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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Tesla kapcsán a legnagyobb figyelem most az austini és a berlini gyár indulását, azon belül is a texasi üzemből kigördülő új Model Y-t övezi.

A Model 3 eddig sok újítást megkapott az SUV testvértől, de vajon mikor érkezik a szedánba az új cella és a présöntvény váz?

2 év múlva

Hivatalosan leginkább kerüli az egyenes választ a Tesla a kérdésre, hiszen nem szeretnék, hogy a potenciális vásárlók elhalasszák a megrendelések leadását. Az is igaz ugyanakkor, hogy a Model 3 frissítése másodlagos prioritás a cégnél, hiszen, ha kevésbé hatékony is a jelenlegi modell előállítása, mint az Y-é, fontosabb a legkeresettebb modell gyártásának felfuttatása az új gyárakban.

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

A Tesla gyártási és értékesítési adatainak legmegbízhatóbb tudora, akit az interneten Troy Teslike néven ismerünk – rendre három százalék körüli pontossággal jósolja meg a cég várható negyedéves adatait. Emiatt Troynak elég sok követője akad, és időről időre eljutnak hozzá különböző hírmorzsák a Tesla berkeiből.

Most azt hallotta forrásaitól, hogy a Teslánál már megvannak a tervek a Model 3 következő nagy frissítésére:

ha elérte Austinban és Berlinben az éves 400 ezres gyártási ütemet a Model Y új változata, akkor ezeken a helyszíneken is megkezdődik a Model 3 gyártása – de nem a jelenlegi verzióé.

A hírek szerint ekkor történik meg az átállás az új, egy-egy darabból álló első és hátsó présöntvény vázra, a strukturális akkupakkra és a 4680-as cellákra a szedánnál. Ez teljesen logikusnak hangzik, hiszen a Tesla új üzemei már az Y-ból is eleve csak az új változatot gyártják majd, és rendelkeznek a nagyméretű présöntvényekhez szükséges gépekkel. A két autó jelenlegi változatának alkatrészei 75%-ban megegyeznek, így nincs különösebb oka, hogy az új verzióknál ne ez legyen a helyzet.

A 4680-as akkupakk keresztmetszeti nézete. Forrás: @Gfliche, Twitter

A kínai gyártás felfuttatásának üteme alapján egyetértünk Troy tippjével, hogy a 400 ezres tempó valamikor 2023 harmadik negyedévében lehet meg, így 2024 elejére várhatjuk a berlini (és austini) Model 3-at.

Nem csak ráncfelvarrás

Hogy a frissítés alkalmával külsejében is megújul-e az akkor már 7 éves típus, azt egyelőre nem tudni, de a Tesla az S/X esetében is igen szűkmarkúan bánt a külcsín változtatásával.

Az viszont biztos, hogy nem túlzás új, újratervezett autónak hívni az austini és berlini Y-t, illetve később a 3-ast is. A változások ugyanis közvetlenül az autó szerkezetét érintik. A több mint 70 külön elemből, különböző anyagokból, többféle gyártási és illesztési technológiával készített főelemeket 1-1 egyben kiöntött alkatrész váltja. Ez az autó elejének és hátának gyártósorán 300-300 robot megspórolását jelenti.

A Model Y jelenlegi változatában a kész kocsiszekrénybe utólag, az ajtókon át kerülnek be az ülések, amelyeket a padlólemezhez rögzítenek. A fenti fotón a Giga Texas új strukturális akkupakkja látható, amelyhez közvetlenül rögzítik az üléseket, majd ez egészet alulról emelik az autóba.

A strukturális akkupakk is több, mint egyszerűen egy új ruhába öltöztetett aksi. A jelenleg gyártott változatoknál az autó alatt található akkumulátor egy egyszerű csomag, amit a jármű magával cipel, de a kocsi váza enélkül is egy merev struktúra. Az új akkucsomag viszont szerkezeti elem, az autó teherhordó vázának része. Termesztésen maguk a cellák is más méretűek, új fejlesztésűek és emiatt a hűtési rendszerük sem csereszabatos a mostani 2170-esekével. Mindezek hatására a jármű tömege 10%-kal is csökkenhet, miközben váza még merevebb lesz.

Az új Model 3 és Model Y gyakorlatilag új autónak lesz tekinthető, még akkor is, ha külsejében teljesen megegyezik a korábbi változattal.

Tesla: két hónapon belül érkeznek a 4680-as autók

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.