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
auto
2024. 07. 27. szombat

A német autóipari beszállító a Volterio nevű startuppal állt össze abból a célból, hogy 2022 közepére gyártásközeli állapotba hozzanak egy olyan töltőrobotot, ami – bár vezeték nélküli – mégis fizikai kapcsolatot létesít az elektromos autó aljára szerelt vevőegységgel. A Continental sajtóközleménye alapján a sorozatgyártást 2024-re célozzák meg.

A bemutatott rendszer hasonlónak tűnik más cégek vezeték nélküli, indukciós töltő hardvereihez. Lényege, hogy egy áramforráshoz csatlakoztatott automatikus földi egység csatlakozik az autóra szerelt vevőegységhez. A Continental szerint a különbség a klasszikus vezeték nélküli töltésekhez képest az, hogy itt a két egység valós fizikai kapcsolatot hoz létre és a töltés nem indukciós elven működik. A mérnökök szerint a fizikai kapcsolaton keresztül áramló töltés kisebb energiaveszteséggel jár, mint az indukciós töltés mágneses mezőjén áramló eljárás esetén. A bemutatott prototípus 22 kW váltakozó áramú (AC), illetve 50 kW egyenáramú (DC) töltésre képes. Ez azt is jelenti, hogy akár otthoni, akár ipari, vagy köztéri felhasználásra is alkalmassá tehető.

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

Sokan úgy gondolják, hogy a vezeték nélküli töltési megoldások nem feltétlenül jelentenek előrelépést az elektromobilitásban. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet. Az amerikai Energiaügyi Minisztérium Oak Ridge Nemzeti Laboratóriuma (ORNL) már 2018-ban azt állította, hogy akár 120 kW állandó teljesítmény is átvihető vezeték nélküli töltéssel 97%-os hatékonysággal. Az ilyen jellegű kutatások folyamatosak és ennek nyomán az ORNL 2020-ban már 20 kW energia átvitelét mutatta be vezeték nélküli technológiával 11 hüvelykes légréssel, mindössze 8% veszteség mellett. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb 27,94 cm-es légrésen belül 92%-os hatékonyság érhető el.

Ezt az elektromos autót már vezeték nélkül is tölthetjük

A Continental és a Volterio most bemutatott rendszere, akár 11,8 hüvelyknyi, vagyis durván 30 cm-nyi eltérést is képes korrigálni, így az autósoknak nem kell tűpontosnak lennie, ha így szeretnének tölteni. Arról egyelőre nincsenek pontos információk, hogy a rendszer mit kezd majd az autó alján felgyülemlett sárral, hólerakódással, vagy az út porával, amelyek további akadályt jelenthetnek és a szkeptikusok is szeretik ezeket felhozni a technológia ellenérveként. Ez azonban még így is jobb megoldásnak tűnik, mint a Tesla 2015-ben bemutatott „kígyó” töltője, de kevésbé tűnik bonyolultnak a kínai Aiwais applikáción keresztül hívható robotjánál is.

Az önvezető járművek elterjedésének egyik legfőbb alapja lehet az automatizált töltési megoldások fejlődése, ugyanakkor más helye is lehet a piacon. A luxus kategória otthoni töltési megoldásai közé ugyanúgy beférhet, mint a tömegközlekedés esetleges végpontjain telepített megoldások közé.

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.