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
auto
2024. 06. 22. szombat

Két év és lehagyja a BMW-t a Tesla?

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

Jaj, de hálátlan feladat ez! Megpróbálom megtippelni a Tesla 2022-es és 2023-as eladás számait, aminek az lesz a vége, hogy vagy alá, vagy fölé lövök.

És ez még a jobbik verzió, mert ha eltalálom, végképp nem mosom le magamról, hogy a Musk vezette globális összeesküvés része vagyok.

Nem csak lövöldözünk

Előre bocsátom, hogy mindez csak a jelenlegi adatok és a cég ismert terveinek fényében történő találgatás. 2019-ben senki nem látta előre a koronavírust, azt hihettük, hogy ha majd lesz európai gyára a Teslának, akkor az ugyanolyan gyorsan indul el, mint a kínai, és még mindig reálisnak tűntek a Semi, a Roadster és a Cybertruck gyártási ütemtervei. Aztán meg, ugye. Ugyanakkor az is igaz, hogy az elektromos autók eladásai ismét hihetetlen gyorsan növekednek, piacuk bővül, így még mindig igaz,  hogy nem a kereslet, hanem a gyártási kapacitás lesz a szűk keresztmetszet.

Bár a jövőbe nem látok, azért több lesz ez, mint puszta találgatás. Az első adat amiből kiindulhatunk az a cég múltja, a növekedés eddigi üteme. A lenti grafikon piros görbéje elsőre kicsit hektikusnak tűnhet, de ha elmagyarázom, mindjárt érthetőbb lesz. Kezdem azzal, hogy a grafikon a Model S 2012-es premierjével indul és 2013-ban nem számoltam növekedési ütemet, hiszen az aprócska 2012-höz képest irreálisan nagy ugrást mutatott volna.

Hogy az érdemi részre térjek, 2014-2016 között a vállalat évente 40-60%-kal adott el több autót mint az előző évben. Az, hogy ez a lendület 2017-re kifújt és csak 35% lett, két dolognak köszönhető. Egyrészt a Model S/X valamivel évi 100 ezer darab felett elérte a gyártási kapacitás és a stabil kereslet maximumát. Másrészt a Model 3 gyártását megpróbálták egy évvel előbbre hozni, de ez kudarcot vallott, és csak alig 1600 darabot adtak át belőle.

2018 ennek megfelelően természetesen kilőtt, hiszen felpörgött az első nagy darabszámú termék, a Model 3 gyártása, így a 138% egy kiugró növekedés lett. 2019 végére Fremont elérte az akkori kapacitása határait, Sanghaj pedig épp csak elkészült, autót még nem szállított ki, így visszatértünk a reálisabb 50%-os zónába. 2020-ban beindult a kínai termelés, de beindult a koronavírus is – mindent egybevetve a 36%-os növekedés szép adat volt, miközben a világgazdaság lángokban állt.

2021 pedig ismét begyújtotta a rakétákat, hiszen bár a cég egész évben, folyamatosan 50%-os növekedést prognosztizált, 87% lett belőle.

Rendben, most, hogy megnéztük mit mutatott fel a vállalat az elmúlt években, látjuk, hogy ha kivesszük a kiugró adatokat, az 50-60% körüli növekedés reális célkitűzésnek tűnik. De honnan jön majd az újabb felívelés? Nos az új gyárakból, új típusokból, változatokból. Hogy reális képet kapjunk ezek gyártási felfutásának ütemére, nézzük meg ismét, mit mutatnak a historikus adatok.

A Model 3 gyártása Kínában 2019 legvégén, vagy ha úgy tetszik 2020 legelején indult, hiszen ekkor adták át az első autókat. A Model Y ezt pont egy évvel követte. Mindkét modell esetén jól látszik, hogy a gyártás első negyedévében 20 ezer alatti, a másodikban 30 ezer körüli, majd nagyságrendileg 40 ezer, végül az első év végére negyedévente 50 ezer darabbal lehet reálisan számolni. Ha más, új gyárak, illetve új modellek is ezt az ívet követik, akkor a gyártás kezdetének évében kb. 150 ezer autóval számolhatunk.

