Rossz hírt kaptak a Škodára várók
Az autóipart sújtó globális chiphiány miatt akár az év végéig leállhat a Škoda gyára Csehországban, írja a Reuters Tomas Kotera, a Skoda Auto szóvivője által elmondottakra hivatkozva. Kotera szerint a cég arra összpontosít, hogy a raktáron lévő, majdnem kész autókat mielőbb eljuttathassák az ügyfelekhez, így a termelést kénytelenek jelentős mértékben visszafogni, vagy akár leállítani október 18-tól egészen az év végéig. Az autógyártók világszerte szenvednek a félvezető chipek hiánya miatt, amely a koronavírus világjárványt követően jelent meg az iparágban. „Még a Skoda Auto sem képes elkerülni ezt a globális válságot” – mondta Tomas Kotera.
Csehországban mintegy 180.000 munkavállaló dolgozik az autóipari szektorban, közülük 35.000 embert foglalkoztat a Škoda, amely az ipari termelés negyedét teszi ki Csehországban. A gyártónál több tízezer kész, de chipekre váró autó áll, miközben a márkakereskedések több hónapos várakozásokról kénytelenek beszámolni az új autók vásárlóinak. A Škoda arra számít, hogy 2022 második felére szűnhet meg a félvezetőhiány.
A cég által bejelentett várható termelési korlátozások mértéke ezidáig példa nélküli Közép-Európában, a közgazdászok szerint a cseh növekedési várakozásokra is hatással lesznek majd. Augusztusban a meghosszabbított szabadságolások hatása már megjelent a cseh ipari termelésben, amely február óta először mutatott visszaesést.
A Cseh Autóipari Szövetség szerint a Škoda kiesése miatt jelenleg a 2020-as COVID évhez hasonló, 1,15 milliós éves autóipari termeléssel számolnak, míg korábban 1,3 millió autó gyártására számítottak.
A globális félvezető hiány már az év elejétől jelen van az autóiparban. Az Intel igazgatója és a Qualcomm Europe vezetője szerint a probléma egyik oka, hogy az autógyártók olyan elavult technológiát használnak, melynek gyártásába már nem kívánnak befektetni a félvezető gyártók, így nem várható a termelés felpörgetése.