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 Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) kiadta negyedéves statisztikáit a kontinens autópiacáról, a JATO Dynamics elemzőcég pedig ezt megfejelte a legnépszerűbb típusok, valamint a villanyautók és plug-in hibridek toplistájával. Érdekes folyamatokat látunk, az elemzők pedig apró, de fontos megjegyzéseket fűztek a számokhoz. Adatok és források Mielőtt belemegyünk az adatok értelmezésébe, tisztázzunk pár fogalmat, hogy értelmezni tudjuk a számokat. Az ACEA adatai megmutatják az Európai Unió országainak értékesítési számait is, de mi a teljesebb kedvérté nem ezt választottuk a táblázatokhoz, hanem az adatsor EU+EFTA+UK részét, ami az Unió mellett Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc (EFTA), valamint az Egyesült Királyság adatait is tartalmazza. Az egyszerűség kedvéért ezt a továbbiakban európai eladásokként emelgetjük. A JATO Dynamics toplistája, amelyeket a legnépszerűbb modellekhez raktunk táblázatba, nem teljesen pontosan fedi ezt, ők 27 európai piacot követnek, de az egyezés elég nagy, a villanyautó eladások volumenében például mindössze 0,6 százalék az eltérés, így a két összeállítást egyenértékűnek tekinthetjük, ezért bátorkodtunk egy írásba gyűjteni a két forrás adatait. Átrendeződés 2022 azonos időszakában 2,74 millió, most pedig 3,24 millió új autó talált gazdára, ami 17,5 százalékos növekedés az előző két év negatív trendjei után. Ám a számokat a másik forrásunk, a JATO szakértői úgy kommentálják, hogy ebből óvatosan vonjunk csak le következtetéseket, mert ez nem feltétlenül a jelenlegi keresletet tükrözi. Az enyhülő, de részben még mindig jelenlévő alkatrészhiány (leánykori nevén chiphiány) miatt ugyanis ez a szám inkább azt mutatja, most éppen mennyi autót tudtak leszállítani a gyártók. Az autók szállítási határideje márkánként eltérően több hónapos, vagy akár egy éves is lehet, tehát ezeket a rendeléseket valamikor tavaly adhatták le. Az üzemanyagok, vagy ha úgy tetszik a meghajtás módja szerint bontva a számokat az látszik, hogy gyakorlatilag stagnált a benzinesek aránya, és csökkent a dízel - utóbbi már beesett a tisztán elektromos autók mögé. Mostanra a teljesen hagyományos, akku nélküli hajtásláncok az eladások 50,9 százalékát, a felét teszik már csak ki. A nem tölthető hibridek tovább erősödtek, már az eladások több, mint negyedéért felelnek, a sokszor csak egyben kezelt konnektorról tölthető (tehát akkumulátoros és hibrid együtt) kategória pedig stagnált, 0,1 százalékkal növekedett csak tavalyhoz képest. Ám ha ezt szétbontjuk, akkor az látszik, hogy a plug-in hibridek aránya csökkent, a villanyautók pedig rekord magasságra, 13,4 százalékra nőtt. A konkrét számokat nézve a plug-in hibridek eladásai 234 ezerről 228 ezerre csökkentek (-2,7%), míg a villanyautóké 325 ezerről 433 ezerre nőtt (+33%). Az EU-n belül egyébként még nagyobb, 43 százalékos volt ez a növekedés. Q1 2023 Piaci részesedés Darab Csoport/Márka 2023 Változás 2023 2022 Változás Volkswagen Group 25,3% 1,4% 818.891 658.289 24,4% Volkswagen 10,3% 0,5% 334.026 269.594 23,9% Audi 5,5% 0,0% 179.272 150.219 19,3% Skoda 5,2% 0,5% 