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
auto
2024. 04. 19. péntek

Négy évig dolgozott egy villanyautón a Pagani, de feladta

elektromos autó

Olvasóink többsége még nem követett minket 2018-ban, úgyhogy utazzunk vissza gyorsan négy évet az időben. A V12-es motoros hipersportautóiról ismert Pagani ekkor jelentette be, hogy ráállított egy 20 fős csapatot egy tisztán elektromos modell fejlesztésére. Akkoriban gyakoriak voltak az ilyen bejelentések, hiszen a második generációs Tesla Roadster 2017 őszi premierje soha nem látott lavinát indított el az exkluzív sportautókra specializálódott vállalatok között. Mindenki meg akarta mutatni, hogy nem tud náluk erősebb, gyorsabb kocsit fejleszteni holmi csőd szélén álló start-up, és ezzel megkezdődött a nagy verseny a legmenőbb elektromos hiperautó címért. A Pagani legkésőbb 2025-re ígérte villanyautójának megjelenését, de semmi részletet nem tudhattunk meg az újdonságról. És már nem is fogunk, mert a cég lefújta a projektet.

A Pagani is elektromos szuperautó építésébe kezdett

Horacio Pagani, a modenai székhelyű vállalat főnöke az Autocarnak adott interjúban árulta el, hogy négy éven keresztül kutatták, beleillene-e egy villanyautó a márka kínálatába, és arra jutottak, hogy nem, így nincs többé tervben elektromos Pagani. Az igazgató meg is magyarázta a döntést: az érzelem hiánya, a túl nagy tömeg, és természetesen a megszokott mantra, miszerint az áram nagy részét nem fenntartható módon állítják elő. Pagani azt is hozzátette, hogy szerinte a szuperautók környezeti hatása annyira alacsony, hogy még ha belsőégésű motor hajtja is őket, a teljes képhez viszonyítva szinte irrelevánsak.

Pagani Huayra

Való igaz, hogy nem a Paganik okozzák a klímakatasztrófát, sokkal inkább az a fajta hozzáállás, amit a cég vezetője képvisel. Szeretnénk látni, hogy a V12 motorok által elfogyasztott benzint fenntartható módon állítják elő, vagy hogy maga az elégetése fenntartható lenne, így nem teljesen világos, hogy az áram megtermelése miért fontos kérdés a vállalat számára. De még ha valóban környezetbarát autót is akarna gyártani a Pagani, szerencsére egy elektromos jármű napelem által termelt energiával is tölthető, arról nem is beszélve, hogy a nyilvános töltőhálózatok üzemeltetőinek többsége is megújuló forrásból származó áramot kínál.

Az igaz, hogy az akkumulátorok jelenleg jelentősen megdobják a járművek tömegét: a Pininfarina Battista 2200 kilót nyom, a Rimac Nevera csak egy kicsivel könnyebb ennél, a Lotus Evija tömegét viszont sikerült a fejlesztőknek 1680 kilóra lecsökkenteni, ami mindössze körülbelül 330 kilóval több, mint egy 700 lóerős Pagani Huayra tömege. Ráadásul az elektromos Lotusba 1970 lóerő fért.

Új királyt koronáztak a hipersportautók

Az elektromos autók teljesítménye kapcsán egyébként Pagani azt mondta, hogy szerinte nem kell ennyi lóerő egy autóba.

„Van egy Teslám, hogy megértsem az elektromos autókat, és nem szükséges, hogy ilyen nagy legyen a teljesítményük. A kihívás inkább az, hogy olyan elektromos autót készítsünk, ami ugyanolyan érzelmeket vált ki, mint egy belsőégésű motoros autó. A Pagani nem fog csupán nagy teljesítménnyel építeni valamit, ahogy manapság bárki megteheti, hanem érzelmeket ad a sofőrnek.”

Hozzátette, hogy ehhez könnyű autó kell, és a Pagani álma egy 1300 kilós elektromos autó lenne, ami nem lehetséges.

Természetesen ez attól is függ, hogy mekkora akkukapacitást szeretne beépíteni a gyártó, de arról se feledkezzünk meg, hogy a folyamatban lévő akkumulátortechnológiai fejlesztések milyen irányba viszik az ipart: a magasabb energiasűrűséggel kisebb tömeg mellett kapunk nagyobb hatótávot, ami értelemszerűen a hiperautók fejlődésénél is fontos lesz.

Pagani egyébként még azzal is kiegészítette érvelését, hogy a négyéves kutatás során soha nem tapasztaltak érdeklődést elektromos autóra a hiperautók szegmensében. Csak tudnánk, hogy akkor kik vásárolták fel a Rimac első éves termelését, és a Lotus Evija 130 darabos szériáját.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.