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
auto
2024. 03. 29. péntek

1. Nem töltöd otthon

Akinek nincs otthon dedikált kocsibeállója, és nincs közvetlen a lakása előtt nyilvános töltő, annak lehet, hogy még korai a villanyautó. Aki azonban be tud állni saját udvarra vagy garázsba, de ennek ellenére is minden nap nyilvános töltőn kínlódik, az valamit nagyon félreértett. Este bedugni, reggel kihúzni a kábelt alig néhány másodperc, ezért cserébe akár minden alkalommal teletöltött akkuval lehet útra kelni. Ehhez mindössze egy dedikált fali töltőt, vagy legalább egy minőségi konnektort kell felszerelni az autó parkolóhelye mellett.

2. Ingyenes töltőre pályázol

Otthoni töltéshez képest csak filléreket lehet spórolni az ingyenes töltéssel, miközben rengeteg szabadidővel fizetünk az oda-visszaúton, a sorakozásnál, a töltés befejezésére várakozásnál. Hosszabb úton pedig, amikor nem elég az otthon, indulás előtt betöltött energia, különösen fontos a gyorsaság. Az üzleti alapon működő fizetős töltők megbízhatóságával, nagyobb rendelkezésre állásával, magasabb teljesítményével az ingyenes töltők nem tudják felvenni a versenyt. Mit ér a gyorsan tölthető drága villanyautó, ha elmegy az idő az ingyenes (lassabb) töltő előtti várakozással? Hosszabb utakon nem szabad sajnálni a pénzt a nagyobb teljesítményű töltésre, hiszen ennek a költsége a eltörpül az egész éves töltési költség mellett. Ha pedig gyakran van szükség nagy teljesítményű töltésre, akkor érdemes az alacsonyabb egységárakért havidíjas előfizetésre váltani.

3. Tele kérem!

Az elektromos autók többségét teljesen üresről 80%-ra tölteni kevesebb idő, mint 80%-ról elérni a 100%-ot, a töltés általában 20-30% körül a leggyorsabb. Ha elég bátrak vagyunk a 10-60% tartományban használni az akkut, akkor a töltésre fordított idő fele vagy harmada lesz annak, mintha 50% és 100% közötti tartományban töltenénk.

4. Benzinkútként tekintesz a töltőre

A villanyautót akkor érdemes tölteni, amikor az egyébként is áll a garázsban, parkolóban (míg mi alszunk, dolgozunk, szórakozunk). Ilyenkor az sem gond, ha a töltés lassú, hiszen egy éjszaka vagy egy munkanap alatt így is több száz km-re elegendő energia kerülhet az akkuba. Ezzel a stratégiával minden induláskor tele akku várhat, és akár teljesen kiiktatható a benzinkutas tankolásokhoz hasonló, időrabló villámtöltés. Ha az autóval olyan helyen állunk meg, ahol nincs lassú töltés, akkor télen a villámtöltést érdemes még a parkolás előtt üzemmeleg akkuval megejteni, mert a lehűlt pakk lassabban képes csak felvenni az energiát.

5. Nem tervezel, vagy ha mégis, görcsösen ragaszkodsz a tervhez

A töltőhálózat elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évben, de még így is messze áll a tökéletestől. Hosszabb útra indulva érdemes átnézni a töltési lehetőségeket. Ugyanakkor képesnek kell lenni eldobni a tervet és újratervezni, ha bármilyen okból másképp lenne észszerű. Ha személyes okokból meg kell például állni egy pihenőben, akkor ha ott van villámtöltő, érdemes kihasználni azt a néhány percet is a töltésre. Ha a megváltozott külső körülmények miatt megnőtt a fogyasztás, akkor hatótávpara helyett érdemes egy rövid rátöltéssel pótolni a hiányzó energiát. Ha a kiszemelt töltő foglalt (vagy netán elromlott), és ott előre láthatólag sokáig kellene várni egy másik autó folyamatban lévő töltésének befejezésére, akkor érdemes az utat áttervezni, és másik töltőnél tölteni. Ha ilyenkor lassú töltő használatára kényszerülünk, akkor ott csak addig érdemes időzni, amíg a következő villámtöltő eléréséhez elegendő energia bele nem kerül az autóba.

+1 Nem vagyok hajlandó tanulni.

A mai felnőttek generációja úgy nőtt fel, hogy megtanulta mi az a benzinkút, hogyan kell használni, melyik autóba kell dízel, melyikbe benzin. A most óvodásoknak és kisiskolásoknak épp ilyen természetes lesz eligazodni a villanyautó töltők között. Nekünk azonban ez újdonság, meg kell tanulni, hogy mi a különbség az AC és DC töltők között, mikor melyiket célszerű használni, melyek a nagy teljesítményű töltők. Az autónk képességeit, töltési jellemzőit is érdemes kiismerni, nem mindegy, hogy egy hosszabb út elején vagy végén állunk meg egy 10 perces rátöltésre.

Ezek sokak számára teljesen evidens, magától értetőtő dolgok. Azonban nap mint nap találkozunk olyanokkal, akik nem szánnak rá néhány pillanatot sem, hogy átgondolják a helyzetüket. Pedig egy lépést visszalépve valószínűleg ők is felismernék, hogy a régi reflexekkel meghozott döntéseikkel maguk alatt vágják a fát, és a saját utazásukat teszik pokollá.

Aki úgy gondolja elkezdené a tanulást, ide kattintva megtalálja összefoglalónkat, árakkal, töltésindítási módokkal a hazai elektromobilitás szolgáltatókról, az alábbi videóban pedig azt mutattuk be, mennyit fejlődött néhány év alatt az elektromobilitás az autókat és a töltőhálózatot egyaránt beleértve.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.