Parkolópályára kerültek a wiesbadeni villanybuszok

Wiesbaden városa még 2018-ban jelentette be azt az ambiciózus tervet, miszerint 2022 végéig zéró lokális károsanyag-kibocsátásúra cserélik a helyi közlekedési vállalat buszflottáját. A helyi lakossági annyira jól fogadta a hírt, hogy még egy villamosvonal tervét is elvetették, és helyette inkább villanybuszokat akartak.

Mint a Totalcar kiszúrta, mára viszont kiderült, hogy megannyi gond van a projekttel, úgyhogy mi is utánajártunk mit lehet tudni az ügyről.

Megalománia és felkészületlenség

Wiesbaden 2018-as, 140 millió eurós terve nem kevesebbet jelentett, minthogy a Frankfurttal szomszédos 280 ezres város összes buszát négy év alatt teljesen elektromosra cserélik. Pontosabban, 220 elektromos és pár hidrogénbusz kerül beszerzésre. A korabeli híradások alapján egyértelmű, hogy ez mind a német politikának, mind az akkus buszokat gyártó Mercedesnek egy kirakatprojekt lett volna. A német autógyártó oldala büszkén hirdeti, hogy ez az eddigi legnagyobb villanybusz megrendelésük, a szövetségi kormány pedig példamutatónak minősítette a város lépését és 45 millió eurót adott hozzá.

A terv az volt, hogy már 2021 végéig 120 solo és 20 csuklós elektromos busz kerül forgalomba, idén év végéig pedig a teljes flotta megújul.

Csakhogy a közlekedési társaság előző vezetése jócskán melléfogott – legalábbis a városvezetés most rájuk mutogat. Állítólag bár a buszokat berendelték, a szükséges töltő infrastruktúrára nem fordítottak elég figyelmet. Így a közlekedési társaság központi telephelyén az első 56 járműnek ugyan kiépültek a töltők, de a továbbiaknak ehhez nincs elég hely. A buszok megfelelő töltéséhez bővíteni kellett volna a telephelyet, valamint az elektromos infrastruktúra teljesítményének növelése is szükséges lett volna. Ez utóbbi egyébként már megkapta a szükséges politikai támogatást, és amúgy a városnak magának is szüksége volna rá, most mégis visszamondták, elnapolták a trafóállomás építését. A helyi energiaszolgáltató próbál is mindenkit nyugtatgatni, hogy nem lesz baj.

COVID és szerencsétlen típusválasztás

De gond volt hidrogénbuszok körül is. A terv az volt, hogy a rövidebb útvonalakat az akkumulátoros eCitarok kapják meg, a hosszabbakra pedig a Toyota üzemanyagcellával szerelt H2.City Gold fantázianevű járművet választják. Csakhogy míg az első – és eddig egyetlen – hidrogéntöltő állomás időben megépült, a portugál gyártó a buszok kiszállításával háromszor is csúszott. A hidrogénes projekt 3,7 millió euró körüli árát egy helyi és egy szövetségi program fedezte, az első busz végül 2019 nyara helyett 2021 októberében érkezett meg, majd ezt további hét jármű követte.

A Mercedes eCitarójának kiszállítása sem volt problémamentes.

Az első 15 jármű hagyományos NMC kémiával és 292 kWh-s akkukapacitással került átadásra, majd ezeket 41 darab szilárdtest-akkus változat követte hatalmas 441 kWh-s kapacitással. A gyártó szerint ez utóbbi – még hidegben, fűtéssel, maximális utasforgalom mellett is – minimum 200 kilométerre képes.

Csakhogy a tapasztalatok szerint a buszok a vállalt hatótávnak nagyjából a felét tudták csak teljesíteni a dimbes-dombos város útjain. Télen állítólag még ennél is kevesebbet mentek el. Ráadásul a COVID éveiben a Mercedes is késett a kiszállításokkal, eddig mindössze 56 buszt adtak át, most szeptemberig pedig még egyszer ennyi érkezik. Így a 112 villany és 8 hidrogén busszal 120 tiszta jármű lesz csak a flottában a 220 darabos terv helyett.

Bár a közlekedési társaság szóvivője szerint a villany Mercik megbízható járművek, a szilárdtest-akkus változatokról tudjuk, hogy már több tűzeset volt velük. 2021 márciusában például a városnak alig egy hónappal korábban leszállított első 21 darabot, már ki is kellett vonni a forgalomból, mivel a tűzesetek kapcsán gyártási hibát talált a német vállalat, az aksik szeparátorfóliája nem volt megfelelő.

Az LMP szilárdtest-akkus technológiával egyébként nem csak a Mercinek, a francia Bollorénak is meggyűlt a baja:

Átmeneti megoldás – 12 évig?

A város és a közlekedési társaság most úgy döntöttek, hogy lassítanak a tempón. 

Mint a közlekedési társaság szóvivője mondja, mára kiderült, hogy a villanybuszaik igénybevétele nagyobb, mint amire azok képesek és a töltő infrastruktúra sem áll rendelkezésre. Ezért most átmenetileg leállítják a beszerzést, és már csak a maradék 56 darabot veszik át. Később folytatni akarják a programot, de egyelőre elnapolták az új transzformátorállomás építését is, és átmeneti megoldás gyanánt 24 darab csuklós, Euro 6e dízelbuszt rendeltek a flotta modernizálásra. Források szerint ezek 12 évig maradhatnak szolgálatban.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.