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 2019. nem volt annyira régen. Ugyanakkor, ha azt vesszük, hogy a világ azóta túl van egy közel 2 éves pandémián és egy sor egyéb változáson, mégiscsak távolinak tűnhet. A járműipar soha nem a gyors fejlesztésekről volt híres. Igaz ez a BMW Motorrad DC Roadster koncepciójára is, aminek hivatalos bemutatója és egyben benyújtása a német szabadalmi hatóságokhoz éppen három éve júniusban történt. BMW Motorrad Vision DC Roadster 2019 – forrás: BMW Mi jut eszedbe egy BMW-ről? A legtöbb embernek – legalábbis, ha a motorokról van szó – a BMW-ről két dolog jut eszébe. A GS sorozat és a Boxermotor. A sorrend viszont fel is cserélhető, hiszen a BMW generációk óta építi be jellegzetes boxereit a motorkerékpárjaiba, vagyis ez a korszak jóval az első GS-ek megjelenése előtt elkezdődött. A BMW viszonylag gyorsan felvette a fonalat az elektromos átállás területén az annak idején formabontónak számító i3 városi kisautóval. Az első elektromos BMW-k óta sok idő eltelt, a cég kivárt, de mára egészen változatos villanyautó-kínálatot épített fel.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 Megérkezett a legkisebb elektromos BMW Ami az elektromos motorkerékpárokat illeti… 2019-ben még szinte eretnekségnek számított a motorkerékpárok piacán tisztán elektromos hajtásról beszélni. Persze a BMW ezen a területen sem tétlenkedett, hiszen piacra dobta a CE-04-et, aminek a forgalmazása éppen néhány hete indult meg Magyarországon is. Igaz, ez a városi robogók szegmensét erősíti. Ilyen a gyakorlatban a BMW CE-04 Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala 2022. június 2-án tette közzé először a BMW elektromos boxerkonstrukcióra vonatkozó szabadalmi bejelentését. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a BMW továbbra is dolgozik a fejlesztéseken. És bár egy mondatban, egymás után furcsán hangzik az a két szó, hogy elektromos és boxer, az ötlet két szempontból mégsem tűnik butaságnak. Egyrészt a BMW a jelek szerint tudatosan építi a márkához kapcsolódó imidzsét, vagy ha úgy tetszik, menti át az elektromobilitásba. Erre a ragaszkodásra láthattunk sikeres példát a Ford Mustang Mach-e esetében is, ami bár elsőre megosztó volt, mégis bejött a gyártónak. Másrészt a mérnökök szerint a boxer stílusú kialakítás aktívan segítheti a hűtést, ami praktikusnak tűnik, hiszen az elektromos járműveknek nagyon is valós hűtési problémáik vannak. Bár a DC Roadster elnevezésben a „DC” elvileg nem a villámtöltésre utal, mégis, ha valaha megjelenik az utakon, meglepő lenne, ha nem lenne hozzá gyorstöltés opció. Márpedig egy masszív motoros menés DC töltéssel kombinálva egészen biztosan komoly melegedést idézne elő. forrás: BMW forrás: BMW A BMW szabadalma többféle lehetséges megoldást javasol az optimális hűtés elérése érdekében. Mindegyik apró hűtőborda úgy van kialakítva, hogy a felületükön áramló levegő mozgását kihasználva segíti a bennük elhelyezett alkatrészek hűtését, ami lehet akár maga a hajtáslánc, vagy annak egy része, lehet bármilyen vezérlőegység, vagy akkumulátor, esetleg egy aktív folyadékhűtéses rendszer. Ez utóbbi esetben a boxer kialakítás tulajdonképpen egy passzív, szekunder hűtési megoldásként is funkcionálhat, ami a belsős aktív hűtés rendszerre segít rá. BMW DC Roadster boxer hűtés koncepció forrás:BMW A BMW szerint az elektromos hajtáslánc bizonyos részeit a boxer-részben is elhelyezhetnék, kihasználva a könnyű alumíniumház passzív hűtésének előnyeit, míg más, távolabb elhelyezett hajtásláncelemek külön folyadékhűtési megoldást használhatnának. A mérnökök szerint ennek a kombinált hűtési megoldásnak köszönhetően csökkenthető a tömeg, hiszen elegendő egy kisebb teljesítményű, ezáltal kevesebb alkatrészből álló aktív hűtőrendszer. Ezen felül a hatékonyság is nő, köszönhetően annak, hogy a hajtáslánc hőmérséklete könnyebben optimalizálható. Sajnos a szabadalom benyújtása nem jelenti azt, hogy a DC Roadster hamarosan tényleg megjelenik az utakon, ugyanakkor érdekes kicsit bepillantani a függöny mögé, és látni, hogy a fejlesztések különböző szakaszaiban hogyan és milyen megoldásokban gondolkodnak a mérnökök. A szabadalmi kérelem kapcsán konkrétan benyújtott rajzokat itt tudod megnézni: forrás: rideapart forrás: rideapart forrás: rideapart forrás: rideapart Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!