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
auto

Magyarország a sereghajtók között villanyautótöltő-lefedettségben

elektromosautó-töltés

Az öt legelmaradottabb ország közé ugyan nem került be Magyarország az ACEA elektromosautó-töltőoszlop lefedettséget vizsgáló kutatásában, de az élmezőnytől sokkoló a lemaradásunk. A kutatásban 27 európai országban vizsgálták meg, hogy 100 km hosszú útszakaszra hány töltőoszlop jut. Az eredmények azt mutatták, hogy 10 országban egynél kevesebb töltő jut 100 kilométerre, és ebben a csoportban Magyarország kivételével minden országban 3% alatti az elektromos autók piaci részesedése az újautó-eladásokban.

A listavezető Hollandiában 47,5 db töltő jut egy 100 km-es útszakaszra, az utolsó helyezett pedig Litvánia, ahol csupán 0,2 töltőoszloppal kell elboldogulni a villanyautósoknak. Magyarország a 0,6 töltőoszlopszámmal a sor végéről a 8. helyre került a listán, miközben az elektromos autók piaci részesedését tekintve a középmezőnyben végeztünk a 4,7%-os értékkel. A szomszédos Ausztriában például több mint tízszer annyi töltő jut 100 kilométerre, mint hazánkban, amivel épp belefértek a Top 5-be.

Itt az uniós klímacsomag, mely nyugdíjba küldi a hagyományos autókat

A felmérés apropójaként az Európai Bizottság júliusban közzétett Fit for 55 klímacsomagjának részét képező javaslata szerepel, amely szerint 2030-ra az új autók szén-dioxid-kibocsátása 55%-kal legyen kevesebb a 2021-es értéknél. Ez lényegesen szigorúbb követelmény a három évvel ezelőtt szintén 2030-as célként meghatározott 37,5%-os elvárásnál. A kihívás teljesítéséhez az autógyártóknak több millió elektromos autót kell forgalomba hozni a következő évtizedben.

„A fogyasztók nem tudnak áttérni a zéró emissziós járművekre, ha nincs elegendő töltőhely az utak mentén” – figyelmeztet az ACEA igazgatója, Eric-Mark Huitema. „Amíg például Görögország, Litvánia, Lengyelország és Románia lakosainak 200 kilométert vagy annál többet kell autózni, hogy elérjék a következő töltőállomást, addig nem számíthatunk arra, hogy hajlandók lesznek elektromos autót vásárolni.”

Az ACEA felszólítja az Európai Parlamentet, hogy a Fit for 55 közelgő tárgyalásainak lehetőségét megragadva teremtsék meg az e-mobilitás megfelelő feltételeit, mivel nagyon rövid időn belül kell jelentős előrelépést elérni a töltőinfrastruktúra terén az egész EU-ban.

Nagyot nőtt hazánkban a villanyautó töltőoszlopok száma

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.