PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 08. szerda

Három európai országban javult a Teslák táblafelismerése

elektromos autó
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

A modern vezetéstámogató rendszerek talán legidegesítőbb hibája, Achilles-sarka, a hibás, vagy inkább nem létező táblafelismerés. Illetve van az, de inkább ne lenne. Ez alól szinte egyik márka vagy típus sem kivétel, így a Teslák sem.

Ez most talán lassan változni fog.

Okosodik

A Tesla legújabb 2022.20-as szoftverfrissítése hozza most el a változást, egyelőre azonban csak három európai országban, Hollandiában, Olaszországban és az Egyesült Királyságban.

Az új szoftver telepítését követően az autó fel fogja már ismerni és a képernyőn meg fogja jeleníteni a táblákkal jelzett aktuális sebességhatárokat. Egyelőre ez még csak plusz információt jelent, tehát a kocsi nem fogja magától át is venni a sebességhatárt, de azt már egy brit teslás meg is erősítette, hogy mindez működik a digitális táblákkal is.

With 2022.20.5 variable speed limit signs in the UK are being recognized
byu/curtis1149 inteslamotors

Fontos megjegyezni, hogy az autó továbbra is csak a tábla megközelítésekor írja ki az új sebességhatárt, tehát nem lassít le előre, hogy mire odaérünk már ne haladjunk többel, így könnyen a traffipax áldozatai lehetünk. Saját tapasztalatom, hogy ezt egyébként a VW ID. családja remekül kezeli, amikor helyesen felismeri a sebességhatárt, már előre lassítani kezd, és mire a táblához érünk, már a megfelelő tempóval haladunk.

Komplikáltabb, mint gondolnánk

Márkától függetlenül az autók navigációs rendszereiben, illetve – egyes típusoknál – a sebességmérő mellett megjelenő aktuális sebességhatár-adatok jó része a mai napig térképadatok alapján kerül kijelzésre. Ez azzal is jár, hogy ha változás volt a korábbi korlátozáshoz képest, és a térkép nem frissül, az autó hülyeséget fog kiírni. Vannak, akik tudni vélik, hogy a Teslák már régóta olvassák a sebességhatárokat jelző táblákat, azonban ez csak lakott területen belül működik, autópályán valami miatt nincs élesbe állítva. Én még ezzel az elmélettel kapcsolatban is szkeptikus vagyok, mert városhatáron belül is sokszor jelez hülyeséget az autóm. Ez legtöbbször lefele történő tévedés, azaz valamikor volt ott egy 20-as tábla, és a kocsi a térképadatok alapján azt hiszi, még mindig ott van.

Normál esetben ez csak maximum zavaró, elbizonytalanítja a sofőrt, azt gondolhatja, nem vett észre egy táblát. Az már veszélyesebb lehet, amikor az autó a szellemtábla alapján cselekszik is, például hirtelen erőteljesen lassítani kezd. Így volt ez az ID.3 tesztautónkkal, amely az M1/M7 közös budaörsi szakaszán hirtelen a százas tábla hatálya alatt negyvenre lassított – biztos volt itt korábban valami útfelújítás, ideiglenes korlátozás, amit a térképadatbázis mutatott. Pár héttel később, amikor az egyik ágyúgolyófutamon Szöcske vezette a márkatestvér ID.4-et, ugyanezt tapasztalta azon a szakaszon.

A Tesláknál azonban a helyzet ennél még idegesítőbb, mivel biztonsági okokból az Autopilot csak többsávos, osztott pályás utakon, tehát autópályán és autóúton engedélyezi, hogy manuálisan felülírjuk a sebességhatárt. Így például Agárd és Székesfehérvár között a 90-es korlátozású országút egy szakaszán rendszeresen 40-nel akar menni és nem tudom felülbírálni. Persze ki lehet kapcsolni a robotpilótát, de használata nagyon kényelmes és növeli a biztonságot is, így ezt nem szívesen teszem.

Alapvetően azt gondolhatnák, hogy a sebességhatárok kamerás felismerése triviális feladat kell, hogy legyen, hiszen egy egyszerű, jól látható tábláról van szó, amiben egy kétjegyű számot kell azonosítani. De ha jobban megnézzük, számtalan egyéb részlet van, amit ismerni kell még itt Magyarországon is. Így például lehetnek szöveges, vagy piktogramos kiegészítő táblák a sebességkorlát alatt, de ott vannak a lakóövezetet jelölő táblák és a településhatárt jelzők is. Arról már nem is beszélve, hogy nálunk egy becsatlakozó út, útkereszteződés feloldja a korábbi limitet. És akkor ezt szorozzuk meg például az európai országok saját, helyi szabályaival és speciális tábláival, hogy messzebb, Amerikába, vagy Ázsiába már ne is menjünk.

De felesleges is egyes márkákat kiemelni, mert én még olyan tesztautóban nem ültem, ahol ez mindig jól és megbízhatóan működött volna. Pedig ezt mindenképpen meg kell oldani az önvezetéshez.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.