PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Az elektromos autók terjedése kapcsán a magas bekerülési ár és a foghíjas töltőhálózat szerepelnek leggyakrabban a kritikus területek listáján, de lehet van egy még ezeknél is égetőbb probléma, amin javítani kell.

Ez pedig a töltők megbízhatósága.

Siralmas

Gondoljunk bele, mekkora botrány lenne abból, ha a benzinkutak negyede nem lenne működőképes, és minden következő tankolás egy kis orosz rulett játék lenne, ahol előre nem tudjuk, működni fog-e majd a kút, ha odaállunk. Nagyon nagy képzelőerőre nincs is szükség, hiszen a jelenlegi üzemanyag-ellátási problémák miatt már egy pár benzinkút kiesése, bezárása is országos hírportálok vezető híre szokott lenni.

Egy amerikai kutatás a San Francisco-i öböl térségében azt vizsgálta, vajon a terület 678 töltőoszlopából mennyi működőképes. Az eredmény siralmas lett, ugyanis 181 töltő, tehát minden negyedik hibás volt.

A vizsgálatot 2022. február 17. és március 7. között végezték, és CCS csatlakozós villámtöltőket vontak bele, mégpedig majd’ 700-at. A töltők 72,5%-a működőképes volt, de közel 5% már ott elbukott, amikor csatlakoztatni próbálták az autót, ugyanis túl rövid volt a beépített kábel. A fennmaradó 22,7% esetén a leggyakoribb hibák a lefagyott érintőképernyő és hibaüzenetet dobó fizetési rendszer voltak, de gyakori volt az is, hogy a töltés egyszerűen nem indult el, az oszlop hálózati hibát jelzett, vagy egyszerűen csak törött volt a csatlakozó.

A kutatást végzők azt is megkérdőjelezik, hogy mennyire hihetünk a szolgáltatók azon állításainak, miszerint az oszlopok 95-98% közötti rendelkezésre állással bírnak. A hibás töltők egy véletlenszerűen kiválasztott csoportját az eredeti felmérés után nyolc nappal ismét felkeresték, és azt tapasztalták, hogy nagy részük még mindig hibás volt. Bár a vizsgálatból kihagyták a Tesla saját, zárt Supercharger hálózatát, egy kérdőívben arra jutottak, hogy a vállalat ügyfeleinek mindössze 4%-a jelentett komoly problémát a töltés kapcsán.

De mit tapasztalnak a magyar villanyautósok? Mennyire gyakori itthon hibás töltőoszlopba botlani? Várjuk a kommenteket!

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.