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
auto
2024. 04. 23. kedd

Gyorsabb töltés, nagyobb hatótáv az ID.3-ban – mutatjuk a számokat

elektromos autó

A VW ID.3 a premier idején alaposan megküzdött a fedélzeti szoftver hibáival, de mostanra már képesek az autók a vezeték nélküli szoftverfrissítésre. A legújabb 2.3-as kiadás pedig picivel több hatótávot és valamivel jobb töltési teljesítményt sajtol ki a közepes méretű, bruttó 62 kWh-ás aksiból. Az ismert norvég villanyautós, Bjørn Nyland már le is tesztelte az újdonságot, mi pedig gyártottunk pár érdekes grafikont az eredményeiből.

A legkisebb is számít

Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a Bjørnnél járt legújabb ID.3 Pro sportkiadása hardveresen is frissült-e, de a kapacitás növekedése elég kicsi ahhoz, hogy egyelőre kizárjuk a cellák kémiájának változását. Egyelőre úgy néz ki, hogy szoftveresen csökkentették a bruttó és nettó kapacitás közötti különbséget, így a 62 kWh-s aksiból már nem 55,6, hanem 56,5 kWh áll a sofőr rendelkezésére. Ez mindenképpen jó hír a jelenlegi tulajdonosoknak, hiszen így ők is megkapják az extra hatótávot a frissítés után.

Az igazi nagy durranás egyébként nem is ez, hanem a 100 kW-os töltési csúcsteljesítmény 120-ra növelése, ráadásul itt a német gyártó túlteljesítette ígéretét, mivel Bjørn tesztje szerint 130-ig is felmegy a maximum. Ez a valóságban azt jelenti, hogy 5 perc után 21% helyett már 24%-on vagyunk, ráadásul mindezt egy leheletnyivel nagyobb (nettó) akkunál.

A megnövelt teljesítmény nagyjából 25%-ig ad érezhető növekedést, utána már megegyezik a töltési görbe a korábbival.

A fenti szürke sáv tehát a nyereség, amit nagyjából a töltés első 10 percében fogunk érzékelni – Bjørn egyébként 10%-kal állt be az Ionity oszlophoz, ami életszerűbb, mint egy 0%-os töltöttséget feltételezni. Mivel norvég barátunk végzett már autópályatesztet is az ID.3 Pro-val, azt is tudjuk, mennyit fogyaszt a kocsi 120 km/h sebességnél. A 3 kipróbált kerékméret (18, 19 és 20 col) közül mi a középső, 20,5  kWh/100km értéket választottuk az alábbi számításhoz, így azt is meg tudjuk nézni, mennyi kilométer autópálya hatótávot töltünk vissza egy hosszabb út pihenőjének idejében. Figyelem, a skála nem nulláról indul, hiszen a töltés megkezdésekor 10%-on áll az autó!

A fenti grafikonból az látszik, hogy a megnövelt teljesítmény és a magasabb nettó kapacitás inkább a rövid töltéseknél fogja segíteni az ID.3 tulajdonosokat. 5 percnél közel 10 km, 10 percnél pedig 5 kilométer a frissített autó előnye – innentől kezdve a különbség elhanyagolható. A számok azt is remekül megmutatják, miért nem érdemes fél óránál tovább lógni az oszlopon: fél óra után már 200 kilométer autópálya hatótávval vághatunk neki a következő etapnak, de a következő fél óra alatt már csak 70 kilométert kapunk a teljes töltöttség elérésekor.

A hírek szerint a legkisebb akkus ID.3 is hasonló frissítést kap majd, és 100-ról 110 kW-ra emelkedik a maximális töltési teljesítménye.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.