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
auto
2024. 04. 16. kedd

Az elektromos motorkerékpárok csúnyák, nehezek, lassúak és még a szomszédos városig sem lehet elmenni velük. Mindehhez pedig teljesen létidegenek a motoros táradalom számára, különösen a gyorsasági, vagy túra kategóriában, tehát csak robogónak jók a városokban. Vagy mégsem?

Energica EGO+ RS | forrás: Energica

A történelem során az olaszok elvitathatatlan érdemeket szereztek a motortervezés és építés területén. Az autóiparban is látható, hogy a nagy hagyományokat őrző gyártók különböző irányokból állnak hozzá a jövő technológiáihoz. Vannak a ragaszkodók, akik olykor nyilvánosan ellenállnak az elektromobilitásnak, vannak a megosztók, akik egy-egy nagy múltú típust bújtatnak új köntösbe, ezzel felkavarva az állóvizet és vannak a kíséretezők, akik bekötött szemmel, de arccal előre menekülnek. Akárhogy is a technológiaváltás mindig egyfajta piaci átrendeződéssel jár és bár talán kicsit később kezdődött el, de ez történik a motorkerékpárok piacán is.

Íme egy kis kedvcsináló hol tartanak most az olasz elektromos motorok :

Az olasz Energica, ami kifejezetten az elektromos motorkerékpárokra szakosodott az egyik olyan korai próbálkozó, aki a kezdetektől igyekszik feszegetni azokat a határokat, amelyek szerint a motorokban nem megvalósítható a súly-gyorsulás-hatótáv háromszög ideális megteremtése. Jelenleg ott tartanak, hogy bejelentették a terjeszkedést és meg is kezdték a már teljesen kész, nagy teljesítményű motorkerékpárjaik értékesítését a Japán és az Ausztrál piacokon. A szállítások 2023 első negyedévében indulnak, amivel az Energica nagy lépést tehet az ASEAN régióban betöltött piaci pozíciójának megerősítése érdekében.

A Japán piac nem idegen az Energicanak. Partnerségben áll ugyanis az Estarral, akik 2020 óta importálják az olaszok villanygépeit a szigetországba. Most azonban a gyártó maga veszi kezébe a forgalmazást azon a piacon, ahol mintegy tízmillió motorkerékpár közlekedik az utakon, és átlagosan több mint 80.000 darab újat értékesítenek évente a 250 köbcentis kategóriában, ami éppen célpiaca az Energicanak.

Ausztráliában és Új-Zélandon az Australian Electric Motor Co. felel az Energica prémium kategóriás elektromos motorkerékpárjainak értékesítéséért. A motoreladások mindkét országban 15 éves csúcson vannak, és folyamatosan emelkednek, ami utat enged a további terjeszkedésnek.

Elektromos motor teszt: BMW CE-04

Bár az Energica székhelye Olaszországban van, a tényleges tulajdonos a tőzsdén is jegyzett amerikai Ideanomics, ami egy olyan globális cégcsoport, melynek egyszerű célja, hogy az elektromos járművek kereskedelmi bevezetését gyorsítsa fel az egész világon, legyen szó buszról, teherautóról, motorról, vagy autóról. A motoros cégében sincs ez másképp, de mindeközben nagyon is kívánatos termékeket gyártanak, amelyek – ha most még piszkosul drágán is – de mára rendesen megcsinált alternatívát kínálnak akár a sport, vagy a túraendúró kategóriákban.

Így is lehet elektromos motort gyártani

A fentiekre kiváló példa az Energica EGO+ RS, amelyben egy olajhűtéses, állandó mágneses szinkronmotor dolgozik, amelynek fordulatát egy rendkívül kifinomult, mikrokapcsolóval vezérelt potenciaméterrel ellátott drive-by-wire „gázkarral” szabályozhatjuk. A motorba nagy energiasűrűségű, 21,5 kWh-s lítium-polimer (NMC) akkumulátort építettek be, ami akár egy óra alatt feltölthető, és egy teljesen zárt kapszulában foglal helyet, óvva a csomagot egy esetleges balesetben bekövetkező sérülésektől. Természetesen mindezt egy intelligens BMS-sel kiegészítve kapjuk, ami gondoskodik a cellák ideális energia- és hőmenedzsmentjéről.

Hatótáv tekintetében a motor képes hozni a 230 km-t, de ha valaki nyélen szeret közlekedni, vagy a gyorsulásért van oda, akkor sem kell szégyenkeznie, hiszen a gép nulla-százas sprintje 2,6 mp alatt megvan, a végsebesség pedig 246 km/h. Mindehhez motoros viszonylatban még túl nagy súlytól sem kell tartani, hiszen az EGO+ RS alatt mindössze 260 kg-ot mutat a mérleg.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.