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
auto
2024. 03. 19. kedd

Svájc lélegzetelállító hegyei nem csak a turizmus, a síelés és a lila tehenek szempontjából érdekesek, de az ország földrajza az ipari méretű energiatárolás számára is ideális.

A most átadott szivattyús víztározó paraméterei hallatán csak irigykedni tudunk.

Nem minden lítium

Amikor a megújulók által megtermelt energia tárolásáról van szó, legtöbbször a kémiai alapú akkumulátorok, illetve a hidrogén elektrolízise kerül elő, pedig vannak erre más megoldások is. A gond csak az, hogy a gravitációs elven működő tároláshoz földrajzi adottságok is kellenek – ilyeneket nem alföldekre szokás telepíteni.

A szivattyús víztározó működési elve roppant egyszerű, olyan ez, mint egy hátramenetbe kapcsolható vízerőmű. A megoldáshoz két víztározó és közöttük turbinák szükségesek, illetve leginkább az, hogy a medencék között jelentős, ideálisan több százméteres szintkülönbség legyen.

Amikor a megújulók felesleges energiát termelnek, szivattyúkkal a magasabb tárolóba pumpálják a vizet, amikor pedig lemegy a nap és szélcsend van, hagyományos vízerőműként a generátorokon át visszaengedik azt az alacsonyabban fekvő medencébe.

A Svájcban, Valais városa mellett július elsején átadott Nant de Drance szivattyús energiatároló is hasonló elven működik, ráadásul ehhez még külön szivattyú és generátor sem kell, ugyanis a 600 méteres mélységben található hat darab, egyenként 150 megawattos turbina mindkét funkciót ellátjaszámolt be róla az Electrek. A hegy gyomrában lévő energiaközpont 194 méter hosszú, 52 méter magas és 32 méter széles, amelyhez 400 ezer köbméter sziklát kellett kibányászni és 17 kilométer alagutat kellett fúrni. A projekt anyagai szerint az itt alkalmazott turbinák a legmodernebbek a piacon, és mind szivattyú, mind generátor módban változtatható a sebességük, 80%-os hatásfokúak, és az energiapiac legkisebb változásaihoz is tudnak igazodni.

A hatalmas gépeknek mindössze öt percre van szükségük, hogy teljes teljesítményű szivattyús üzemmódból teljes teljesítményű generátor állapotba kapcsoljanak, azaz mínusz 900 MW teljesítményről plusz 900 MW-ot érjenek el. Maximális sebességre kapcsolva a turbinákon 360 m3 víz folyik át másodpercenként, ha pedig az alsó tározó is megtelne, akkor Genf közelében a Rhône folyóba kerül a felesleg. A felső tározó teljes leengedése 20 órát vesz igénybe. A rendszer üzemeltetéséhez a 2225 méteres magasságban található Vieux Emosson tározó gátját 21,5 méterrel megemelték, ezzel duplájára, 25 millió köbméterre emelték a kapacitását – a víz innen folyik le a turbinákon keresztül az alsó, Emosson tározóba.

A tározó hivatalos honlapja szerint ez mintegy 20 millió kWh, azaz 20 GWh energia tárolásának felel meg, amely 900 ezer háztartás ellátását teszi lehetővé zöld árammal.

A projekten 14 évig dolgozott 60 vállalat és 650 munkás, az összköltség pedig két milliárd svájci frank, azaz mintegy 810 milliárd forint volt. Összehasonlításképp a legnagyobb hazai energetikai beruházás, Paks 2 tervezett költségei, a hulladéktárolás és a kapcsolódó beruházások nélkül, 12 milliárd euróra, azaz 4750 milliárd forintra tehetőek.

Bár az erőmű már üzemel, a hivatalos megnyitó szeptember 9-én lesz, amelyet két nyílt nap követ a nagyközönség részére.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.