Valami furcsa történik a Tesla európai kiszállításai körül

A Tesla rendelési állomány és kiszállításai körül mindig nagy az érdeklődés, hiszen mindenki kíváncsi, vajon újabb rekordot dönt-e a cég, vagy esetleg gond van a kereslettel, és csökkennek az eladások. Ha valaki ismeri a cég logisztikájának menetrendjét, tudja mely oldalak listázzák a kocsikat szállító hajók adatait, illetve fel tudja mérni mely internetes forrásoknak lehet hinni az aktuális szenzációk kapcsán, akkor azért elég jól el lehet navigálni az információk tengerén.

Most viszont valami fura történik, és egyelőre csak tippelni tudunk mi lehet az oka.

Korán betelt

A negyedév során nagyjából az az ökölszabály, hogy valahol az időszak közepén váltanak át a gyárak a hazai termelésre, előtte exportra készülnek az autók. Az előző negyedév jó példa erre: Európába összesen 10 hajó érkezett, 5 Sanghajból és 5 San Franciscóból. Az elsőt április 6-án indították útnak, az utolsót május 23-án, tehát az időszak közepe után egy héttel. Amerikából jelenleg a Long Range és Performance 3-ak, Kínából pedig a Standard Range kis Tesla érkezett hozzánk, a hajóút pedig mindkét irányból 21-22 nap.

Ennek megfelelően frissülnek a Tesla honlapján a várható szállítási adatok is. Ha a negyedév közepe után rendelsz, akkor már csak a következő negyedévben számíthatsz az autódra. Igaz ez a gyárak hazai piacán is, hiszen oda, csak az időszak utolsó 4-6 hetében készülnek az autók, és az előtte lévő pár hétben általában már minden gyártási hely betelik. Persze mindig lehet valaki szerencsés, ha pont van egy általa megálmodott kocsi készleten, akkor akár 1 héten belül is megkaphatja, azonban a Tesla az iparágban szokásos 60-70 napnyi raktárkészlet helyett, csak nagyjából másfél heti gyártást tart raktáron.

Most viszont a cég főbb európai piacain több modell kapcsán már nagyon korán, július 9-én elkezdtek betelni a szeptember végéig tartó helyek és novembert ígért a gyártó a kiszállításokra. Nézzük hogy állunk most.

Ha a hazai, amerikai piacot nézzük, feltűnik, hogy bár még csak alig telt el 3 hét a harmadik negyedévből, a legtöbb típusból már csak októberben, vagy később kapjuk meg a rendelést. Ha szerencsénk van még meg lehet csípni a raktárról 1-1  kis akkus, vagy Performance 3-ast, a leggyorsabb Y-t, sőt Model S Plaidet akár még augusztusban is kaphatunk, hiszen ezt jelenleg csak Amerikában lehet megvenni, így non-stop ide termel a gyár. De alapvetően már a 4. negyedév elejére, vagy közepére ígér mindent a rendszer.

Európában a cég 3 legnagyobb piacát és hazánkat néztem át. A britek jól állnak, itt még augusztus-szeptember során megjöhetnek a hármasok, igaz a jobb kormányos gyártás külön kategória, saját gyártási ablaka van, amit annyira nem követtem, hogy nagyon nyilatkozzak róla. A többi európai országban viszont nagyjából úgy állunk, hogy a legdrágább Performance 3-ast akár még augusztus-szeptember során kihozzák nekünk, de a tömegmodellnek számító SR+ és LR variánsokat már csak novemberre ígéri a rendszer. Ráadásul a magyar oldal már július 9-én átváltott erre, tehát gyakorlatilag már a negyedév legelején beteltek a gyártási helyek. Az Y Long Range változatát még a negyedév végén megkaphatjuk. 

Kínában is igen érdekes a helyzet. Itt ultra rövid 1-3 hetes szállítási időket ígérnek a legtöbb helyi gyártású kocsira, és a negyedéven belül mindent meg lehet még kapni. Ez így elsőre elég fura, de van pár kiegészítő adat, ami magyarázatot adhat.

Ütemváltás

Az adatok begyűjtésekor segítséget kértünk a Teslás körökben és Twitteren csak TroyTeslike-ként ismert gurutól, aki évek óta a Tesla gyártási és kiszállítási számainak egyik legnagyobb mágusa, és általában 1,5-2,5%-on belül, azaz a Wall Street-i elemzőknél sokkal pontosabban becsüli meg az aktuális eladási adatokat. Ez nem véletlen, mivel sok helyről merít adatot, és nagyon komoly Excel listákat vezet - az utóbbi időszakban inkább az volt rá a jellemző, hogy túl konzervatívan, alulbecsülte a Tesla teljesítményét, és a valós eredmény jobb lett, mint amit várt.

