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
auto
2024. 04. 27. szombat

Ausztria már az EU előtt betiltaná a hagyományos autók regisztrációját

egyéb

Az osztrák klímavédelmi minisztérium által a napokban közzétett tervezet szerint már 2030-tól tilos lenne belsőégésű motorral felszerelt személyautót, kis és közepes haszongépjárművet, illetve kétkerekű gépjárművet regisztrálni Ausztriában. Szakértők számításai szerint az említett szegmenseknek 2030-ra teljesen kibocsátásmentessé kell válniuk ahhoz, hogy az ország elérje a 2040-re kitűzött klímasemlegességet. Az osztrákok úgy gondolják, hogy az autógyártók európai flottájára vonatkozó átlagos CO2-kibocsátási limit folyamatos és szigorú csökkentésével már öt évvel korábban meg lehet szabadulni a légszennyező technológiától, mint 2035, ahogyan azt az Európai Bizottság a Fit for 55 klímavédelmi javaslatcsomagban megfogalmazta. Ausztriában a regisztráció tiltása 2032-től a buszokra, 2035-től pedig a 18 tonnánál nehezebb haszongépjárművekre is vonatkozna.

Itt az uniós klímacsomag, mely nyugdíjba küldi a hagyományos autókat

Az osztrák Mobility Master Plan 2030 hangsúlyozza, hogy az átállást nem szabad úgy megvalósítani, hogy minden, jelenleg az utakon használatban lévő hagyományos vagy hibrid autót tisztán elektromosra cserélnek – ehelyett az lenne a kívánatos, ha csökkenne az egyéni motorizált közlekedés aránya, és a tömegközlekedés, valamint a testmozgással járó közlekedési módok kerülnének előtérbe. Az előbbinek a részarányát az utazásokon belül a jelenlegi 27 százalékról 40-re, a gyalogos, vagy biciklis utak arányát pedig 23-ról 35 százalékra növelné a minisztérium.

Kiemelt figyelmet kap a vasúti közlekedés, amely számára jelentős fejlesztéseket ígér a kormányzat, hogy megfelelő alternatívát kínáljanak a távolsági autós közlekedéshez, de ezzel párhuzamosan a vasúti áruszállítás arányát is növelni tervezik. Aki mégis az autózást választaná, azt kibővített töltőhálózat várja majd az autópályák mentén, valamint a P+R parkolókat is felszerelik töltőpontokkal.

Forrás: ÖBB

Leonore Gewessler, az Osztrák Zöld Párt színeiben politizáló közlekedési és klímavédelmi miniszter kihangsúlyozta, hogy az autózás jövője elektromos, és ezt a jövőt egy olyan úton kell megközelíteni, ami úgy szolgálja az emberek érdekeit, hogy közben védi az éghajlatot. Jelenleg az ország CO2-kibocsátásának 30%-át továbbra is a közlekedési szektor teszi ki, de a villanyautók népszerűségének erősödését jól mutatja, hogy júniusban már a regisztrációk közel 14%-a elektromos autó volt.

A Mobility Master Plan 2030 egyelőre egy 72 oldalas tervezet, ami térképként és iránytűként szolgál a döntéshozók és a piaci szereplők számára. A részletek és konkrét projektek ez alapján kerülnek kidolgozásra a következő években.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.