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
auto
2024. 07. 24. szerda

Az Euro NCAP legutóbb publikált töréstesztjei között ismét számos elektromos modell szerepel, köztük a Volkswagen ID.Buzz, amely a márka első, az alapoktól tisztán elektromos hajtásra tervezett MEB padlólemezre épülő, áruszállító és személyszállító kivitelben egyaránt gyártott busza.

Az ID.Buzz természetesen 5 csillagos eredménnyel zárta a tesztet, az összesített pontozást tekintve az idén tesztelt autók között a középmezőnybe került, enyhén lemaradva a márka- és kategóriatárs Multivan mögött, de alaposan megelőzve az idei leggyengébb eredményt elért 4 csillagosra tört Tourant.

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

A felnőtt utasok védelme kategóriában elért 92%-os pontszám erős középmezőnynek számít. Ebben a kategóriában idén legjobban a Tesla Model Y és a Hyundai Ioniq 6 szerepelt, egyaránt 97%-os eredménnyel, leggyengébben pedig a Ford Puma teljesített, amely 75%-os pontszámot kapott. A hasonló méretű autókat tekintve az ID.Buzz megelőzte a VW Multivant (90%), és a Mercedes Citant (91%), de egy hajszállal lemaradt a kínai Maxus MIFA 9 (93%) mögött.

A szöveges értékelés szerint az ID.Buzz utastere stabil maradt a félátfedéses ütközés teszt során. A vezető és az utas lábának jó védelmet biztosított, és bizonyította, hogy hasonló szintű védelmet biztosít a különböző testméretű utasoknak. Az autó közepesen jó partnernek számít a baleset másik résztvevőjével szemben.

A teljes szélességű ütközési tesztnél a mellkas védelme közepes eredményt ért el a hátul ülő utasoknál, de az összes kritikus testrész jó eredményt kapott mind a vezető, mind a hátul ülők esetén. Oszloppal ütközéskor a függönylégzsák beszorult a belső kárpitozásba, és nem nyílt ki teljesen, így a fejsérülés védelménél pontokat veszített az autó. Az autóban ülők oldalirányú elmozdulása megfelelőnek bizonyult, az ID.Buzz jól véd az egymásnak ütköző fejek sérülésétől. Az első ülések és a fejtámlák, valamint a hátsó ülések egyaránt jól védenek az ostorcsapás jellegű sérülésektől. Az autó rendelkezik fejlett segélyhívó rendszerrel, a fékrendszer pedig véd a másodlagos ütközésektől.

Gyermekek védelmére 87%-ot kapott a VW ID.Buzz, amely megegyezik az idei összesítésben első helyen álló Model Y pontszámával, de elmarad a szintén minibusz kategóriában tesztelt Mercedes-Benz T-osztály és Citan 92%-os eredményétől, amely az idei év eddigi legmagasabb pontszáma a gyermek utasok kategóriában. Az idén ezen a teszten a Mobilize Limo és a Honda HR-V szerepelt leggyengébben, egyaránt 75%-os pontszámmal.

A gyermekeket helyettesítő bábuk elemzése alapján az autó az első félátfedéses és az oldalsó ütközéseknél egyaránt jó védelmet biztosít minden kritikus testrésznek, így az értékelésnek erre a részére maximális pontszámot kapott az autó. Az első utasülés légzsákja kikapcsolható, így hátrafelé néző gyerekülés is használható. Minden tesztelt gyerekülés megfelelően beszerelhető, de isofix rögzítési pont csak a hátsó sor két szélső helyére jutott, középre és a jobb első ülésre nem.

A legsérülékenyebb közlekedők (gyalogosok és kerékpárosok) kategóriában 60%-os eredményt ért el az ID.Buzz, amely az idei tesztsorozat leggyengébb eredménye, utolsó előtti helyen a márkatárs Touran (62%) áll, a legjobban idén a Mazda CX-60 és a Lexus RX szerepelt, egyaránt 89%-os eredménnyel.

A teszt során elütött próbabábuk fejének védelme nagyon vegyesen alakult, a jármű egyes részein jó értékelést, máshol gyenge eredményt kapott az autó. A lökhárító jó védelmet biztosít a gyalogosok lábának, de a medence védelme gyenge. Az autó vészfékező rendszere képes reagálni a többi közlekedőre. Nem csak autókkal, de többnyire gyalogosokkal és kerékpárosokkal is sikerült megelőzni az ütközést.

Manapság ritkaság, ha egy autó nem ötcsillagos értékelést ér el a törésteszten, ezért érdemes a pontszámokat alaposabban áttekinteni. A felnőtt utasok védelmének egyik legjobbja lett idén a Hyundai Ioniq 6, más kategóriákban viszont kevésbé szerepelt kiemelkedően, a részletes adatok és az elemzés az alábbi cikkből kiderül.

A felnőtt utasokat védi legjobban a Hyundai Ioniq 6

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.