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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

2019. nem volt annyira régen. Ugyanakkor, ha azt vesszük, hogy a világ azóta túl van egy közel 2 éves pandémián és egy sor egyéb változáson, mégiscsak távolinak tűnhet. A járműipar soha nem a gyors fejlesztésekről volt híres. Igaz ez a BMW Motorrad DC Roadster koncepciójára is, aminek hivatalos bemutatója és egyben benyújtása a német szabadalmi hatóságokhoz éppen három éve júniusban történt.

BMW Motorrad Vision DC Roadster 2019 – forrás: BMW

Mi jut eszedbe egy BMW-ről?

A legtöbb embernek – legalábbis, ha a motorokról van szó – a BMW-ről két dolog jut eszébe. A GS sorozat és a Boxermotor. A sorrend viszont fel is cserélhető, hiszen a BMW generációk óta építi be jellegzetes boxereit a motorkerékpárjaiba, vagyis ez a korszak jóval az első GS-ek megjelenése előtt elkezdődött.

A BMW viszonylag gyorsan felvette a fonalat az elektromos átállás területén az annak idején formabontónak számító i3 városi kisautóval. Az első elektromos BMW-k óta sok idő eltelt, a cég kivárt, de mára egészen változatos villanyautó-kínálatot épített fel.

Megérkezett a legkisebb elektromos BMW

Ami az elektromos motorkerékpárokat illeti…

2019-ben még szinte eretnekségnek számított a motorkerékpárok piacán tisztán elektromos hajtásról beszélni. Persze a BMW ezen a területen sem tétlenkedett, hiszen piacra dobta a CE-04-et, aminek a forgalmazása éppen néhány hete indult meg Magyarországon is. Igaz, ez a városi robogók szegmensét erősíti.

Ilyen a gyakorlatban a BMW CE-04

Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala 2022. június 2-án tette közzé először a BMW elektromos boxerkonstrukcióra vonatkozó szabadalmi bejelentését. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a BMW továbbra is dolgozik a fejlesztéseken. És bár egy mondatban, egymás után furcsán hangzik az a két szó, hogy elektromos és boxer, az ötlet két szempontból mégsem tűnik butaságnak. Egyrészt a BMW a jelek szerint tudatosan építi a márkához kapcsolódó imidzsét, vagy ha úgy tetszik, menti át az elektromobilitásba. Erre a ragaszkodásra láthattunk sikeres példát a Ford Mustang Mach-e esetében is, ami bár elsőre megosztó volt, mégis bejött a gyártónak.

Másrészt a mérnökök szerint a boxer stílusú kialakítás aktívan segítheti a hűtést, ami praktikusnak tűnik, hiszen az elektromos járműveknek nagyon is valós hűtési problémáik vannak. Bár a DC Roadster elnevezésben a „DC” elvileg nem a villámtöltésre utal, mégis, ha valaha megjelenik az utakon, meglepő lenne, ha nem lenne hozzá gyorstöltés opció. Márpedig egy masszív motoros menés DC töltéssel kombinálva egészen biztosan komoly melegedést idézne elő.

A BMW szabadalma többféle lehetséges megoldást javasol az optimális hűtés elérése érdekében. Mindegyik apró hűtőborda úgy van kialakítva, hogy a felületükön áramló levegő mozgását kihasználva segíti a bennük elhelyezett alkatrészek hűtését, ami lehet akár maga a hajtáslánc, vagy annak egy része, lehet bármilyen vezérlőegység, vagy akkumulátor, esetleg egy aktív folyadékhűtéses rendszer. Ez utóbbi esetben a boxer kialakítás tulajdonképpen egy passzív, szekunder hűtési megoldásként is funkcionálhat, ami a belsős aktív hűtés rendszerre segít rá.

BMW DC Roadster boxer hűtés koncepció forrás:BMW

A BMW szerint az elektromos hajtáslánc bizonyos részeit a boxer-részben is elhelyezhetnék, kihasználva a könnyű alumíniumház passzív hűtésének előnyeit, míg más, távolabb elhelyezett hajtásláncelemek külön folyadékhűtési megoldást használhatnának. A mérnökök szerint ennek a kombinált hűtési megoldásnak köszönhetően csökkenthető a tömeg, hiszen elegendő egy kisebb teljesítményű, ezáltal kevesebb alkatrészből álló aktív hűtőrendszer. Ezen felül a hatékonyság is nő, köszönhetően annak, hogy a hajtáslánc hőmérséklete könnyebben optimalizálható.

Sajnos a szabadalom benyújtása nem jelenti azt, hogy a DC Roadster hamarosan tényleg megjelenik az utakon, ugyanakkor érdekes kicsit bepillantani a függöny mögé, és látni, hogy a fejlesztések különböző szakaszaiban hogyan és milyen megoldásokban gondolkodnak a mérnökök.

A szabadalmi kérelem kapcsán konkrétan benyújtott rajzokat itt tudod megnézni:

 

 

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.