PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Az elmúlt hétvégén Varsóban jártam, és úgy döntöttem tömegközlekedéssel megyek be a reptérről a városba. Amikor felszálltam a buszra még a jegyvásárlással voltam elfoglalva, illetve a telefonomat nézegettem, hogy hol és merre járok, mikor kell majd le és átszállni, így egy darabig fel sem tűnt, hogy milyen buszon vagyok. Aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy a megállóban nem remeg és zörög a busz, amikor pedig elindultunk ágyúgolyóként lőtt ki miközben sivított a villanymotor.

Igen, villanymotor, mert egy elektromos buszon ültem. A hanyatló nyugaton ilyen is van, mégpedig mostanra már 150 darab rohangál belőlük a lengyel fővárosban, köztük a 26 megállós reptéri járat 11 kilométeres vonalán is.

Keleti siker

Amikor elektromos buszokról beszélünk akkor legtöbbször a kínai márkák és azok balsikerű hazai beszerzései a téma, vagy a nagy német cégek csetléséről-botlásáról, kigyulladó és lerobbanó villanybuszairól írunk keseregve, csalódva. Közben meg itt van egy lengyel vállalat, amely szépen lassan, suttyomban több mint ezer ilyen járműre gyűjtött be megrendelést Európában, és ezek közül már több százat le is szállított.

18 méteres elektromos csuklós.

A busz amin én utaztam, egyike volt a 131 csuklós Solaris Urbino 18-asnak, amelyet a lengyel gyár a fővárosnak szállított. Az eredeti konstrukciót egy központi, 240 kW (320 LE) teljesítményű motor hajtotta, de az új, negyedik generációs változat már rendelhető a ZF által gyártott, a tengelyeken található hajtóművel is. Ahogy a típus neve is mutatja ez egy 18 méteres csuklós, de gyártanak három különböző hosszúságú Solo buszt is – ezekből 20 darab van Varsóban és szerintem egyet-kettőt láttam is az utakon de nem utaztam velük.

Az Urbino 18 nagyon kényelmes és a dízelekhez képest kifejezetten csendes volt, modern utastájékoztató rendszerekkel, és Paypasses fedélzeti jegyautomatával. Tudom-tudom, sci-fi, de higgyék el még használtam is az automatát. A busz fűtése sem olajjal működik, hanem elektromosan oldották meg, de létezik belőle hőszivattyús kivitel is.

Pantográffal vacsorázik.

A villanyautós műszaki paraméterek egyébként elég jól néznek ki papíron. A csuklóst maximálisan hét darab akkucsomaggal kérheti a megrendelő, a maximális konfigurációban pedig ez 553 kWh-t jelent, és városi körülmények között 200 kilométerre elég. Egy német ügyfél rendelt egyébként kettőt a hibrid, hidrogénes-akkus változatból is, amely egy 101 kW-os üzemanyagcella és egy hidrogéntartály segítségével másfélszeresére, 300 kilométerre tudja növelni a hatótávot. A töltés történhet hagyományos csatlakozóval és pantográffal is, utóbbival akár 550 kW csúcsteljesítményt is képes felvenni a járműnesze neked Taycan.

A fotókon látható állomás egyébként nem egy hagyományos megállónak tűnt – a busz belseje nem volt kivilágítva, és nem ült rajta senki – inkább a vonal végállomása, fordulója lehetett. Az utcán kicsit lejjebb még két ilyen töltőhely volt, de ott nem állt jármű. Feltételezem, hogy ezeket a buszokat is elsősorban éjszaka, a garázsban töltik, de egy ilyen városi töltőállomás tökéletesen elég arra, hogy a fordulóban a következő indulásra várakozva, érezhető mennyiségű áram kerüljön az aksikba. Így a busznak nem kell az egész műszakra elegendő mennyiségű aksit magával cipelnie, ami költség és súlymegtakarítás. A pantográf, vagy hétköznapi szóval áramszedő abból a szempontból igen kényelmes, hogy a sofőrnek ki sem kell szállnia, ráadásul az oszlop tetején a töltő a vandáloktól is biztonságban van.

Az internet szerint egyébként opcionálisan létezik vezeték nélküli töltés is, amit a Bombardier szállít és maximálisan 200 kW-ra képes. A német Braunschwieg városa ezzel rendelte a buszait.

Egy buszmegállóra néző szállodai szoba kicsit zajos… de remekül lehet róla villanybuszok tetejét fotózni.

A varsói közlekedési társaság egyébként azt tervezi, hogy 2027-ig flottájának fele ilyen elektromos, illetve CNG üzemelésű buszokra lesz lecserélve.

Ezek a Solaris buszok egyébként már Európa számos városában forgalomban vannak, így Brüsszel, Barcelona, a román Krajowa, az olasz Bolzano mellett öt német és hét lengyel településen futnak ilyen elektromos csuklósok – a Solo buszokkal pedig még ennél is több helyen lehet találkozni.

Parkolópályára kerültek a wiesbadeni villanybuszok

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.