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
auto
2024. 07. 24. szerda

Az idei CES elektronikai kiállításon a Stellantis autógyártó csoporthoz tartozó Chrysler bemutatta az Airflow névre keresztelt tisztán elektromos koncepcióautóját, mely a márka 2025-ben megjelenő legelső villanyautóját vetíti előre. A vállalat bejelentette továbbá, hogy 2028-ra a teljes termékportfóliója akkumulátoros elektromos modellekből fog állni.

„A Chrysler Airflow Concept a Chrysler márka jövőbeli irányát képviseli, bepillantást nyújtva a dinamikus dizájnba, a fejlett technológiákba és a zökkenőmentes csatlakoztathatóságba, amelyek jellemzik azt a teljes elektromos portfóliót, amit 2028-ra tervezünk elérni” – mondta Chris Feuell, a Chrysler márka vezérigazgatója. „A Chrysler egy ikonikus amerikai autóipari márka az új fejlett technológiák és termékszegmensek létrehozásában szerzett örökséggel. Márkánk az élen fog szolgálni a Stellantis átalakulásában, hogy tiszta mobilitást és összekapcsolt vásárlói élményeket biztosítson.”

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

Az Airflow tanulmányt és a Chrysler elektromos jövőjét a Pacifica Hybrid plug-in hibrid minibusz fejlesztése során szerzett tapasztalatokra építik a mérnökök, ennél azonban jóval fontosabb a Stellantis szakértelme az elektromobilitásban. Az autó felhasználói élményének gerincét az új elektromos/elektronikus (E/E) és szoftverarchitektúra, az STLA Brain adja. Ez az architektúra rendkívül rugalmas, s lehetővé teszi a szoftverfejlesztők számára, hogy gyorsan hozzanak létre és frissítsenek funkciókat és szolgáltatásokat, kihasználva a pilótafülkébe épített képességeket anélkül, hogy meg kellene várniuk egy új hardver bevezetését.

Erre a rendszerre épül rá az STLA SmartCockpit, amely mesterséges intelligencia-alapú alkalmazásokat integrál a jármű „agyába”, például navigációt, hangvezérlést, e-kereskedelmi piacteret, és fizetési szolgáltatásokat. Az STLA AutoDrive ezen felül biztonsági funkciókkal látja el az autót, és hármas szintű vezetéstámogató rendszereket kínál, melyek Over-the-Air frissítéseken keresztül fejlődhetnek.

Az Airflow tanulmányban két 150 kW-os villanymotor biztosítja az összkerékmeghajtást, de úgy tervezték az autót, hogy nagyobb teljesítményű erőforrásokat is elbírjon, kaput nyitva a potenciális teljesítménycentrikus változatok felé. Az akkumulátor kapacitását nem árulták el, de a hatótáv körülbelül 560-640 km.

 

Az Airflow típusnév egyébként nem most először került rá Chryslerre, így hívták azt az 1934-ben bemutatott modellt, amely szakított a korábbi formatervezési szokásokkal, és egy akkoriban még furcsának számító, erősen aerodinamikus formát öltött magára. Természetesen a hatótáv miatt az elektromos szabadidő-autónál is figyeltek az aerodinamikai jellemzőkre, de ebben nincs semmi forradalmi, így nem tudni, miért éppen ezt az ikonikus nevet aggatta rá a gyártó.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.