandi EVs Enhanced csapata készített erről is egy könnyen követhető remek videót. Mivel a beszerelhető csatlakozóhoz macerás hozzáférni, összeszerelés előtt érdemes alaposan ellenőrizni az összes csatlakozást.

Hivatalosan a Comma.AI dashcamként árulja a Comma Two-t, így ahhoz, hogy az át tudja venni a ProPilot feladatainak egy részét, nekünk kell rátöltenünk az OpenPilot szoftvert, aminek nyilvánvalóan jogi okai vannak. Szerencsére ehhez nem kell programozni sem tudni, csak ismerni kell a letöltéshez használandó URL-t: https://openpilot.comma.ai.

This slideshow requires JavaScript.

A telepítés néhány perc alatt megtörténik, és egy rövid oktatás után el is indulhatunk az első, kalibrációs útra. Ekkor a rendszer az első néhány km-en hozzáigazítja a beállításokat az autóhoz és a Comma Two autón belüli pozíciójához, és aktiválódik is a rendszer. Persze a Nissan Leaf esetében ez sem annyira kézenfekvő, mert bár a közösség megoldotta, hogy a rendszer a Leaffel is kompatibilis legyen, a 0.8.2-es verzió óta van egy kis gond az autó felismerésével. Az OpenPilot ugyanis a canbuson látott forgalom alapján intelligensen ismeri fel, hogy milyen autóban működik éppen, ehhez azonban szükség van az autótípusok ujjlenyomatára. Ez az ujjlenyomat azonban az említett verzió óta hibás az OpenPilotban, ezért ezt a fájlt módosítani kell a már telepített rendszeren (SSH-n belépve). Szóval nem épp egyszerű, de hogy még inkább elvegyék az ember kedvét a kísérletezgetéstől, a rendszer éjszakánként érkező frissítése felülírja ezt a fájlt, így ezt a hibát rendszeresen javítgatni kell (hacsak nem készít az ember magának egy saját forkot a kódból).

A Nissan Leaf esetében sajnos egyelőre csak a kormányzás feladatát tudja átvenni a rendszer a gyári ProPilottól, a gyorsítást és lassítást továbbra is az autó intézi. Ennek ha minden igaz az az oka, hogy az OpenPilot nem fér hozzá az autóba épített radar jeleihez. Azokban az autókban, ahol nincs ilyen limitáció, az OpenPilot a gyári tempomatot is leváltja. Bár a Nissan tempomatja nem rossz, ez a megkötés okoz némi problémát. A rendszer nem kapcsolható be 30 km/h-s sebesség alatt, és a tempomaton nem is lehet ennél kisebb tempót beállítani. Persze ha az előttünk menő jármű lassabban megy ennél, akkor a rendszer lassít, sőt meg is áll (az OpenPilot használatakor nagyon ritkán előfordul, hogy megálláskor nem rögzíti az autót), de így az OpenPilot nem tudja a kanyar ívéhez igazítani a sebességet, és nem lesz képes a stop tábláknál illetve jelzőlámpáknál sem megállítani a Leafet, amikor ez a funkció elkészül. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Nissan esetén akkor lehet teljes a támogatás, ha a Teslákhoz hasonlóan az OpenPilot is megtanul a radar nélkül, csak a látottak alapján felismerni az előtte lévő akadályokat.

Nem volt egyszerű, de csak sikerült életet lehelni a rendszerbe, így elkezdődhetett a tesztelés. Néhány nap használat után íme az első videó az OpenPilot működéséről. Fontos tudni, hogy itt a rendszer még nem használja a legújabb mesterséges intelligencia modellt, ami a sávelválasztó vonalak nélkül hivatott megoldani a kormányzást, ennek ellenére szépen működik ott is, ahol semmilyen felfestés nem érhető el.

Nagyon fontos, hogy a ProPilot által biztosított adaptív tempomat és az OpenPilot sávtartása együtt továbbra is csak egy kettes szintű önvezetést valósít meg. A rendszert a sofőrnek kötelessége felügyelni, és folyamatosan készenlétben kell lennie a beavatkozásra. Bármilyen megbízható is bizonyos esetekben, a felelősség továbbra is minden esetben a sofőré!

Néhány érdekesebb momentum azoknak, akiknek nincs kedvük végignézni egy ilyen hosszú videót:

  • 02:52 – felfestés nélküli, egyirányú utcában is aktiválható, 3:17-nél jól látható, hogy felismeri a szembejövő sávot
  • 05:46 – jól látszik, hogy 3D-ben érzékeli a világot, és sejti azt is, hogy a bukkanó után hol fog folytatódni az út
  • 08:52 – felhajtás az autópályára sofőr által jóváhagyott besorolással
  • 09:24 – sávváltás autópályán sofőr felügyelete és jóváhagyása mellett
  • 11:00 – autózható útfelületek, sávok és leálló sáv jól látható jelölése
  • 13:25 – élesebb kanyar, amit kevés sávtartó tud bevenni
  • 16:30 – kormányzás körforgalmon keresztül (második kijáratig)
  • 18:55 – sávtartás városban felfestések nélkül
  • 22:35 – szűkebb körforgalom, amivel nem boldogul
  • 24:05 – kormányzás körforgalomban, ezúttal a harmadik kijáratig
  • 34:50 – derékszögű kanyar, felfestés nélküli úton (ha csak egy szakaszt nézel meg, akkor ez legyen az)

A Comma Two ára 1099 amerikai dollár, amihez 200 dollárért lehet megvenni az autóspecifikus kábelköteget. A készlet tartalmazza a megfelelő hosszúságrú UTP és USB-C kábeleket, a rögzítéshez szükséges tappancsot és a Panda névre keresztelt OBD adaptert is. A Comma.AI csapata elsősorban Hyundai és Toyota típusokon fejleszti és teszteli a rendszert, így a legtöbb támogatott típus ezek közül kerül ki, de a közösségnek hála több tucat egyéb típussal is kompatibilis már.

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.