HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Európának is jut a kínai autópiac legújabb slágeréből

Tegnap hivatalosan is elstartolt Kínában a 2014-ben alapított Xiaopeng Motors, röviden XPeng harmadik tisztán elektromos modellje, a P5 értékesítése, amely a sokak által már jól ismert P7 szedán stílusjegyeit hordozza tágasabb utastérrel, fejlettebb digitális technológiával, és vonzóbb vételárral. Az autógyártó start-up legújabb termékével a családi szedánok szegmensét célozza, ezzel gyakorlatilag a két már meglévő villanyautója, a sportos, nagy tengelytávú, kupétetős P7 szedán, valamint a G3 sportterepjáró közé lőtte be.

Sajtóértesülések szerint a P5 már az áprilisi bemutatóját követő 2 nap alatt közel 10 ezer előrendelést gyűjtött be, és ez bizonyára nem csupán kezdeti lelkesedés a vásárlók részéről, hiszen az autó igencsak nagy tudást kínál barátságos vételáron. Kínában legolcsóbban 157.900 jüanért lehet hazavinni, a legfejlettebb rendszerekkel felszerelt változat pedig 223.900 jüannál kezdődik, ezek átszámítva körülbelül 7,3 millió, illetve 10,3 millió forintnak felelnek meg.

Na de mit kapnak ezért a vásárlók? A P7 szedán vezetéstámogató rendszeréről hallottunk már legendákat, de a P5 állítólag még azt is túlszárnyalja, sőt, az XPeng elmondása szerint ez az autó rendelkezik a legfejlettebb vezetéstámogató hardveregyüttessel. Az autóban összesen 32-féle érzékelő található: kettő duplaprizmás autóipari LiDAR egység, 12 ultrahangos radar, 5 darab milliméteres hullámhosszú radar, 13 magas felbontású kamera, ezeket pedig egy nagy pontosságú helymeghatározó egység egészíti ki.

A hardvereket működtető rendszer az XPilot legújabb, 3.5-ös változata (a P7-ben a 3.0-s főverzió fut), amely már lehetővé tette az egyes vezetéstámogató szoftverek oly módon történő továbbfejlesztését, hogy azok a LiDAR működését is figyelembe vegyék. Ennek előnye, hogy a P5 hamarabb észreveszi például a feltorlódott járműsort, és pontosabban meghatározza az úton álló objektumok helyzetét. Ezzel párhuzamosan a kis méretű objektumokat is könnyebben felismeri. A Valet Parking Assist funkcióval a parkolás is önállóan megy a villanyautónak.

Hozzá kell tenni, hogy ezek a rendszerek nem ingyen járnak az autóhoz: a legalacsonyabb árú, 460G típusjelzésű változatnál, valamint az 550G típusnál az XPilot 2.5 tartozik az alapfelszereltséghez, és nincs is lehetőség fejleszteni rajta. Más típusoknál extraként lehet megvásárolni a 3.0, vagy pedig a 3.5-ös verziót.

A P5 hazai piacán hat konfigurációban rendelhető, ezek specifikációit az alábbi táblázat foglalja össze. Habár a hatótávot a régi NEDC szabvány szerint adja meg a gyártó, azt állítja, hogy a független partnerek által végzett tesztek alapján a valós hatótávolság sem csökkent ezek 90%-a alá. Valamennyi típusban széria a hőszivattyús klíma.

Az XPeng úgy véli, hogy a fejlett technológiák ellenére az utastér a legnagyobb erőssége az autónak. Ezt ugyanis saját mozivá lehet alakítani, ahol nyolc hangszóró, vetítővászon, vízszintesre lehajtható első ülések, valamint beépített hűtő gondoskodik az élvezetekről. A 12,3 colos digitális műszerfal mellett egy 15,6 colos központi kijelző végzi a megjelenítést, amely az erősebb hardverének köszönhetően gyorsabb, mint amit az P7-ben találunk.

Kínában októberben kezdik szállítani az autót a vásárlóknak, és jó hír, hogy valamikor a jövőben Európába is megérkezik, bár ennek pontos dátumát egyelőre nem tudta megmondani a cég. Norvégiában már a G3, valamint a P7 is rendelhető, valószínűleg a skandináv ország lesz a P5 első európai piaca is, hacsak nem a NIO mintájára kíván terjeszkedni az XPeng.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.