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 Tegnap megírtuk, ma pedig már a Föld körül keringenek az asztronauták: sikeres volt a SpaceX legújabb kilövése. Szerencsére unalmas Fiatalabbaknak talán természetes, hogy egy rakéta kilövése sikeres. A legutolsó komoly tragédiába torkolló küldetés a Columbia űrsikló 2003-as megsemmisülése volt, és furcsa leírni, de annak is már közel húsz éve. Már előtte is kicsit elkényelmesedtünk, hiszen a Challenger tragédiája 1986-ban történt, és a két eset között is közel két évtized telt el – azt hittük, már rutin az ilyesmi, pedig dehogy. Hogy mennyire megmaradnak az emberben ezek a gyerekkori élmények, azt saját magamon tapasztalom, minden egyes kilövéskor. 1986-ban az űrsikló éppen túl volt az indítás legveszélyesebb fázisán, amikor a jármű eléri az ún. Max Q pontot, ugyanis ilyenkor van a szerkezet kitéve a legnagyobb aerodinamikai terhelésnek. A sebesség innentől még tovább nő ugyan, de a légkör már vékonyodik, ezért úgy gondolnánk, ha valamit nem jól raktak össze a gyárban, az itt fog szétesni a Max Q pillanatában. Ilyenkor vissza is vesznek a hajtóművek teljesítményéből, majd, amikor a jármű áthaladt ezen a kritikus fázison, újra maximumra kapcsolnak. „Challenger, go with throttle-up”, azaz, újra növelhetitek a sebességet, hangzott az utasítás Houstonból, amikor már mindenki picit megkönnyebbülten sóhajtott, hiszen a rázós résznek vége volt. Egy másodperccel később megsemmisült az űrsikló. Nekem, azóta, minden egyes rakéta indításakor elszorul a torkom, amikor kiadják ezt az utasítást.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 Holnap kezdődik az igazi űrkorszak Szerencsére az Inspiration 4 indítása egyszerűen hibátlan volt. Nem voltak váratlan leállások a visszaszámlálásban, a jármű 1 perccel a start előtt átvette a földi személyzettől az irányítást, és teljesen automatikusan az égbe röpítette az űrhajósokat. 1 perc 16 másodperccel később áthaladtak a Max Q ponton az automatika ismét ráadta a kakaót a hajtóműre, az első fokozat pedig rendben levált 2 perc 45-nél. Ekkor – alig 3 perccel a kilövés után – a négy űrhajós már 87 kilométer magasságban járt, és 7000 km/h sebességgel haladtak. Nem sokkal több mint 6 perccel később jött a még mindig hihetetlen cirkuszi mutatvány, amikor a 40 méter, azaz egy nagyjából 12 emeletes épület magasságú első fokozat függőlegesen leszállt az óceánon ringatózó platformra. A Dragon kapszula az indítás után 12 perc 15 másodpercnél, 205 kilométer magasságban, több mint 27.000 km/h sebességgel haladva vált le a második fokozatról, és kezdte meg az űrhajósok eljuttatását az 585 kilométer magasságban lévő pályájukra. View from Dragon’s cupola pic.twitter.com/Z2qwKZR2lK — SpaceX (@SpaceX) September 16, 2021 A kapszula újdonsága a most debütáló kupola, ami a valaha felküldött legnagyobb folyamatos üvegfelület. A Dragon orrában, ahol normál esetben az űrállomáshoz csatlakozó dokkolóegység kap helyet, most egy hatalmas üvegbura van, ahonnan az űrhajósoknak 180 fokos kilátása nyílik a világűrre és bolygónkra. Ha minden a tervek szerint halad, 3 napot töltenek fent, és helyi idő szerint szombat este landolnak az óceánban, Florida partjainál. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!