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
auto
2024. 05. 26. vasárnap
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

Január közepén hosszabban is foglalkoztunk azzal a furcsa helyzettel, amit az E.ON töltőrendszeres infrastruktúrájának egységesítése és a nem teljesen egyértelmű közlekedési szabályok értelmezési problémája idézett elő a budapesti belvárosban.

A korábban az ELMŰ által üzemeltetett publikus elektromos autó töltőket, mint azt szintén megírtuk: november végétől december második feléig üzemen kívül helyezte az E.ON arra hivatkozva, hogy az ELMŰ E.ON-ba olvasztása (a hálózati cégek integrációja) miatt erre szükség van. A országban több mint 50 darab, zömmel Budapesten jelenleg kikapcsolt töltőállomásról a cégnél nem tudták megmondani, hogy meddig maradnak ebben az állapotukban. Hivatalosan az év első negyedévének végére befejeződik az infrastruktúrák összeillesztése.

Fotó: Rékási Gábor

Az általunk korábban megírt eset egy ilyen, ex lex állapotban lévő töltőhöz kapcsolódik. Az Oktogonnál büntetéssel és kerékbilinccsel zárult (?) történet azzal fűszereződött, hogy a töltéshez biztosított „zöld mezőre” jelenleg a KRESZ szerint nem lehet szabályosan ráállni.

Az itt látható képek alapján is egyértelmű, hogy ez a helyzet másoknak sem magától értetődő.

Fotó: Rékási Gábor

A korábbi esetben a parkolóőrök magyarázata a kerékbilincsre az volt, hogy a várakozni tilos tábla kiegészítő tábláját és a feliratot („Kivéve elektromos autó töltés”) úgy kell értelmezni, hogy a zöld felfestések valójában egyáltalán nem parkolóhelyek, hanem kizárólag töltőhelyek. Vagyis: ha nem töltesz, nem állhatsz oda. Legalábbis büntetlenül nem.

Ez az értelmezés teljesen jogos, viszont amíg a töltők ki vannak kapcsolva, ezeket a helyeket gyakorlatilag kizárják a forgalomból, amellett hogy csapdaként szolgálnak az óvatlan villanyautósok számára.

Fotó: Rékási Gábor

Az igazán korrekt megoldás az lenne, ha letakarnák a parkolást korlátozó táblákat addig, amíg a töltők nem üzemelnek. Így legalább normál parkolóhelyként lehetne ezeket használni a mindig zsúfolt belvárosban. Az is megoldás lehetne, ha a szolgáltató egyeztethetne a közterület felügyelettel, hogy addig tekintsék normál parkolóhelynek ezeket, amíg a a töltők nem üzemelnek, és tekintsenek el a büntetéstől.

Azt nem tudjuk, hogy a képeken látható autók tulajdonosai közül végül hányan kaptak e döntésükért bírságot.
Az alapesetet, illetve a mögötte rejlő jogszabályi és szokásjogi csapdákat ebben a cikkben dolgoztuk föl:

Zöld mezőn ért kerékbilincset az E.On töltőintegrációja

Címlapkép: Oktogon, ELMŰ-E.ON töltőállomás 2022. februrá 1. (fotó: Rékási Gábor)

Szabó M. István