PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Talán már minden olvasónk tudja, hogy a villanyautosok.hu szerkesztősége egy olasz aukción leütött egy taxi üzemmódban 223.000 kilométert futott 2017-es Nissan LEAF-et, melynek érdekessége, hogy a hirdetés fotóiban 12 pálcika jelezte az akku állapotát (a LEAF-et kevésbé ismerők kedvéért, ez a futáshoz képest meghökkentően jó, 85-100% közötti akku egészségi állapotra utal).

Ha valaki most kapcsolódott be a firenzei extaxi Leafről szóló sorozatunkba, ide kattintva elolvashatja az összes epizódot.

Amikor végre megérkezett az autó, már a megtekintés és az első próbakör során kiderült, hogy pozitív és negatív meglepetéseket egyaránt tartogat a LEAF. Kezdjük a jó dolgokkal: az akku valóban 12 pálcikás, sőt, a LEAFSpy alkalmazás szerint 98% feletti az SoH értéke, azaz az egészségi állapota. Ez annyira jó érték, hogy arra kezdtünk gyanakodni, hogy az autóban eladás előtt „BMS resetet” hajtottak végre, ezért az autó azt hiszi, hogy új akkut kapott. Természetesen ilyenkor néhány ezer kilométer alatt az akku vezérlő egység szoftvere rájön, hogy az akkut valójában nem cserélték, így visszaáll majd a valós állapot.

Aztán a hibakód kiolvasás újabb meglepetéssel járt. Az elsőre megjelenített körülbelül 2500-as töltésszám visszaugrott 600 körüli értékre, ami már arra utalt, hogy valóban akku csere történhetett az autóban. Anyagi okokból (és a töltésszámból) úgy ítéltük meg, hogy körülbelül eddigi élete kétharmad részénél történhetett ez a művelet. A 30-as LEAF akkujára 160.000 kilométer garanciát vállalt a gyártó, a leginkább valószínűnek az tűnik, hogy a garancia vége felé történhetett az akku csere, mivel később egy gyenge általános állapotú autóra kis eséllyel költ a tulajdonosa ekkora összeget.

El is érkeztünk az első átvizsgálás kellemetlen részéhez, hiszen az autó általános állapota eléggé lehangoló volt. Bár az utastér inkább koszos, mint kopott, de a vezetőülésen mély nyomokat hagyott a bő kétszázezer kilométer, a műszerfalat, sőt még a tetőt is csúnyán szétfurkálták a taxisítás során, nem működik a jobb hátsó ablakemelő, repedt a jobb hátsó lámpa, és ami a legrosszabb, az autó csúnya hangokat ad ki menet közben, fájdalmasan jobbra húz gyorsításra, lassításra és kátyúra is.

Leginkább az akkuval kapcsolatos elméletekre voltunk kíváncsiak, ezért úgy döntöttük elvisszük az autót egy alapos márkaszervizes átvizsgálásra. A Nissan Centrum munkatársai azonban nem csak az akkut mérték be a gyári diagnosztikai eszközökkel, de egy általános képet is kaptunk az autóról, olyan mértékben persze, ami megbontás nélkül lehetséges.

Ezúttal véleményem szerint inkább jó híreket kaptunk, az első, viszonylag lehangoló élményekhez képest. Az alábbi videóban Tibor megosztja veletek, hogy mit tudtunk meg az ex-taxiról.

Ahogy a videóban is elhangzott, az autónk akkumulátorait nem regisztrálták a Nissan rendszerében. Minden külföldről behozott LEAF vásárlójának és tulajdonosnak javasoljuk (főleg, ha még él a garancia az autóra), hogy egy márkaszervizes átvizsgálás során ellenőriztesse le, hogy az ő autója esetében megtörtént-e ez a regisztráció. Nem csak azért, mert ez a garancia feltétele, hanem azért is, mert egy jövőbeli eladáskor egy esetleges márkaszervizes állapotfelmérés során ezt pozitívumként értékelik majd, hiszen enélkül semmit nem tudnak mondani az akku előéletéről. A regisztrált akkuval tehát eladáskor valamivel többet érhet az autónk.

Végül nézzük a fontosabb megállapításokat, illetve rögtönzött hibalistát:

  • első lökhárító javításra, inkább cserére szorul
  • fagyálló folyadékot már cserélték, megfelelő
  • első fékek, tárcsákat is cserélték már, újszerűek
  • mindkét oldali lengőkar szilentek, lengőkarok rossz állapotúak, csere szükséges
  • hátsó fékek felújítandók
  • motor érintetlen, külső alapján gyári állapotban
  • 12V akkumulátor gyenge, még a gyári
  • lengéscsillapítók gyáriak, a lengőkar csere előtt nem lehet műszerrel ellenőrizni, elképzelhető, hogy még megfelelőek
  • ablaktörlő cserélendő
  • fékfolyadék cserélendő
  • légkondicionáló rendszer rendben, szivárgás nem látható
  • tetőpanel átázott (nem csoda, van pár lyuk a tetőn…)
  • 4 gumiabroncs cserélendő
  • bal oldali első fényszóró felső elemének rögzítés törött
  • bal első menetfény nem működik
  • ködlámpa nem működik
  • helyzetjelző nem működik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.