A rezsicsökkentés eltörlésekor, különösen az aktuális árak megismerése előtt sokan számolgatták, hogy vajon megéri-e elektromos autót használni? Akkoriban még velünk volt az ársapka, így 480 Ft volt egy liter üzemanyag a hagyományos autókba, ezt azonban először a külföldieknek, majd a cégeknek, végül idén decemberben mindenkinek kivezették. A Jövő Mobilitása Szövetség kiszámolta, hogy 2022 végén a magasabb áramárak és a piaci üzemanyagárak mellett megéri-e elektromos autóval közlekedni. A számítás a magyar járműpark átlagéletkorából kiindulva egy 15 éves autót vett alapul, melynek átlagfogyasztása 100 kilométeren 8,27 liter. Az üzemanyag-ársapka eltörlése után 100 kilométert benzines autóval 5100 forintért, míg dízelüzemű gépkocsival 5780 forintért tudunk megtenni.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 Elektromos autózás esetén 17 kWh/100 km átlagfogyasztással számoltak, melynek költsége a háztartás éves áramfogyasztásától és az otthoni vagy nyilvános töltés arányától függ. Akinek a töltés is belefér a rezsicsökkentett keretbe, 100 kilométert 660 forintért tud megtenni. Piaci áron számolva ugyanez 1190 forint lenne. Nyilvános töltőt használva gyorstöltőn átlagosan 2320 forintba, villámtöltőn 3230 forintba kerül 100 kilométernyi energia. A nyilvános töltéssel kapcsolatban a szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy az egyes szolgáltatók és oszlopok árazásában jelentős különbségek tapasztalhatók, regisztrációval, előfizetéssel vagy előzetes pénzfeltöltéssel jelentős megtakarítás érthető el a nyilvános töltők használata esetén. Bármilyen arányban is használnak otthoni rezsicsökkentett vagy magasabb nyilvános tarifát, még a legdrágább töltési mód esetén is kedvezőbb a villanyautós közlekedés ára. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint körülbelül másfél liter benzin ellenértékéből lehet megtenni 100 kilométert elektromos autóval, még akkor is, ha emelt árat fizetünk az otthoni áramért. A költségeket tovább csökkentheti, ha az autós részben használja a bevásárlóközpontok és élelmiszerüzletek parkolóiban még mindig elérhető ingyenes töltési lehetőségeket, vagy ha otthon napelemes rendszerrel rendelkezik. Jelentős mértékben a kedvező használati költségeknek lehet köszönhető, hogy egyre kedveltebb az autózásnak ez a formája: a legfrissebb adatok szerint 2022. október végén a teljes gépkocsi állomány 0,79%-a volt tisztán elektromos, ami összesen 32.596 autót jelent. Ez az arány 2020 azonos időszakában még csak 0,29, míg 2021-ben 0,47 százalék volt, tehát a villanyautók térnyerése dinamikus itthon. Az elektromos autók számának növekedésével párhuzamosan természetesen a kiszolgáló infrastruktúra is nő: a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma a tavalyi évhez képest 25 százalékkal nőtt, így az idei év első negyedévének végére már 2031 darabot tartottak nyilván országszerte, amely 2020-hoz viszonyítva duplázást jelent. Az alábbi interjúban Pukler Gáborral, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökével beszélgettünk arról, hogy milyen közlekedési eszközöket használunk majd a jövőben. Ezért nem (csak) a villanyautó a jövő Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!