Átadták Miskolc elektromos buszait

A mai napon az MVK ZRt. telephelyén ünnepélyesen átadták a város 10 új, tisztán elektromos BYD K9UD LF típusú autóbuszát, melyek közül az első példányt Kínában, a további 9 darabot már Komáromban gyártották. Az új miskolci buszok hatótávja lehetővé tette, hogy saját lábon érkezzenek Komáromból Miskolcra, sőt, a közel 300 kilométeres út után átlagosan 40% maradt az akkukban.

A BYD komoly nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező gyártó, már 75.000 elektromos buszuk üzemel világszerte. Magyarországon 10 városban összesen 72 BYD tisztán elektromos busz állt már, vagy fog hamarosan forgalomba állni.

A K9UD LF típus modernebb a korábban Miskolcon tesztelt példánynál, továbbfejlesztett akkumulátorral rendelkezik, összesen 82 fő szállítására alkalmas. A 32 ülőhely mindegyike kapott USB töltőaljzatot, valamint egy kerekesszékeseknek fenntartott helyet is kialakítottak. Természetesen klímával, valamint egységes külső és belső vizuális, illetve belső hangos utastájékoztató rendszerrel is ellátták a járműveket. Minden ajtónál található kamerás utasszámláló berendezés, a szellőztetést oldalanként 2-2 nyitható ablak biztosítja, az utazóközönség biztonságát kamerarendszer növeli.  A busz padlóburkolata tűz- és vízálló, valamint csúszásmentes bevonattal van ellátva.

A miskolci buszok nem csak azért zöldek, mert elektromos meghajtással rendelkeznek. A város buszai és villamosai már a 2015-ös CNG projekt óta ezt a színösszeállítást és mintázatot viselik.

A buszok érkezésére a töltőinfrastruktúra is elkészült: a helyi közlekedési cég telephelyén egy 10 állásos töltőhubot alakítottak ki, amely képes valamennyi autóbusz egyidejű töltése esetén is maximum 5 óra alatt 100 százalékosra tölteni mindegyik járművet. A tesztbusszal szerzett tapasztalatok alapján azonban nem valószínű, hogy üres akkuval érkeznek vissza a buszok a műszak végén, ezért mindössze 3-4 órás töltési időre lesz szükség buszonként. A töltőhálózat kiépítéséhez az áramszolgáltató 2 MW-os teljesítménybővítést hajtott végre a telephelyen.

Hogyan töltik a miskolci buszokat?

A Kempower S-sorozatú szatelitekből és a teljesítményelektronikát tartalmazó C-sorozatú szekrényekből álló töltőállomást a magyar villanyautósok egy része valószínűleg csak Bjørn Nyland videóiból ismeri, a többség pedig még onnan sem. A dinamikus teljesítmény megosztásra alkalmas rendszert kifejezetten elektromos autóbusz flották üzemeltetőinek kínálja a gyártó.

A moduláris kialakítású rendszer 40-600 kW töltési teljesítményt képes megosztani a szatelitnek nevezett karcsú oszlopok között, melyek egy vagy két töltő csatlakozót tartalmazhatnak. A csatlakozók lehetnek CHAdeMO vagy CCS szabványosak, de akár Type2 AC kimenetek is.

Egy szekrényhez 8 szimpla vagy 4 dupla szatelit csatlakoztatható, maximálisan 8 jármű egyidejű töltéséhez. Egy szekrényben 1-4 db, egyenként 40 kW teljesítményre képes Kempower modul helyezhető el, és egy rendszerbe akár 3 szekrény is kapcsolható, így maximálisan 12 db 40 kW-os modul tudja kiszolgálni a 8 szatelitet.

A rendszer akár egyetlen modullal telepíthető, és később igény szerint bővíthető. A modulok teljes mértékben függetlenek egymástól, így a töltőállomás akár egy modul meghibásodása esetén is működőképes marad. A teljesítmény dinamikusan megosztható az egyes kimenetek között. A Kempower töltőin látható rugószerű kábelvezető megoldás a talajon tekergő kábelek problémáját is megoldja, védve az eszközt a sérüléstől, szennyeződéstől, és a felhasználók sem fognak megbotlani a földön fekvő töltőkábelben.

Az átadón Veres Pál, a város polgármestere elmondta, hogy az új buszok forgalomba állításánál figyelembe veszik a közelmúltban beszerzett légszennyezettség-mérő állomások adatait, így a tiszta üzemű buszokat a lehető legszennyezettebb városrészen szeretnék használni.

Vitézy Dávidtól megtudtuk, hogy a 10 busz forgalomba állításával évente 658 tonnával csökken Miskolcon a szén-dioxid kibocsátás, és az éves üzemanyagköltség-megtakarítás is tízmilliókban mérhető. A zöld busz program legutóbbi pályázatában összesen 127 elektromos busz beszerzését támogatják, amelynek köszönhetően 8353 tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe, amelynek 120.000 kifejlett fa szén-dioxid  megkötő képességének felel meg. Pénzügyi szempontból pedig fontos, hogy a közlekedési cégek üzemanyag kiadása 617 millió forinttal csökken, így a tömegközlekedés egyszerre lesz zöldebb, olcsóbb és kényelmesebb.

A város több mint 140 darabból álló autóbusz flottájában jelenleg 75 db 2015-ben beszerzett CNG üzemű jármű mellett kb. 70 db idősebb, dízel üzemű busz is található. Az új buszok az utóbbiak egy részét váltják majd. A BYD buszok azokon a járatokon közlekednek majd, ahol eddig is szóló autóbuszokat használtak. Az elektromos buszok üzemeltetése költségei messze kedvezőbbek, mint a dízel, vagy akár CNG üzemű buszok költségei, így pénzt takarítanak majd meg az új buszoknak köszönhetően. Az üzemanyagköltség megtakarítás mellett jelentős spórolást biztosít, hogy nem kell több tízmillió forintot költeni a 20 évnél is idősebb buszok karbantartására, felújítására. A tervek szerint az év végéig hat további, CNG-hajtású midibusszal bővül a járműpark.

A tíz elektromos busz beszerzésére, valamint a töltőinfrastruktúra kialakítására Miskolc a Zöld busz programban összesen közel 1,5 milliárd forintos támogatást nyert, melyet önerőből mintegy 600 millió forinttal egészítettek ki. A város további céljai között szerepel, hogy egyre több zéró emissziós jármű közlekedjen a flottában, melyek beszerzéséhez figyelik a további pályázati lehetőségeket is. Egy jelenleg nyitott pályázatban 10 további villanybuszt szeretnének beszerezni, a későbbiekben pedig csuklós elektromos buszokat is szeretnének vásárolni.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.