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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az akkucsere hozta el azt a történelmi pillanatot, amikor az elektromos autó lemaradása teljesen eltűnt a benzineshez képest. A 100 kWh-s akkuval rendelkező Nio ES8 pontosan annyi idő alatt teljesítette az 1000 kilométert Bjørn Nyland tesztjén, mint a referencia Kia Ceed PHEV.

TeslaBjørn, az ismert norvég villanyautós vlogger, már három éve szinte minden nála teszten megforduló típust elvisz az ún. 1000 km kihívás tesztre, amin kiderül, hogy mennyi idő alatt képes az autó egy 1000 kilométeres útszakasz megtételére. Az első 10 óra alá becsúszó modell a Tesla Model S Raven volt 2020 szeptemberében, az elektromos modellek között a legjobb időt (9:15) eddig a Tesla Model 3 Performance birtokolta, de mindössze 5 perces lemaradással követte BMW i4 és a Model 3 LR.

Referenciaként egy konnektoros hibrid Kia Ceed modellel is lefutotta Bjørn a tesztet, ez az autó kerek 9 óra alatt tette meg az utat. Ugyanezt az időt sikerült most teljesíteni a Nio ES8 modellnek, amely töltés helyett akkumulátor cserével kapta az energiát.

 

A csere-állomás éppen foglalt volt amikor Bjørn első alkalommal megérkezett, így 3 perc várakozásra kényszerült (közben megalkotta a „swapstau” kifejezést), mielőtt leparkolhatott a kijelölt helyen. Innen az autó önműködően áll be az akkucseréhez, körülbelül egy perc alatt. Elsőre elkövette azt a hibát, hogy kiszállt és elment a mosdóba, amitől a folyamat megszakadt, újra kellett kezdeni.

Második alkalommal sem sorakozás, sem emberi hiba nem rontotta a szintidőt, ekkor a teljes csere hat percet vett igénybe. A harmadik akku csere is gördülékenyen történt.

Az első alkalomnál fény derült arra kellemetlenségre, hogy a csere közben a járművezetőnek az autóban kell ülni, így csak utána tud elmenni mosdóba, lemosni a szélvédőt, kávézni stb. így hiába rövidebb egy elektromos autó töltésénél az akkucsere ideje, ha utána további negyed órát áll az autós a vezető és az utasok szükségletei miatt.

Az 1000 km-es teszt során a Nio fogyasztása 28 kWh/100 km lett, az üzemanyagköltség 808 norvég korona (kb. 34.500 Ft) volt az 1000 kilométerre, amely magasabb, mint az összes tesztelt autó kb. 550 koronás (23.500 Ft) átlagos költsége, de vannak a listában ennél lényegesen magasabb, 1000 korona (kb. 43.000 Ft) feletti árak is.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy míg a benzinkutak és az elektromosautó-töltőállomások - különösen Norvégiában - már remekül lefedik az ország úthálózatát, Nio akkucsere állomásból csupán kettő található az országban (és Európában), így ezt a remek eredményt csak úgy tudta elérni az autó, hogy az 1000 kilométert az akkucsere állomás körül keringve, attól maximum 120 kilométerre eltávolodva teljesítette. A Nio azonban tervezi lefedni egész Európát akkucsere állomásokkal, amikhez a berendezéseket épp hazánkban, Biatorbágyon gyártják.

Magyarországon gyárt akkucsere állomásokat a NIO

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.