A BMW komolyan gondolja az elektromos boxert
2019. nem volt annyira régen. Ugyanakkor, ha azt vesszük, hogy a világ azóta túl van egy közel 2 éves pandémián és egy sor egyéb változáson, mégiscsak távolinak tűnhet. A járműipar soha nem a gyors fejlesztésekről volt híres. Igaz ez a BMW Motorrad DC Roadster koncepciójára is, aminek hivatalos bemutatója és egyben benyújtása a német szabadalmi hatóságokhoz éppen három éve júniusban történt.

Mi jut eszedbe egy BMW-ről?
A legtöbb embernek – legalábbis, ha a motorokról van szó – a BMW-ről két dolog jut eszébe. A GS sorozat és a Boxermotor. A sorrend viszont fel is cserélhető, hiszen a BMW generációk óta építi be jellegzetes boxereit a motorkerékpárjaiba, vagyis ez a korszak jóval az első GS-ek megjelenése előtt elkezdődött.
A BMW viszonylag gyorsan felvette a fonalat az elektromos átállás területén az annak idején formabontónak számító i3 városi kisautóval. Az első elektromos BMW-k óta sok idő eltelt, a cég kivárt, de mára egészen változatos villanyautó-kínálatot épített fel.
Ami az elektromos motorkerékpárokat illeti…
2019-ben még szinte eretnekségnek számított a motorkerékpárok piacán tisztán elektromos hajtásról beszélni. Persze a BMW ezen a területen sem tétlenkedett, hiszen piacra dobta a CE-04-et, aminek a forgalmazása éppen néhány hete indult meg Magyarországon is. Igaz, ez a városi robogók szegmensét erősíti.
Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala 2022. június 2-án tette közzé először a BMW elektromos boxerkonstrukcióra vonatkozó szabadalmi bejelentését. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a BMW továbbra is dolgozik a fejlesztéseken. És bár egy mondatban, egymás után furcsán hangzik az a két szó, hogy elektromos és boxer, az ötlet két szempontból mégsem tűnik butaságnak. Egyrészt a BMW a jelek szerint tudatosan építi a márkához kapcsolódó imidzsét, vagy ha úgy tetszik, menti át az elektromobilitásba. Erre a ragaszkodásra láthattunk sikeres példát a Ford Mustang Mach-e esetében is, ami bár elsőre megosztó volt, mégis bejött a gyártónak.
Másrészt a mérnökök szerint a boxer stílusú kialakítás aktívan segítheti a hűtést, ami praktikusnak tűnik, hiszen az elektromos járműveknek nagyon is valós hűtési problémáik vannak. Bár a DC Roadster elnevezésben a „DC” elvileg nem a villámtöltésre utal, mégis, ha valaha megjelenik az utakon, meglepő lenne, ha nem lenne hozzá gyorstöltés opció. Márpedig egy masszív motoros menés DC töltéssel kombinálva egészen biztosan komoly melegedést idézne elő.
A BMW szabadalma többféle lehetséges megoldást javasol az optimális hűtés elérése érdekében. Mindegyik apró hűtőborda úgy van kialakítva, hogy a felületükön áramló levegő mozgását kihasználva segíti a bennük elhelyezett alkatrészek hűtését, ami lehet akár maga a hajtáslánc, vagy annak egy része, lehet bármilyen vezérlőegység, vagy akkumulátor, esetleg egy aktív folyadékhűtéses rendszer. Ez utóbbi esetben a boxer kialakítás tulajdonképpen egy passzív, szekunder hűtési megoldásként is funkcionálhat, ami a belsős aktív hűtés rendszerre segít rá.

A BMW szerint az elektromos hajtáslánc bizonyos részeit a boxer-részben is elhelyezhetnék, kihasználva a könnyű alumíniumház passzív hűtésének előnyeit, míg más, távolabb elhelyezett hajtásláncelemek külön folyadékhűtési megoldást használhatnának. A mérnökök szerint ennek a kombinált hűtési megoldásnak köszönhetően csökkenthető a tömeg, hiszen elegendő egy kisebb teljesítményű, ezáltal kevesebb alkatrészből álló aktív hűtőrendszer. Ezen felül a hatékonyság is nő, köszönhetően annak, hogy a hajtáslánc hőmérséklete könnyebben optimalizálható.
Sajnos a szabadalom benyújtása nem jelenti azt, hogy a DC Roadster hamarosan tényleg megjelenik az utakon, ugyanakkor érdekes kicsit bepillantani a függöny mögé, és látni, hogy a fejlesztések különböző szakaszaiban hogyan és milyen megoldásokban gondolkodnak a mérnökök.
A szabadalmi kérelem kapcsán konkrétan benyújtott rajzokat itt tudod megnézni: