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
auto
2024. 04. 19. péntek

Pattanásig feszült a húr, lassan, de újraindul Sanghaj

elektromos autó

Három heti kényszerpihenő után, kedden újra elindulhat a termelés a Tesla kínai gyárában, illetve több nagy helyi üzemben, autógyárban.

A helyzet azonban messze nem felhőtlen.

Tarthatatlan

Kínában a hatóságok azzal próbálják megfékezni a járványt, hogy amint valahol felüti a fejét a fertőzés, teljes kijárási tilalmat rendelnek el, lezárják az egész várost. Ez történt a 25 milliós Sanghajban is.

Azonban míg ez a taktika úgy ahogy működött az eredeti járvány kitörésekor, és a kínai újév két hetes ünnepsége körüli időszakot kihasználva viszonylag nagyobb extra leállás nélkül sikerült megoldani a helyzetet, most merőben másak a körülmények. A három hete tartó leállás gyakorlatilag teljesen megbénította a gazdaságot, ami viszont ennél is nagyobb gond volt, az az, hogy az állami szervek nem győzték a lakosság ellátását, így tömegeknél fogyott el az élelmiszer és a víz. 

Egyes jelentések szerint a város csapvize ivóvízként nem igazán használható, mivel túl sok benne a szennyező anyag, amit nem lehet egyszerűen elforralni, így nagyon sokan palackozott vizet isznak, ami szintén elfogyott a hetek alatt. A kijárási tilalom annyira szigorú volt, hogy még kutyát sétáltatni sem lehetett elhagyni a lakást, így sokaknak olyan banális dolgok okoztak fejfájást, hogy a házikedvenc is csak a lakásban tudta a dolgát elvégezni.

Az intézkedések ellenére azonban napról napra nőtt a fertőzöttek száma, miközben kórházba igen kevesen kerültek, a hivatalos adatok szerint pedig haláleset nem is volt. Ezt akár elhisszük, akár nem, csak olaj volt a tűzre, mivel az éhező, szomjazó lakosság még kevésbé látta értelmét a teljes lezárásnak, és a kommunista államban szokatlan módon több helyen tüntetések voltak, boltokat fosztottak ki. A legdermesztőbb esetet mégis az a videó örökítette meg, amelyben az hallatszik, ahogy egy lakónegyed társasházaiban a végtelenségig elkeseredett emberek a teraszokon és a nyitott ablakokon át sikítoznak, kiabálnak, sírnak.

Lazítás

A Tesla sanghaji gyára március 28-án már nem nyithatott ki a városban egyre jobban terjedő legújabb COVID variáns miatt. A lezárások elején még volt pár helyi autógyártó, amelyik zárt rendszerre kapcsolt, azaz a munkatársak egy részét a gyárban altatta, és ellátta, így azok a külvilággal nem érintkeztek, és ha korlátozottan is, de a termelés tovább folyhatott. Később azonban egyre több beszállító kényszerült bezárni, a legnagyobb problémát pedig a logisztika leállása okozta, mivel a kamionok nem hagyhatták el a körzeteket, településeket.

Mindezek hatására a napokban lazítani kezdett a politikai vezetés a szabályokon, és szépen lassan újraindul az ipar is. Egy frissen publikált lista szerint a SAIC és a Tesla gyára is azok közé tartozik, amelyeket rendkívül fontosnak tartanak a gazdaság szempontjából, ezért a mindenképpen újra kell indulnia besorolását kapták, és 18-án hétfőn megkezdhették volna felvenni a munkát. Egy beszállító nehézségei miatt azonban úgy néz ki, csak kedden indul meg a termelés.

A kínai közösségi médián érkező beszámolók szerint a Tesla alkalmazottai egy munkáltató igazolás, személyazonosító dokumentum, és 24 órán belüli negatív COVID teszt birtokában most már elhagyhatják otthonukat, hogy dolgozni menjenek.

Az általában az Apple boszorkánykonyhájából származó füleseiről elhíresült, egy nagy tajvani pénzügyi vállalat elemzőjeként dolgozó Ming-Chi Kuo, most a Tesla kapcsán arról is beszámolt, hogyan fog kinézni a termelés újraindítása a gyakorlatban.

A gyár egy műszakban kezdheti meg a termelést ami a korábbi 80-85 autós óránkénti átlagot megfelezi és mindössze 25-30 ezer autó készülhet így havonta. A cég alkatrész tartalékai ezzel a gyártási ütemmel 2,5 hétre elegendők – ennyi idő lesz arra, hogy az ellátási lánc is összeszedje magát, különben ismét le kell majd állni. Ha minden a tervek szerint halad, május közepén állhat helyre a gyártási volumen, de ez nagyban függ a járvány alakulásától.

A három hetes leállás, valamint a tovább csökkentett gyártási ütem 50-70 ezer autós lyukat üthet a Tesla második negyedéves gyártási tervein, hiszen valószínűtlen, hogy Austin és Berlin kompenzálni tudja a Sanghaj leállását. A Model 3 eleve csak Fremontban és Kínában készül, a Model Y pedig még csak épphogy elkezdett kigördülni a gyárakból – a német változat ráadásul a sanghaji üzemből kapja az akkupakkokat.

Ezt elsősorban az európai és kínai kiszállítások csökkenésén fogjuk látni, de az sem kizárt, hogy a kiterjedt sanghaji beszállítói lánc lábadozását más márkák, más iparágak európai, vagy amerikai gyárai is meg fogják érezni.

COVID: már a gyár padlóján alszanak a munkások Kínában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.