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 A Tesla kapcsán a legnagyobb figyelem most az austini és a berlini gyár indulását, azon belül is a texasi üzemből kigördülő új Model Y-t övezi. A Model 3 eddig sok újítást megkapott az SUV testvértől, de vajon mikor érkezik a szedánba az új cella és a présöntvény váz? 2 év múlva Hivatalosan leginkább kerüli az egyenes választ a Tesla a kérdésre, hiszen nem szeretnék, hogy a potenciális vásárlók elhalasszák a megrendelések leadását. Az is igaz ugyanakkor, hogy a Model 3 frissítése másodlagos prioritás a cégnél, hiszen, ha kevésbé hatékony is a jelenlegi modell előállítása, mint az Y-é, fontosabb a legkeresettebb modell gyártásának felfuttatása az új gyárakban. A Tesla gyártási és értékesítési adatainak legmegbízhatóbb tudora, akit az interneten Troy Teslike néven ismerünk – rendre három százalék körüli pontossággal jósolja meg a cég várható negyedéves adatait. Emiatt Troynak elég sok követője akad, és időről időre eljutnak hozzá különböző hírmorzsák a Tesla berkeiből. Based on what I have heard, the Model Y production line at Giga Berlin and Texas is expected to produce Model 3 too (with 4680 cells and a structural battery pack) once Model Y reaches 400K/year run rate. Relevant: https://t.co/mGFuaD808P — Troy Teslike (@TroyTeslike) February 4, 2022 Most azt hallotta forrásaitól, hogy a Teslánál már megvannak a tervek a Model 3 következő nagy frissítésére: ha elérte Austinban és Berlinben az éves 400 ezres gyártási ütemet a Model Y új változata, akkor ezeken a helyszíneken is megkezdődik a Model 3 gyártása – de nem a jelenlegi verzióé. A hírek szerint ekkor történik meg az átállás az új, egy-egy darabból álló első és hátsó présöntvény vázra, a strukturális akkupakkra és a 4680-as cellákra a szedánnál. Ez teljesen logikusnak hangzik, hiszen a Tesla új üzemei már az Y-ból is eleve csak az új változatot gyártják majd, és rendelkeznek a nagyméretű présöntvényekhez szükséges gépekkel. A két autó jelenlegi változatának alkatrészei 75%-ban megegyeznek, így nincs különösebb oka, hogy az új verzióknál ne ez legyen a helyzet. A 4680-as akkupakk keresztmetszeti nézete. Forrás: @Gfliche, Twitter A kínai gyártás felfuttatásának üteme alapján egyetértünk Troy tippjével, hogy a 400 ezres tempó valamikor 2023 harmadik negyedévében lehet meg, így 2024 elejére várhatjuk a berlini (és austini) Model 3-at. Nem csak ráncfelvarrás Hogy a frissítés alkalmával külsejében is megújul-e az akkor már 7 éves típus, azt egyelőre nem tudni, de a Tesla az S/X esetében is igen szűkmarkúan bánt a külcsín változtatásával. Az viszont biztos, hogy nem túlzás új, újratervezett autónak hívni az austini és berlini Y-t, illetve később a 3-ast is. A változások ugyanis közvetlenül az autó szerkezetét érintik. A több mint 70 külön elemből, különböző anyagokból, többféle gyártási és illesztési technológiával készített főelemeket 1-1 egyben kiöntött alkatrész váltja. Ez az autó elejének és hátának gyártósorán 300-300 robot megspórolását jelenti. A Model Y jelenlegi változatában a kész kocsiszekrénybe utólag, az ajtókon át kerülnek be az ülések, amelyeket a padlólemezhez rögzítenek. A fenti fotón a Giga Texas új strukturális akkupakkja látható, amelyhez közvetlenül rögzítik az üléseket, majd ez egészet alulról emelik az autóba. A strukturális akkupakk is több, mint egyszerűen egy új ruhába öltöztetett aksi. A jelenleg gyártott változatoknál az autó alatt található akkumulátor egy egyszerű csomag, amit a jármű magával cipel, de a kocsi váza enélkül is egy merev struktúra. Az új akkucsomag viszont szerkezeti elem, az autó teherhordó vázának része. Termesztésen maguk a cellák is más méretűek, új fejlesztésűek és emiatt a hűtési rendszerük sem csereszabatos a mostani 2170-esekével. Mindezek hatására a jármű tömege 10%-kal is csökkenhet, miközben váza még merevebb lesz. Az új Model 3 és Model Y gyakorlatilag új autónak lesz tekinthető, még akkor is, ha külsejében teljesen megegyezik a korábbi változattal. Tesla: két hónapon belül érkeznek a 4680-as autók Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!