Egy kisebb hegynyi Tesla pletyka szakadt az internetre

… és a felét mi sem hisszük.

Érdekes helyzet állt elő, mert amúgy megbízhatónak számító források (TroyTeslike, TeslaDaily) kaptak nagy mennyiségű fülest, de ennek az információnak egy része nem túl hihető, más részeltek viszont abszolút logikusak. 

Austin előz

Kezdjük rögtön a logikus résszel.

Bár a gyárak fizikai készültségében még mindig Berlint érezzük előbbre, az egyik forrás szerint Austin kezd majd előbb gyártani. Ez teljesen hihető, hiszen a német projekt legújabb lakossági meghallgatása még csak félidőnél tart, a tervek nyilvános betekintésének most lett vége, innentől egy hónapon át lehet kifogásokkal élni. Ezek súlyosságától függ majd, lesz-e nyilvános meghallgatás, és meddig húzódik a végleges engedély kiadása. Jó hír viszont, hogy addigra már a gyár tulajdonképpen kész lesz, tehát akár másnap indulhat is. Ezzel együtt most adnánk legalább 80% esélyt annak, hogy Austinból előbb jönnek ki kész autók, és ebből a szempontból az októberre híresztelt indulás hihetőnek tűnik.

Fent: a giga Berlin első fázisának készültsége 2021.07.17-én. Forrás: Tobias Lindh, Youtube.
Alatta: a giga Austin készültsége 2021.07.19-én. Forrás: Jeff Roberts, Youtube

Apropó Austin-Berlin, a pletyka szerint elképzelhető, hogy Berlin nem is Kaliforniából, hanem Texasból kapja majd a kész akkupakkokat vagy cellákat amíg el nem készül a saját aksigyára. Ez akár még így is lehet – Austinban már állnak a cellagyártó szekció falai (az austini képen jobb oldalt elöl), míg Berlinben épp a vasbeton alapozásnál tartanak (a berlini kép bal széle). Ha lesz idén Tesla Semi, simán lehet, hogy oda megy majd a fremonti Kato Road 4680-as cellagyárának termelése.

Berlin kapcsán egyébként azt is mondják, decemberben indulhat meg a termelés – meglátjuk, hallottunk már októbert és novembert is, de amíg nem kapják meg az engedélyeket, bármeddig csúszhat a projekt.

De nem Berlin a Tesla egyedüli európai gyára, még ha Tilburgról meg is szoktunk feledkezni. OK, a holland városban nem igazi gyár, hanem egy összeszerelő üzem van, amelynek mostanában már nem nagyon volt már dolga. A Model S és X európai importjának hajnalán döntött úgy a Tesla, hogy él azzal a lehetőséggel, miszerint ha az autó egy bizonyos százalékban az EU-n belül készül, akkor nem kell rá vámot fizetni. Ezért a Tilburgi csarnokba kiszerelt akkupakkal és kerekekkel érkeztek az autók, amit a holland munkások raktak össze. Viszont nagyjából már fél éve nem jön S és X Amerikából, és azt már korábban is tudni lehetett, hogy amikor megérkeznek szeptemberben az első autók, azokat már nem darabokban hajózzák át. Már belefér a 30-50 milliós luxustermék árába a vám.

A Tesla tilburgi üzeme. Forrás: Tesla

A mostani információk szerint a Tesla azonban nem szünteti meg a helyszínt, hanem megkapja azt a Tesla Energy, amivel az üzletág első Amerikán kívüli gyára lesz. Hogy mi készül itt az jó kérdés – a Superchargerektől kezdve, a napelemes üvegcserepeken át, az otthoni és ipari energiatárolókig bármi lehet. Akárhogy is, ez nem csak az ottani munkavállalóknak remek hír, de mindenki bizakodhat aki Európában Telsa cserépre vagy Powerwallra vár már egy ideje.

Hiszem is meg nem is

A következő kategória az, ami nem teljes őrültség, akár még be is következhet, de azért mérget nem vennénk rá.