Tegyük meg tétjeinket

A legutolsó negyedév részletes adatai még hiányoznak, de nagyságrendileg azt láttuk, hogy Fremont évi 460 ezres 3/Y gyártási ütemmel zárta az évet, ha pedig teljes gőzzel megy az S/X gyártósora, akkor évi 100 ezer autóra képes. Sanghaj ennél is erősebb volt, a legfrissebb becslések és internetes hírek alapján az utolsó negyedévben itt 177 ezer autó készült, ami éves 710 ezres ütemet jelent.

Fremont kapcsán a  Tesla azt nyilatkozta, hogy bővítik az üzemet és 50%-os termelési bővülés a cél, míg Sanghajban egy percre nem állt le 2019 óta az építkezés, folyamatos a terjeszkedés. Austin és Berlin pedig hamarosan startol. Mindezek alapján 3 szcenáriót terveztem 2022-re:

A pesszimista változat azt mondja, hogy Austin indulásával a Tesla inkább visszavesz a fremonti tempóból, mivel az Y texasi változatának gyártása olcsóbb és gyorsabb is, igy Kalifornia fő profilja a Model 3 lesz, és az SUV testvér gyártásában csökkenni fog a szerepe. A pesszimista vonalat tovább erősíti, hogy a Model S/X nem tud elmozdulni a jelenlegi gyártási mennyiségről. Az előző 6 hónapban 24 ezer készült ezekből a modellekből, ami nagyjából megfelel az előző változat gyártásának leállítása előtti éves 50 ezres keresletnek. Ebben a forgatókönyvben a kínai gyártás sem pörög még magasabb szintre, Austin lassabban indul  a tervezettnél, Berlinben még hónapokig megy a huzavona és csak az év közepén kezdődik a gyártás, a többi típusból pedig egy darabot sem látunk idén.

Látva a cég esetenként majd egy éves várólistáit és a gyártás jelenlegi ütemét, a fenti forgatókönyvnek nem nagy az esélye, de még ebben a helyzetben is 1,1 millió autót adnának el. Mondjuk a tőzsde büntetné is rendesen az alig 20% körüli növekedést.

Ugorjunk egyet a másik véglet felé - utána nagyobb értelme lesz a középút elmagyarázásának.

Az optimista forgatókönyv abból indul ki, hogy a Tesla az ismert publikus céljait nagyjából eléri. Megtörténik Fremont ~50%-os kapacitás bővítése, újra beáll az S/X az évi 100 ezer darabra, Sanghaj tartja, sőt picit emeli is a 2021 negyedik negyedévében látott gyártási tempót. Itt már jóval optimistább voltam az új gyárak és termékek esetén is. Berlin és Austin hozza a kínai első év 150 ezres darabszámát, készül nagyjából 500 kamion - belső használatra és kiemelt partnereknek, és a negyedik negyedév során Austinban legyártják az első 10 ezer Cybertruckot, Sanghajban pedig az első pár ezer „nem_Model 2-t”, azaz a 25 ezer dolláros Teslát. Ez így több mint 1.7 millió autó lenne 2022-ben. A 90%-os növekedés soknak tűnhet, de a 2021-es 87% volt, most pedig lesz két új gyáruk.

A kettő között van egy realistább változat is, de nem egyszerűen csak a középértéket vettem. Ebben a szcenárióban Fremont tovább növeli a 3/Y gyártását a mai 460 ezres szintről, de nem sokkal, csak úgy 10%-kal. A Model S és X kapcsán sem tűnik elérhetetlennek a 70 ezer darab, tekintve, hogy az európai és ázsiai kiszállítások is idén kezdődnek. Sanghajnál úgy vettem, hogy a 2021 negyedik negyedéves ütem egész évben folyamatosan azért nem tartható, de az átlag nem lesz sokkal rosszabb. Az új termékek oldalán pedig mutatóba 100 Semivel, 5000 Cybertruckkal és egy tisztességes Austini kezdéssel számoltam. De Berlinnél azért hagytam egy kis laufot a tökölődésnek demokratikus folyamatoknak.