Troy is felfigyelt valami furcsára, így megosztotta velem az általa vezetett, becsült raktárkészlet adatokat. A Tesla az elmúlt másfél év során viszonylag stabilan 19-26 ezer közötti darabszámot jelent a negyedév végén, ami jelenleg olyan 1,5 heti gyártásnak felel meg. Az idei első két negyedév során azonban egy folyamatos helycsere figyelhető meg Fremont és Sanghaj között, és ma eljutottunk oda, hogy bár az összesített szám ugyanaz, az amerikai gyár a korábbi készleteit a felére apasztott, míg Kína duplázott - a második negyedév végén ez konkrétan 6578, illetve 17.265 autót jelentette a két helyszínen.

Forrás: TroyTeslike, Twitter

Ezzel egy időben az autókat szállító teherhajókat követő oldalon is komoly változás látszik kirajzolódni. Míg korábban Sanghaj az európai szállítások negyedéért felelt, az elmúlt negyedévben ez már, a hajók számát tekintve, a felére hízott. Most viszont, 21 nappal az időszak kezdete után már nem a szokásos 3-4, hanem 7 hajóról vannak biztos információk, és ami érdekes, egyetlen egy sem jön Amerikából Európába, mind a kínai kikötőből fog kihajózni.

A kirakós következő darabaja, hogy Troy információi szerint az Európába tartó Long Range Model 3-ak alvázszáma az eddig megszokottól eltérően nem LRW, hanem 5YJ kezdetű, ami a fremonti helyett sanghaji gyártást jelent. Sanghajban ugyanakkor már így sincs elég (LG) 2170-es cella ami a nagyobb akkus kocsikhoz kell, nemhogy még Európába is ezeket vigyék, tehát felmerültek olyan pletykák is, hogy egy új, nagyobb LFP akkut kap a Long Range Model 3 és az jön majd Kínából. Személy szerint ezt nem tartom túl valószínűleg, szinte kizárt, hogy a Model 3/Y akkupakkjába beleférjen a 82 kWh NCA cella helyett ugyanannyi LFP.

Lehetséges magyarázat

Lehet, hogy ez az elmélet majd csak pár napot fog élni, és új adatok látnak napvilágot, megjelennek az első amerikai hajók... de addig is, íme a teóriám.

Nagyon úgy tűnik, hogy a kínai kereslet átmeneti megingását és a gyártás ütemének emelkedését kihasználva a Tesla opportunista módon megpróbál kitörni a szokásos negyedéves ciklusból. Troy információi szerint a Model Y jelenleg három, a Model 3 pedig négy műszakban készül a Giga Sanghajban. A cég ezért úgy döntött, hogy júniusban a szokásostól eltérően előre gyárt exportra is, és már július elején megpakolja az európai hajókat. A szokásosnál jóval korábban, július 4-én, 6-án, 8-án, 9-én, 11-én, 17-én és 19-én összesen 7 hajó indult útnak Európába, megrakva az előre legyártott készlettel. Csak a miheztartás végett, az előző negyedév azonos időszakában, tehát április 1-21 között, mindössze 3 hajó indult kontinensünk felé - mégpedig összesen, Amerikából és Kínából együttesen. A mostani szállítmány egy konvoj, szinte partraszállás feelingje van. A jelenlegi adatok szerint el sem fognak férni Zeebrugge kikötőjében, ahol július 23-án érkezik meg az első, majd 28-án rögtön három, augusztus 3-án, 4-én, 6-án pedig még három hajó fut be.

A Globis Supreme 2 héten belül a hetedik hajó, ami Teslákkal indult útnak Kínából Európába. Forrás: marinetraffic.com

Nem kizárt, hogy Európát teljesen átállították Sanghajra, és mostantól minden 3 és Y innen jön - legalábbis Berlin indulásáig.

Mindeközben Kínában kivételesen nincs kivéreztetve a hazai piac, hiszen jelenleg a gyár nekik tud termelni, Európa most el van látva, így viszonylag hamar autóhoz lehet jutni. Troy most 220 ezer autót tippel a harmadik negyedévre, bár becslése a negyedév utolsó napjáig még finomodni fog. Ő még mindig úgy számol, hogy Kínából 19.983 Model 3-at és 11 ezer Model Y-t kap Európa, de már jelezte nekem, hogy lehet utóbbit 13.500-ra módosítja. Szerinte Fremontból még érkezni fog ehhez 15.983 Model 3 - ha így is lesz, akkor az a 4-5 hajó még nem szerepel sehol, indulásuk későbbre várható.

A negyedév végén meglátjuk mi lett végül a valós válasz a fenti furcsaságokra.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.