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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Teslákban van középen egy szép nagy képernyő, azt pedig az autóiparban megszokottnál jóval nagyobb teljesítményű számítógép szolgálja ki – utóbbi ráadásul nemrég jelentős frissítést kapott. De nem csak a képernyő nagy és a számítógép gyors, a cég saját operációs rendszerén már most is házon belül gyártott applikációk szolgálják ki az utasokat. Elég nagy kihagyott ziccernek tűnik, hogy nincs egy publikus alkalmazásbolt, ahol a mobilokhoz és tabletekhez hasonlóan ezernyi programot szerezhetne be az ember.

Ha minden igaz, ez még idén változni fog.

Többen megerősítették a pletykát

Az alapgondolat nem új, és korábban már a Tesla vezetősége is félig-meddig megerősítette, hogy lehetséges, hogy később saját applikációs áruházuk lesz az autókban. Konkrétumot azonban nem ígértek, arra viszont több jel is utalt, hogy dolgoznak valami hasonlón.

Anno a Cybertruck prototípusán mutatkozott be a vállalat autóiban használt operációs rendszer új változata, ami most végül V11 néven érkezett meg a flottára. Már a korai változatokban is feltűnt, hogy a szokványos menüpontok közül több funkciót kiemeltek egy applikációk elnevezésű részbe, ami most a karácsonyi frissítés alkalmával kitüntetett helyre költözött a tálca közepére. Az itt megnyíló listán a hátsó kamerától a médialejátszón át több funkciót úgy érünk el, mint a mobilok és tabletek alkalmazásait, mintha mindegyik szolgáltatás egy külön-külön letöltött alkalmazás lenne. Azt is lehetett tudni, hogy a Tesla az elmúlt évben több olyan álláshirdetést jelentetett meg, amelyek egy applikációs áruház munkálatait vetítették előre.

Az elmúlt hétvégén az ismert Teslás információforrás Sawyer Merritt utalt rá Twitteren, hogy a pletykák szerint hamarosan az Apple App Store és a Google Play áruház mintájára saját alkalmazásbolt érkezik a Teslákra. Ezt később két másik forrás erősítette meg.

A Teslascope Twitter csatorna úgy tudja, hogy a vállalat már 2021 májusa óta fejleszti az alkalmazás-áruházat és a tervek szerint még a Cybertruck kiszállításainak megkezdése előtt kiadják annak első változatát. Ők úgy számoltak, hogy a január végi éves pénzügyi jelentés alkalmával Elon Musk hivatalosan is bejelenti majd az újdonságot, de a Tesla vezetője csak annyit mondott, hogy 2022. a „szoftver éve” lesz. Úgy tűnik, a fejlesztés még nem készült el.

Nem triviális

A Tesla már jelenleg is tulajdonképpen alkalmazásokat fejleszt az autók operációs rendszerére, így jelennek meg az újabb szolgáltatások, funkciók. Van emellett pár harmadik fél által készített applikáció, így a YouTube, a Netflix, a Spotify, és számos játék, amely szintén elérhető az autókban, de ezeket a Tesla belső csapata maga ültette át azok eredeti változataiból a járműveikben működő kiadásokra. Ez alapvetően más koncepció, mintha harmadik felek, tehát független alkalmazásfejlesztők számára megnyitnának egy publikus alkalmazásboltot, ahol a Tesla csak a kompatibilitást és a biztonságot ellenőrizné, de mindenki azt rakhatna fel a boltba amit akarna, a felhasználok pedig à la carte, kedvükre válogathatnának, vásárolhatnának appokat.

De miért nem nyitják meg egyszerűen az alkalmazás-áruházat mindenki előtt?

Nem akarnám alulbecsülni, hogy mennyire komplikált egy jól működő, biztonságos és stabil alkalmazás-áruházat megírni, de a késlekedésnek nem ez lehet az egyetlen oka. A projekt sikerét leginkább az fogja meghatározni, hogy mennyire könnyű a Tesla rendszerébe portolni, átültetni a már meglévő alkalmazásokat, illetve mennyit lehet ezen keresni. A világ egyik legnagyobb szoftvercége, a Microsoft, látványosan belebukott a mobiltelefonos projektjébe, ennek pedig fő oka a szegényes alkalmazáskínálat volt. A Google és az Apple platformjain becslések szerint 3,5, illetve 2,2 millió applikáció érhető el, és több százezerre teszik azon cégek és személyek számát, akik ezeket kiadták. Ahhoz, hogy nekik megérje egy új platformon is elérhetővé tenni ezeket az alkalmazásokat, alapvetően legalább egy feltételnek teljesülnie kell a következő háromból:

  • rengeteg új felhasználót lehet megszerezni
  • sokkal több bevételt lehet felhasználónként keresni
  • rendkívül egyszerű a meglévő appot átültetni

Bár elsőre úgy gondolhatnánk, hogy a Tesla nagyjából 2,5 millió autója egy elég nagy piac, hogy bárkinek vonzó legyen, érdemes emlékezni rá, hogyan ért véget a Microsoft mobiltelefonos kalandja. Bár 2015 júliusában a Windows Phone átlépte a 100 milliós eladási küszöböt, a cég applikációs kínálata mégis egy halvány árnyéka volt a versenytársakénak. A Google és az Apple ugyanis nem tíz vagy százmilliókban, hanem milliárdokban méri az aktív felhasználók számát. Innentől kezdve a fejlesztő meg fogja fontolni, megéri-e neki a plusz munka, a folyamatos fejlesztés és karbantartás egy újabb platformon is.

