PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD00OTklMjAlMjAlMjAlMjAlMjBLw7ZzesO2bsO2bSEiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9NDk5JTIwJTIwJTIwJTIwJTIwS8O2c3rDtm7Dtm0hJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTQ5OS1tLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stbGVhZC00OTktdy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtNDk5LXcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= A VW ID.3 a premier idején alaposan megküzdött a fedélzeti szoftver hibáival, de mostanra már képesek az autók a vezeték nélküli szoftverfrissítésre. A legújabb 2.3-as kiadás pedig picivel több hatótávot és valamivel jobb töltési teljesítményt sajtol ki a közepes méretű, bruttó 62 kWh-ás aksiból. Az ismert norvég villanyautós, Bjørn Nyland már le is tesztelte az újdonságot, mi pedig gyártottunk pár érdekes grafikont az eredményeiből. A legkisebb is számít Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a Bjørnnél járt legújabb ID.3 Pro sportkiadása hardveresen is frissült-e, de a kapacitás növekedése elég kicsi ahhoz, hogy egyelőre kizárjuk a cellák kémiájának változását. Egyelőre úgy néz ki, hogy szoftveresen csökkentették a bruttó és nettó kapacitás közötti különbséget, így a 62 kWh-s aksiból már nem 55,6, hanem 56,5 kWh áll a sofőr rendelkezésére. Ez mindenképpen jó hír a jelenlegi tulajdonosoknak, hiszen így ők is megkapják az extra hatótávot a frissítés után. Az igazi nagy durranás egyébként nem is ez, hanem a 100 kW-os töltési csúcsteljesítmény 120-ra növelése, ráadásul itt a német gyártó túlteljesítette ígéretét, mivel Bjørn tesztje szerint 130-ig is felmegy a maximum. Ez a valóságban azt jelenti, hogy 5 perc után 21% helyett már 24%-on vagyunk, ráadásul mindezt egy leheletnyivel nagyobb (nettó) akkunál. A megnövelt teljesítmény nagyjából 25%-ig ad érezhető növekedést, utána már megegyezik a töltési görbe a korábbival. A fenti szürke sáv tehát a nyereség, amit nagyjából a töltés első 10 percében fogunk érzékelni – Bjørn egyébként 10%-kal állt be az Ionity oszlophoz, ami életszerűbb, mint egy 0%-os töltöttséget feltételezni. Mivel norvég barátunk végzett már autópályatesztet is az ID.3 Pro-val, azt is tudjuk, mennyit fogyaszt a kocsi 120 km/h sebességnél. A 3 kipróbált kerékméret (18, 19 és 20 col) közül mi a középső, 20,5 kWh/100km értéket választottuk az alábbi számításhoz, így azt is meg tudjuk nézni, mennyi kilométer autópálya hatótávot töltünk vissza egy hosszabb út pihenőjének idejében. Figyelem, a skála nem nulláról indul, hiszen a töltés megkezdésekor 10%-on áll az autó! A fenti grafikonból az látszik, hogy a megnövelt teljesítmény és a magasabb nettó kapacitás inkább a rövid töltéseknél fogja segíteni az ID.3 tulajdonosokat. 5 percnél közel 10 km, 10 percnél pedig 5 kilométer a frissített autó előnye – innentől kezdve a különbség elhanyagolható. A számok azt is remekül megmutatják, miért nem érdemes fél óránál tovább lógni az oszlopon: fél óra után már 200 kilométer autópálya hatótávval vághatunk neki a következő etapnak, de a következő fél óra alatt már csak 70 kilométert kapunk a teljes töltöttség elérésekor. A hírek szerint a legkisebb akkus ID.3 is hasonló frissítést kap majd, és 100-ról 110 kW-ra emelkedik a maximális töltési teljesítménye. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!