Megjött a Tesla FSD 10, de az agyunkat még nem dobtuk el

Elon Musk azt ígérte az önvezetés 10-es számú főverziójától el fogjuk dobni az agyunkat, de a tapasztalatok egyelőre elég vegyesek.

Két lépes előre..

Amikor az FSD tesztprogram főverziót lép, gyakran az az érzésünk, hogy kettőt léptek előre, egyet pedig hátra. Az új kiadás, ami a 9.2-t váltja, és egyelőre nagyjából 2000 észak-amerikai tesztvezetőnek érhető el, kétség kívül nagy előrelépést jelent a felszín alatt, bár a beígért mérföldkő, a régebbi autópályás navigáció és a városi beta közös alapra helyezése a 10.1-re maradt. Ha minden igaz, 2 hét múlva várható az is, hogy minden FSD számítógéppel és kifizetett, vagy havidíjas FSD licenccel rendelkező amerikai Teslás letölthesse a legújabb tesztverziót.

Akik kipróbálták már a péntek éjfél óta elérhető kiadást, sokszor arról számoltak be, hogy az autó magabiztosabb, a jelölések is mutatják jobban látja a környezetét, és emberszerűbben, ha úgy tetszik agresszívebben sorol be üres helyekre a forgalomban. Ez most egyébként pozitívan értendő, mivel a bizonytalan sávváltás akár veszélyes is lehet. A Tesla Daily házigazdája, Rob Maurer például elég jó tapasztalatokat szerzett vele Milwaukee városában, pár apró hibától eltekintve a vágatlan videón szép teljesítményt mutat a mesterséges intelligencia.

Az AI Addict csatorna San Franciscóból jelentkezik, és felvételük különlegessége, hogy éjszaka készült. Jó látni, hogy az autó radar nélkül is megküzd az esti fényviszonyokkal, sőt a város híresen meredek lejtőinek alján le is lassít, hogy a kocsi orra ne érjen le. Van viszont egy érdekes szituáció, egy szűk utca, amibe csak villamos hajthat be amit csúnyán benéz, aztán az utolsó pillanatban észreveszi a behajtani tilos táblát és visszaadja az irányítást.

Egy másik videójuk nappal készült és elég kemény terepre vitték a kocsit – van például egy rész, ahol az agyonfoltozott és egymást keresztező villamossínekkel taglalt úton úgy le vannak kopva a felfestések, hogy elsőre egy ember is csak néz, merre is kellene mennie. Ezt a kocsi viszonylag jól veszi, de 9 hibát feljegyeztek azért – gondja volt pár kanyarral, egyszer be akart menni a biciklisávba, egy villamosvonal egyik megállójának peronján pedig majdnem megpadkázza a felnit.

Galileio Russle ismét elviszi az autót a híres-hírhedt seattlei monorailhez – az utca közepe felett betonpilléreken futó vasút oszlopaiba régebben mindig bele akart menni az autó. Bár Galileio örül, hogy a kocsi most sikeresen veszi az akadályt és képes a sávváltásra az egyirányú úton aminek közepén betonoszlopok és dupla záróvonal van, de azért ha ezt egy rendőr látja, tuti megszondáztatja a sofőrt, annyira idegesen viselkedik az autó.

A legrosszabbul Kim Paquette járt – az ismert Teslás nagyon sokszor kellett belenyúljon, mert az autó lassan cselekedett, a mögöttes forgalom pedig türelmetlen volt. A videót nézve néha az az ember érzése, hogy Kim talán kicsit túlzottan óvatos, vagy bizalmatlan a kocsival szemben, és sokszor átveszi, amikor nem kellene, de elmondása szerint érezhetően bizonytalanabb lett Newport városában Beta 10 , mint a 9.2 volt. A kommentekben többen is azt tanácsolják neki, hogy kalibrálja újra a kamerákat, mert az másnak segített hasonló gondoknál.

De hogy jót is mondjunk, az egyik legnépszerűbb FSD tesztelő, a Dirty Tesla csatorna nagyon meg volt elégedve az új kiadással, és az látszik, hogy az ő kisvárosi környezetében nyugodtan, határozottan, jól navigál az autó. A kamerának egyébként még a pont szembe sütő erős napfény sem okoz gondot.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.