Nissan GT-R szilárdtest akkuval

Miközben a Nissan legújabb sportkocsija, a Z még ikerturbós V6-os benzinmotorral készül, a Nissan előre gondolkodik, és a jövőben már a GT-R-jét is elektromos hajtással, ráadásul szilárdtest-akkumulátorral képzeli el.

Nissan Z 2023 Forrás: Nissan

Az áttörés előtt

A szilárdtest-akkumulátorokat az elektromos autók fejlődésében és elterjedésében egyértelműen a következő meghatározó előre lépésként tartják számon. A technológia a jelenleg használt lítium-ion akkumulátorokhoz képest jóval több energiát képes tárolni egységnyi térfogatban és sokkal gyorsabban tölthető. A nagyobb energiasűrűség ráadásul a sportautók piacán is komoly áttöréssel kecsegtet, hiszen a súly a teljesítmény ellensége, márpedig egy klasszikus sportkocsi felső súlyhatára – legalábbis a sportautó fanok szerint – valahol 900-1100 kg körül maximalizálódik. Ekkora tömeggel viszont a jelenlegi akkumulátor kémiák felhasználásával nehéz olyan elektromos sportautót csinálni, ami a nagy teljesítmény mellett megfelelő hatótávval is rendelkezik és gyorsan is tölthető.

François Bailly a Nissan AMIEO (Africa, Middle East, India, Europe and Oceania) régiójáért felelős vezető fejlesztési alelnöke az Autcar-nak adott interjújában elmondta, hogy abszolút napirenden van a sportkocsi fejlesztése, bár jelenleg más fontos(abb) projektjeik is vannak. Például a Micra szupermini leváltása elektromosra, vagy a következő generációs Leaf, ami a tervek szerint már crossover lesz!

Messze még a szilárdtest kánaán

A szilárdtest-akkumulátorok – bár már léteznek – még nem gyárthatóak kellően nagy mennyiségben. Vagyis jelenleg elképzelhetetlen, hogy nagy tömegeknek készülő autókba építsék be azokat. Ugyanakkor a Nissan bizakodó és a prototípust már meg is építette. Becsléseik szerint a kánaán azonban odébb van még és a sorozatgyártású autó 2028-nál előbb biztosan nem kerülhet utcára. Emiatt nem is tűnik biztosnak, hogy a Nissan hozza el a tényleges áttörést, hiszen a Toyota idén januárban már beígért egy szilárdtest-akkuval szerelt hibridet, amit vélhetően az akkor legújabb Prius fog megkapni.

A Nissan nem kapkodja el a GT-R leváltását. A jelenleg regnáló R35-ös változat 2022-ben ünnepli a 15. születésnapját.

A Nissan GT-R CBA-R35 a szintén híres Nissan Skyline-t (R34) váltotta le 2007-ben. Forrás: Wikipédia

Minek ide GT-R?

Amíg arra várunk, hogy a Nissan leleplezze az állítólag megépített villanyos GT-R-jét, gyönyörködhetünk a legújabb koncepciójukban, amit néhány hónapja mutattak be Max-Out néven. A kétüléses, ultrakönnyű villanyos roadster izgalmasnak tűnik, és ami talán ennél is fontosabb, gyorsan szériaéretté válhat.

Nissan Max-Out concept

Ha többet szeretnél tudni a tanulmányról, olvasd el Balázs alábbi cikkét a témában:

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.