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
auto
2024. 04. 19. péntek

Drágultak a lítiumos akkumulátorok – itt az ideje elfelejteni a 100 dollár/kWh-s árakat

üzlet

A nyersanyagok árának emelkedése és a gyorsuló infláció először vezetett a lítiumion-akkumulátorok árának emelkedéséhez azóta, hogy a BloombergNEF (BNEF) 2010-ben elkezdte nyomon követni a piacot. Több mint egy évtizedes csökkenés után az akkumulátorpakkok mennyiséggel súlyozott átlagára 151 $/kWh-ra emelkedett 2022-re, ami reálértéken 7%-os növekedést jelent a tavalyi évhez képest, állapította meg a vállalat legújabb jelentése. A nyersanyagok árának emelkedését nem volt képes ellensúlyozni az sem, hogy egyre nagyobb részesedést érnek el az olcsóbbnak számító lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorok. A BloombergNEF várakozásai szerint az árak jövőre is hasonló szinten maradnak, tovább dacolva a történelmi trendekkel.

A fenti adatok különböző típusú elektromos járművek, buszok és helyhez kötött tárolási projektek átlagát jelentik. Az elektromos járművek esetében az akkupakkok árának súlyozott átlaga 138 $/kWh-t tett ki 2022-ben, míg a cellák átlagára 115 $/kWh volt. Ez azt jelzi, hogy a cellák átlagosan a teljes akkupakk árának 83%-át teszik ki. Az elmúlt három évben a cellák és a pakkok költségeinek aránya fokozatosan eltolódott a hagyományos 70:30-as aránytól, ami az olyan új tervezési megoldásoknak köszönhetően, mint például a cell-to-pack, amelynél elhagyják a modulok kialakításához szükséges extra elemeket.

Regionálisan nézve az akkumulátorpakkok ára Kínában volt a legalacsonyabb, 127 $/kWh. Az Egyesült Államokban és Európában 24%-kal, illetve 33%-kal magasabbak az árak, ami e piacok viszonylagos fejletlenségét tükrözik.

Az árak 2022-ben tovább emelkedhettek volna, ha nem kerül sor az LFP néven ismert, alacsonyabb költségű katódkémia szélesebb körű elterjedésére, valamint a nikkelalapú katódokban a drága kobalt mennyiségének további csökkenésére. Az LFP cellák 2022-ben átlagosan 20%-kal olcsóbbak voltak a lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) celláknál. Azonban még az olyan alacsony költségű kémiák is, mint az LFP, amely különösen ki van téve a lítium-karbonát árának, megérezték a növekvő költségek hatását az ellátási lánc egészében. Az LFP akkumulátorok ára 2022-ben 27%-kal emelkedett 2021-hez képest.

Evelina Stoikou, a jelentés vezető szerzője elmondta: „A nyersanyagok és a komponensek drágulása járult hozzá leginkább a cellák magasabb árához. Az akkumulátorokhoz szükséges fémek ezen áremelkedése közepette a nagy akkumulátorgyártók és az autógyártók agresszívebb stratégiák felé fordultak a piaci volatilitás elleni védekezés érdekében, beleértve a bányászati és finomítási projektekbe történő közvetlen befektetéseket is.

Bár a kulcsfontosságú fémek, például a lítium, a nikkel és a kobalt árai az elmúlt hónapokban kissé mérséklődtek, a BNEF várakozásai szerint az akkumulátorok átlagos ára 2023-ban is magas maradhat, 2022-es reálértéken 152 $/kWh-ra számítanak.

A BNEF ugyanakkor azt jósolja, hogy az akkumulátorok ára 2024-ben ismét csökkenni kezd, amikor a lítium ára várhatóan esni fog, mivel több kitermelési és finomítási kapacitás lép működésbe, így az előrejelzésük szerint 2026-ra már 100 dollár alá eshet az akkupakkok kilowattóránkénti ára.

Yayoi Sekine, a BNEF energiatárolásért felelős vezetője elmondta: „Az árcsökkenés megállása ellenére az akkumulátorok iránti kereslet minden évben új rekordokat ér el. A kereslet 2022-ben eléri a 603 GWh-t, ami majdnem kétszerese a 2021-es értéknek. A gyártás ilyen ütemben történő bővítése valódi kihívást jelent az iparág számára, de az ágazatba történő beruházások is gyorsan nőnek, és a technológiai innováció sem lassul.

Kwasi Ampofo, a BloombergNEF fémekkel és bányászattal foglalkozó részlegének vezetője hozzátette: „A lítium ára továbbra is magas marad az ellátási láncok problémái és az új termelési kapacitások lassú felfutása miatt. A további lítiumkínálat 2024-ben enyhítheti az árakra nehezedő nyomást, míg a geopolitika és a kereskedelmi feszültségek rövid távon továbbra is a legnagyobb bizonytalansági tényezőt jelentik a többi kulcsfontosságú fém árát illetően. E feszültségek enyhülése 2023-tól kezdődően segíthet az árak mérséklésében.

A folyamatos beruházások a kutatás-fejlesztésbe, a gyártási folyamatok javításába és a kapacitásbővítésbe az ellátási lánc egészében hozzájárulnak az akkumulátor-technológia fejlesztéséhez és a költségek csökkentéséhez a következő évtizedben. A BloombergNEF várakozásai szerint a következő generációs technológiák, például a szilícium- és lítium fém anódok, a szilárdtest-elektrolitok, valamint az új katódanyagok és cellagyártási eljárások fontos szerepet játszanak majd a további árcsökkentés lehetővé tételében.

A BNEF jelentéséhez mi is szeretnénk néhány megjegyzést hozzáfűzni. Néhány évvel ezelőtt elterjedt a köztudatban egy előrejelzés, amely szerint 100 $/kWh-s pakkszintű akkumulátorár esetén alakulna ki paritás az elektromos és a belső égésű motoros autók gyártási költsége között, és most azt láthatjuk, hogy csak távolodunk ettől a céltól. Mégha ez a becslés helyes is volt annak idején (ami önmagában is kérdéses), ma már ebben a formában akkor sem lenne érvényes.

Az elmúlt években ugyanis jókora inflációt láthattunk, az infláció pedig átárazódást jelent, ami nem kerülhette el a belsőégésű motoros járműveket sem. Ha a 100 dollárra vonatkozó kalkulációt például 2016-ban végezték (ez volt a legkorábbi olyan év, amikor találkoztam erre történő hivatkozással), akkor figyelembe kell vennünk az azóta bekövetkezett 24%-os inflációt is, így pedig az árparitáshoz szükséges célár mai dollárban kifejezve 124 dollárra módosul. Ha ezt nem vesszük figyelembe, akkor könnyen téves következtetésre juthatunk a két technológia versenyének kimenetelét illetően.

Való igaz ugyanakkor, hogy jelenleg még reálértéken is emelkednek az lítiumion-akkumulátorok árai, ez a sajnálatos jelenség ugyanakkor örvendetes fejlemény a nem lítiumon alapuló tárolási technológiák fejlesztőinek. Nélkülözhetetlen fejlesztési forrásokhoz juttatja ugyanis azokat az alternatív technológiákat, amelyek azután majd hosszabb távon képesek lesznek még nagyobb mélységekbe lökni az energiatárolás költségeit.

Ezért választják egyre többen a lítium helyett a cink-akkumulátorokat

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.