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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egyelőre nem fogunk tankosat játszani a Riviannal

elektromos autó

A Rivian R1T egyik leglátványosabb funkciója a tankforduló, amivel álló helyzetben, a saját tengelye körül megfordulva képes irányt váltani a pick-up. Ezt a tudását azon műszaki megoldásnak köszönheti, hogy minden kerekét külön villanymotor hajtja, így azok az egyik oldalon előre, a másik oldalon hátrafelé tudnak forogni. De bármennyire is egyszerűnek tűnik ez a mutatvány, a start-up mérnökei alaposan megszenvednek vele. Éppen ezért a tankforduló nem is készül el a pick-up megjelenésére – tudta meg a Motortrend magazin a Riviantól az autó tesztelése közben.

Charles Sanderson, a vállalat vezető mérnöke elárulta, hogy a funkció tökéletesítésének problémája a változók sokasága, és a videón látott eredmény csupán a best case scenario, azaz a bolygók együttállásának szerencsés esete. Amennyiben nem ugyanakkora tapadással kell megküzdenie minden keréknek, úgy a tankforduló kivitelezése máris komplikálttá válik, hiszen míg az autó rendszerei a felfüggesztésen keresztül le tudják olvasni az út felületének jellemzőit menet közben, álló helyzetben ez már sokkal nehezebb. Ha azonban nem a tapadásnak megfelelő teljesítménnyel pörög valamelyik motor, akkor az autó megfordulás helyet kicsúszhat valamelyik irányba.

Ugyanez a helyzet, ha az útfelület nem egyenletes, és a forgás középpontja elmozdul. Aztán ott van még a gravitáció kérdése is, hiszen ha a kerekek leküzdötték a tapadást, de az út lejt, akkor a fizika törvényeinek megfelelően az autó elcsúszik a lejtés irányába, ezt pedig a rendszernek fel kell ismernie, mielőtt az R1T egy árokban végzi. Sanderson azt is hozzáteszi, hogy a fordulóhoz a kerekeknek nagyon gyorsan kell forogniuk, és maga a megfordulás is gyorsan történik, ami megijesztheti a felkészületlen sofőrt, és ez balesetet okozhat.

Rivian R1T

Mindent összevetve tehát a videón látott formában egyelőre csak akkor tudja a tankfordulót végrehajtani a villanyautó, ha egy nagy, lapos, csúszós felületen áll. Minden más helyzet bonyolult programozást és tesztelést igényel, amit egyelőre nem tudott leküzdeni a csapat. Ráadásul ez most nem is fő prioritás az R1T, R1S, és az Amazon kisteherautó piacra dobása mellett.

Volt kitől tanulni – íme a Rivian saját töltőhálózata

Hogy mikorra készülhet el a tankforduló, azt egyelőre nem tudja megmondani a Rivian. Jelenleg, sokszori halasztás után novemberre van időzítve az R1T Launch Edition kiszállítása, így az első megrendelők még biztosan nem vághatnak fel barátaik előtt ezzel a mutatvánnyal, de a cég azt ígéri, hogy nem fog elfeledkezni azokról az ügyfelekről, akik nagyon várják a tankfordulót. Addig is, a vásárlóknak be kell érniük a sziklamászással, ami viszont nagyon megy az elektromos platósnak.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.