A másik lehetőség, ha kevesebb ugyan a felhasználók száma, de sokkal többet lehet keresni minden egyes letöltésen, illetve utólagos vásárláson. Elon Musk már korábban ekézte az Apple üzletpolitikáját, mivel szerinte rendkívül magas a 30%-os sarc amit a fejlesztőktől levon. Így valószínű, hogy a Tesla ennél jóval kevesebbel is beéri majd.

A harmadik kulcskérdés, hogy mennyire nehéz átültetni az Androidra vagy iOS-re megírt applikációkat a Tesla rendszerére. Ez nem csak egy egyszeri erőfeszítés a fejlesztő részéről, hiszen a folyamatos fejlesztéseket, új szolgáltatásokat és hibajavításokat immár nem kettő, hanem három platformon kell majd elvégeznie. Ha az appok nem frissülnek olyan rendszeresen és gyorsan, mint az Apple vagy a Google boltjában, akkor hamar csalódott lesz az autós.

Természetesen az is igaz, hogy az autóban elérhető applikációk köre más lesz, mint amit a telefonunkon megszoktunk. Leginkább játék, médiatartalom, navigációs rendszer fejlesztőknek érheti meg beszállni a programba,

de a legizgalmasabb kérdés, hogy lesz-e olyan újdonság, amire korábban nem is gondoltunk, amit még senki sem készített.

Ha az okostelefonok előtt megkérdeztük volna az átlagembert, mire van szüksége a telefonján, valószínűleg egy a számológépből, zenelejátszóból, zseblámpából, térképből álló elég rövid listát kaptunk volna. Ehhez képest ma százezrekben, ha nem milliókban mérjük a kínált alkalmazások számát.

Carplay, Android Auto

A leggyakoribb kérdés ami még ezzel kapcsolatban felmerül, hogy miért zárkózik el Tesla ennyire attól, hogy elérhetővé tegye a két nagy mobil operációs rendszer képernyőtükrözését a járműveiben? Nos ennek is legalább három oka van.

A legfontosabb talán a pénz. Vannak olyan autógyártók, amelyek úgy döntöttek, ők feladják, nem is akarnak saját infotainment rendszerrel bíbelődni, nem értenek hozzá, és nincs kedvük ebben versenyezni. Azonban ezzel a döntéssel lemondtak egy zsák pénzről, ami a jövő önvezető autóiban közvetlenül náluk csapódna le. A Tesla nem az Apple-nek, vagy a Google-nak, hanem saját magának akar pénzt keresni.

Ez ma még csak nyögvenyelősen megy: Android Auto mobiltelefon képernyő tükrözés egy Tesla Model 3 középső kijelzőjére (Fotó: Emil Borconi Szedressy / Reddit)

A második ok talán a felhasználói élmény, illetve az integráció. Ha az irányítás a Tesla kezében marad, sokkal nagyobb beleszólása lehet abba, hogyan nézzenek ki, hogyan viselkedjenek az appok, miként illeszkedjenek egymáshoz és az autó menüjének többi eleméhez. Az oda-vissza irányuló adatcsere is sokkal szélesebb körben mozoghat így az autó és az alkalmazás között. Ha például a Tesla saját navigációja helyett egy alternatívát telepítünk, jó ha az tudja az autó pillanatnyi töltöttségét és fogyasztását, a töltők foglaltságát, és utasítani tudja a kocsit az akku előfűtésére, ha épp egy Superchargerhez tartunk. De az is elképzelhető, hogy az integráció ellenkező irányú lesz, és mondjuk a Mobiliti, vagy az Ionity appja nem csinál egyebet, mint beépül a Tesla saját térképébe, navijába, hogy minél kényelmesebb legyen a tulajdonosnak az ő töltőjüket használni, és ne tegyen egy kitérőt a Supercharger felé.

Végül valószínűleg van ennek egy biztonsági vetülete is, hiszen a Teslákban nem egy független infotainment rendszer üzemel, hanem minden egy központi operációs rendszer része. Minél jobban ellenőrzi a Tesla maga, hogy mi megy be az applikációs boltba, annál bátrabban adhat hozzáférést egyes funkciókhoz, hogy újfajta szolgáltatásokat fejlesszenek harmadik felek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.