Összetörtek néhány VW ID.Buzz-t

Az Euro NCAP legutóbb publikált töréstesztjei között ismét számos elektromos modell szerepel, köztük a Volkswagen ID.Buzz, amely a márka első, az alapoktól tisztán elektromos hajtásra tervezett MEB padlólemezre épülő, áruszállító és személyszállító kivitelben egyaránt gyártott busza.

Az ID.Buzz természetesen 5 csillagos eredménnyel zárta a tesztet, az összesített pontozást tekintve az idén tesztelt autók között a középmezőnybe került, enyhén lemaradva a márka- és kategóriatárs Multivan mögött, de alaposan megelőzve az idei leggyengébb eredményt elért 4 csillagosra tört Tourant.

A felnőtt utasok védelme kategóriában elért 92%-os pontszám erős középmezőnynek számít. Ebben a kategóriában idén legjobban a Tesla Model Y és a Hyundai Ioniq 6 szerepelt, egyaránt 97%-os eredménnyel, leggyengébben pedig a Ford Puma teljesített, amely 75%-os pontszámot kapott. A hasonló méretű autókat tekintve az ID.Buzz megelőzte a VW Multivant (90%), és a Mercedes Citant (91%), de egy hajszállal lemaradt a kínai Maxus MIFA 9 (93%) mögött.

A szöveges értékelés szerint az ID.Buzz utastere stabil maradt a félátfedéses ütközés teszt során. A vezető és az utas lábának jó védelmet biztosított, és bizonyította, hogy hasonló szintű védelmet biztosít a különböző testméretű utasoknak. Az autó közepesen jó partnernek számít a baleset másik résztvevőjével szemben.

A teljes szélességű ütközési tesztnél a mellkas védelme közepes eredményt ért el a hátul ülő utasoknál, de az összes kritikus testrész jó eredményt kapott mind a vezető, mind a hátul ülők esetén. Oszloppal ütközéskor a függönylégzsák beszorult a belső kárpitozásba, és nem nyílt ki teljesen, így a fejsérülés védelménél pontokat veszített az autó. Az autóban ülők oldalirányú elmozdulása megfelelőnek bizonyult, az ID.Buzz jól véd az egymásnak ütköző fejek sérülésétől. Az első ülések és a fejtámlák, valamint a hátsó ülések egyaránt jól védenek az ostorcsapás jellegű sérülésektől. Az autó rendelkezik fejlett segélyhívó rendszerrel, a fékrendszer pedig véd a másodlagos ütközésektől.

Gyermekek védelmére 87%-ot kapott a VW ID.Buzz, amely megegyezik az idei összesítésben első helyen álló Model Y pontszámával, de elmarad a szintén minibusz kategóriában tesztelt Mercedes-Benz T-osztály és Citan 92%-os eredményétől, amely az idei év eddigi legmagasabb pontszáma a gyermek utasok kategóriában. Az idén ezen a teszten a Mobilize Limo és a Honda HR-V szerepelt leggyengébben, egyaránt 75%-os pontszámmal.

A gyermekeket helyettesítő bábuk elemzése alapján az autó az első félátfedéses és az oldalsó ütközéseknél egyaránt jó védelmet biztosít minden kritikus testrésznek, így az értékelésnek erre a részére maximális pontszámot kapott az autó. Az első utasülés légzsákja kikapcsolható, így hátrafelé néző gyerekülés is használható. Minden tesztelt gyerekülés megfelelően beszerelhető, de isofix rögzítési pont csak a hátsó sor két szélső helyére jutott, középre és a jobb első ülésre nem.

A legsérülékenyebb közlekedők (gyalogosok és kerékpárosok) kategóriában 60%-os eredményt ért el az ID.Buzz, amely az idei tesztsorozat leggyengébb eredménye, utolsó előtti helyen a márkatárs Touran (62%) áll, a legjobban idén a Mazda CX-60 és a Lexus RX szerepelt, egyaránt 89%-os eredménnyel.

A teszt során elütött próbabábuk fejének védelme nagyon vegyesen alakult, a jármű egyes részein jó értékelést, máshol gyenge eredményt kapott az autó. A lökhárító jó védelmet biztosít a gyalogosok lábának, de a medence védelme gyenge. Az autó vészfékező rendszere képes reagálni a többi közlekedőre. Nem csak autókkal, de többnyire gyalogosokkal és kerékpárosokkal is sikerült megelőzni az ütközést.

Manapság ritkaság, ha egy autó nem ötcsillagos értékelést ér el a törésteszten, ezért érdemes a pontszámokat alaposabban áttekinteni. A felnőtt utasok védelmének egyik legjobbja lett idén a Hyundai Ioniq 6, más kategóriákban viszont kevésbé szerepelt kiemelkedően, a részletes adatok és az elemzés az alábbi cikkből kiderül.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.