Így, a reálisabb forgatókönyv 1,5 millió autóval számol, ami 60% körüli növekedést jelenteni, ami hozná az elmúlt évek átlagát, de nem lenne kiemelkedő.

Bár 2023-ra még kevesebb az adatpontunk, de a realista '22-es számokra építve készítettem ide is egy kalkulációt.

Úgy okoskodtam, hogy ha késve is, de két év alatt csak meglesz az 50%-os bővülés Fremontban, és az S/X sorozat is visszaáll a régi kerékvágásba. Az olcsóbbik Model X-re Amerikában jelenleg egy évet kell várni, az S-nél fél éves a várólista, csak a legdrágább változat jön meg pár hét alatt - én nem hinném, hogy ne lenne elég kereslet ezekre a típusokra.

Sanghajnál 750 ezerben húztam meg a növekedés felső határát, ott sem végtelen azért a piac, még, ha szükség esetén bőven tudnak is lejjebb menni az árakkal. 2023-ra, követve a korábbi példákat, Austin és Berlin első üteme is duplázhatja az idei eredményt, és egy év múlva már mennyiséget kell gyártania Cybertruckból és a Semiből is. Úgy gondolom '23-ban már tényleg megérkezik a Roadtser és azt az ezer Founders Editiont azért még kézzel is le kell tudni gyártani. Ennél is fontosabb, hogy, ha nem csúsznak, akkor el fog kezdődni az eddigi legolcsóbb Tesla gyártása is. Úgy számoltam, hogy a „nem-Model 2” bizonyosan présöntvény elemekkel és strukturális pakkal készül majd a tömegtermelés és a költségcsökkentés jegyében, így egyszerűbb, gyorsabb lesz a gyártása, ezért a termelés felfutása is nagyobb ütemű lehet - legalábbis Kínában. Berlinben ha idén megépül a második ütem, akkor jövőre szintén megindulhat a kis Tesla gyártása, de itt nem számítok Sanghajt döntő rekordra.

Összességében azonban meglehet a 2,5 millió autó 2023-ban, ami a 2022-es realista tervemhez képest 67%-os növekedés, ami megint csak megfelel az átlagnak.

Mire lesz ez elég?

A lenti táblázatot is hadd kezdjem egy kis csillagos megjegyzéssel: igen, a 2020-as számokhoz fogjuk mérni a Teslát, mert frissebb összesítés még nem áll rendelkezésre minden gyártó vonatokozásában. A kínaiakat leszámítva azonban egyik hagyományos szereplőtől sem várható el a Teslához hasonló növekedési ütem, így nagyságrendileg azért be tudjuk ezzel is lőni, hogyan menetel felfelé a cég a ranglistán.

2020-ban a félmilliós eladási rekorddal a 18. legnagyobb autógyártó lett a Tesla, azonban ha minden változatlan maradna 2021 végére már a 16. hely járna a 930 ezer autóért, ami a Subaru és a kínai Great Wall Motors közé helyezi a gyártót. A realistának nevezett középső 2022-es becslésem másfél milliós darabszáma már a Mazda és a Geely csoport átlépésre is elég lenne és közvetlenül a BMW csoport alá kerülne a Tesla - csak tisztán elektromos autók értékesítésével. Ha pedig a 2023-as tippem is jól közelít, akkor a bajorok és a Suzuki elé, közvetlenül a Daimler csoport alá kerülne Musk cége.

Persze üzleti szempontból ennél lényegsebbe a nyereség mértéke, de ezzel majd foglalkozunk a hónap vége felé esedékes pénzügyi jelentés kapcsán.

Megvannak a Tesla 2021-es eladási számai

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.