Egy kínai városból kitiltották a Teslákat

Ebben nem ismernek pardont a kínaiak, még a Teslával sem kivételeznek.

Politikai paranoia, vagy észszerű döntés?

No Photo

A kínai kormányzat közismerten gyanakvó az amerikai hírszerzés kémkedése kapcsán, és az érzés kölcsönös, ráadásul valószínűleg mindkét félnek jó oka van rá. A témának látszólag semmi köze az autókhoz, azonban a fejlett vezetéstámogató rendszerek miatt egyre több autó rendelkezik beépített, a felhőbe kapcsolt kamerákkal, ami egyre több problémát fog okozni a világ katonai szerveinek és titkolódzó vezetőinek.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a kínai néphadsereg már hozott egy olyan döntést, miszerint Teslákkal nem lehet behajtani a létesítményei területére. Az ok prózai: minden ilyen jármű kilenc kamerával van felszerelve, és elméletileg a gyártó hozzáfér a felvételekhez is. Az autók menüjében egyébként korlátozható, hogy milyen adatokat osztunk meg, de ha valaki az alapértelmezést bekapcsolva hagyja, akkor autója esetenként, anonimizálva ugyan, de elküldhet képeket, vagy videókat a gyártó központjába, hogy ezzel segítse a rendszerek fejlesztését.

Kamera az új Teslákon (forrás: Tesla)

A hadsereg lépése részben érthető, hiszen a világ legtöbb katonai létesítményében nem készíthetünk fotókat, videókat, ugyanakkor Elon Musk már többször nyilatkozta, hogy elemi érdekük a kémkedés elkerülése, így nem adnak hozzáférést az amerikai szerveknek sem a flottához, hiszen ha ez kiderülne, nagyon megütnék a bokájukat, rengeteg helyen betiltanák a rendszereiket. Musk és a kínai kormányzat viszonya kiemelkedően jó, de ebben még neki sem engednek.

Olyannyira nem, hogy most új helyszín, egy kínai üdülőváros került fel a tiltólistára.

Őszöd

Pejtajho az ország északkeleti partvidékén fekszik, és a leírások szerint kedvelt üdülőhely. Pekingtől gyorsvonattal két óra, repülővel pedig mindössze 30 perc a távolság, így a kínai kommunista párt felsővezetése is szereti itt tartani fontosabb tanácskozásait. Ez az ő Balatonőszödük.

A Reuters most arról számolt be, hogy július 1-től két hónapon át kitiltották a Teslákat a településről, mivel a kommunista párt vezetői fognak találkozni a 70 ezres városban.

A hírügynökség emlékeztet rá, hogy június elején már kitiltották a márka járműveit Csengtu városának néhány utcájáról a kínai elnök látogatásának idejére.

A tiltás több kérdést is felvet a jövőre nézve. Egyrészt kérdés, hogy indokolt lenne-e az amerikai, vagy európai kormányzatok hasonló lépése a kínai autók kapcsán – ez sem lenne példátlan, hiszen telekommunikációs tenderekből már több helyen ki vannak tiltva az ázsiai ország hardvergyártói. Mindenki magából indul ki – tartja a mondás -, azaz ha a kínaiak azt feltételezik, hogy az amerikai kormányzat a Teslák kameráin át kémkedik, elképzelhető-e , hogy ők is ezt teszik a saját márkáikkal?

A nagyobb kérdés viszont az, hogy miként lehet ezt majd kezelni a jövőben? Ami ma még csak kuriózum, az pár éven belül általános lesz, az önvezetés eljövetelével pedig hétköznapivá válik majd. Előbb-utóbb szinte minden autó tele lesz aggatva kamerákkal, a rendszer pedig a felhőn keresztül kommunikál a gyártó központi szervereivel. Elképzelhető, hogy egyes városokból, városrészekből, középületek parkolóiból mindenütt ki lesznek tiltva az ellenségesnek tekintett országok gyártmányai?

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.