Az első ilyen Austin kapcsán röppent fel. Eszerint a Cybertruck helyben gyártott 4680-as cellákkal és strukturális akkupakkal érkezik – ez rendben is van, nem vitatkoznánk vele. A hír másik fele viszont, hogy a sci-fi SUV előbb kerül gyártásba itt, mint a Model Y. A pletyka októberről szól. Ez már azért kevésbé hihető – na nem az október, az nagyjából rendben van, de nem tartanám valószínűnek, hogy ne az Y-nal kezdjenek. A Cybertuckhoz teljesen új gyártósorok, gyártási eljárás szükséges, és még azt a bizonyos 8000 tonnás prés-öntő gépet sem szállították le, ami kell hozzá. A cég és Musk minden eddigi hivatalos és elszórt kommunikációja azt jelezte, az Y-nal kezd Austin. Meglátjuk.

De Európa sem maradt közepesen hihető pletykák nélkül.

Az egyik ilyen szerint a nagy német autógyárak különböző munkaügyi perekkel lassítják a munkatársak átvándorlását a Teslához. Ez  felszínen még akár hihető is lehet, de én maximum pár közép, vagy felsővezető kapcsán tudnám elképzelni ezt – a szalag mellett álló kékgallérsok aligha írnak alá ilyen non-compete szerződéseket. A helyi viszonyokat nálam valószínűleg jobban ismerő német kolléga Alex Voigt viszont konkrétan cáfolta ezt az információt. 

Mint Alex írja, a német munkaügyi törvények szerint az ilyen jogi viták nem lassíthatják le, vagy akadályozhatják meg egy alkalmazott munkahely váltását. Magyarul, utólag követelhet az előző munkáltató kártérítést.

A másik hír egy mostanában többször felmelegített pletykát turbóz fel. Eszerint a Tesla jelenleg azon dolgozik a Volkswagennel, az Opelllal, a BMW-vel és a Daimlerrel, hogy autóik kompatibilisek legyenek a Supercharger hálózattal. Az információk szerint már mindegyik partner küldött is tesztautókat a Teslának és folyik a típusok validálása, felkészítése. Ez az akár még igaz is lehet, annál is inkább, hogy a hálózat megnyitásáról maga Musk is nyilatkozott, de azt már kevésbé tartom hihetőnek, mint egy másik forrás állítja, miszerint a fent említett munkaügyi perek ejtése fejében történik majd meg a Supercharger hálózat megnyitása. Én nem hinném, hogy egy olyan cég amelyik a felmérések szerint az egyik legvonzóbb munkáltató a mérnökök között, csak a versenytársai szerződéssel védett jelenlegi alkalmazottai között találna jelölteket.

Nettó hülyeség

Végül van olyan apró részlet is, ami akkora butaság, hogy majdhogy nem hitelteleníti az összes kiszivárogtatott pletykát. A Superchargerek megnyitása kapcsán, Troy forrása ugyanis azt állítja, már teszteltek is egy VW e-Golfot a hálózaton, és az autót 15 perc alatt tele lehetett tölteni.

Na most én előbb hiszem el, hogy a Superharger szomszédságában lévő templomban az egyik szentkép könnyezni kezdett, mint, hogy egy e-Golfot 15 perc alatt teletöltöttek. Talán olvasóink is tudják, hogy ez a villanyautó egy bruttó 36 kWh-ás aksival rendelkezik, és maximum 40 kW-os CCS villámtöltésre alkalmas. A kis akkukapacitás és az aktív hűtés hiánya miatt akkor sem lehetne ennyi idő alatt feltölteni, ha közvetlen az egyik paksi blokkra kötnék rá.

A negyed óra már csak azért is valószínűtlen bármilyen autó esetén is, mert a Tesla rendszere 400 voltos, míg a jelenleg leggyorsabban töltő nem-Teslák (Taycan, Ioniq 5) ehhez a mutatványhoz 800 voltos töltőt kívánnak.

Kérdés ezek után mennyi hitelt érdemel a pletykahegy többi része?

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.