168.339 130.456 29,0% Seat 2,1% -0,1% 68.995 59.834 15,3% Cupra 1,2% 0,3% 39.716 24.133 64,6% Porsche 0,8% 0,0% 26.916 22.350 20,4% Egyéb: Bentley, Lamborghini 0,1% 0,0% 1.627 1.703 -4,5% Stellantis 17,8% -1,2% 574.879 524.110 9,7% Peugeot 5,6% -0,3% 179.723 163.016 10,2% Opel/Vauxhall 3,6% -0,4% 116.769 110.731 5,5% Fiat/Abarth 3,2% -0,3% 103.312 96.107 7,5% Citroen 3,2% -0,3% 102.983 96.896 6,3% Jeep 1,0% 0,0% 32.107 28.495 12,7% DS 0,4% 0,0% 13.751 11.694 17,6% Alfa Romeo 0,4% 0,2% 12.518 5.221 139,8% Lancia/Chrysler 0,3% -0,1% 11.123 10.786 3,1% Egyéb: Dodge, Maserati, RAM 0,1% 0,1% 2.593 1.164 122,8% Renault Group 9,5% 0,7% 306.336 242.272 26,4% Renault 4,9% -0,1% 158.997 138.060 15,2% Dacia 4,5% 0,7% 146.858 103.566 41,8% Alpine 0,0% 0,0% 481 646 -25,5% Hyundai Group 8,7% -1,1% 282.193 269.543 4,7% Kia 4,6% -0,7% 148.571 145.333 2,2% Hyundai 4,1% -0,4% 133.622 124.210 7,6% Toyota Group 7,3% 0,1% 235.841 197.658 19,3% Toyota 6,9% 0,1% 224.337 187.122 19,9% Lexus 0,4% 0,0% 11.504 10.536 9,2% BMW Group 6,5% -0,8% 209.613 201.737 3,9% BMW 5,1% -0,6% 164.669 157.046 4,9% Mini 1,4% -0,2% 44.944 44.691 0,6% Mercedes-Benz 5,6% -0,3% 182.341 163.629 11,4% Mercedes 5,5% -0,2% 176.914 157.039 12,7% Smart 0,2% 0,0% 5.427 6.590 -17,6% Ford 4,3% -0,5% 138.473 133.038 4,1% Tesla 2,9% 0,7% 93.714 59.426 57,7% Nissan 2,5% 0,4% 82.009 57.579 42,4% Volvo Cars 2,2% -0,2% 69.996 65.925 6,2% Mazda 1,6% 0,3% 51.091 37.022 38,0% Suzuki 1,4% 0,1% 44.298 36.080 22,8% Jaguar Land Rover Group 1,2% 0,2% 38.440 26.857 43,1% Land Rover 1,0% 0,3% 32.325 20.329 59,0% Jaguar 0,2% 0,0% 6.115 6.528 -6,3% Honda 0,5% -0,2% 16.146 18.542 -12,9% Mitsubishi 0,3% -0,2% 8.672 14.063 -38,3% Az ACEA csoportokra, konszernekre bontott listáján a Hondán és a Mitsubishin kívül mindenki növelni tudta az eladásait - bár, ha a markákig lemegyünk, akkor a Smart és a Jaguár sem örülhetett a számoknak, igaz mindkét gyártó a nagy elektromos átállás előtt áll, kifutó hagyományos típusokkal. A világ legnagyobb villanyautó gyártója, a Tesla 58 százalékkal növelte európai eladásait, és 2,9 százalékra erősítette piaci részesedését. Ezzel darabszám tekintetében a Nissan, a Volvo, a Mazda, a Suzuki, az egész JLR csoport, a Honda és a Mitsubishi elé került. # Típus 2023 Változás 1 Tesla Model Y 71.683 176,2% 2 Dacia Sandero 60.202 26,8% 3 VW T-Roc 54.960 50,6% 4 Peugeot 208 53.336 2,8% 5 Opel/Vauxhall Corsa 53.307 38,3% 6 Toyota Yaris Cross 53.050 58,9% 7 Dacia Duster 45.310 31,4% 8 VW Tiguan 44.792 22,7% 9 Renault Clio 44.134 15,9% 10 Fiat 500 44.058 36,6% 11 VW Golf 42.903 -7,4% 12 Peugeot 2008 42.024 6,3% 13 Toyota Yaris 41.755 13,5% 14 Hyundai Tucson 41.104 9,0% 15 Nissan Qashqai 40.493 64,1% 16 Citroen C3 39.181 -0,4% 17 Skoda Octavia 38.039 33,7% 18 Kia Sportage 37.719 26,2% 19 Renault Captur 35.201 4,3% 20 Ford Puma 34.658 -10,1% 21 Toyota C-HR 34.325 16,5% 22 Fiat Panda 34.166 -1,5% 23 Ford Focus 32.152 48,5% 24 VW T-Cross 31.109 25,0% 25 Toyota Corolla 30.662 -13,7% 26 Peugeot 3008 29.906 -11,8% 27 VW Polo 29.791 12,6% 28 Volvo XC40 29.458 12,9% 29 Ford Kuga 29.123 -0,5% 30 Mini Hatch 28.967 -2,8% 31 Audi A3 26.871 0,9% 32 Peugeot 308 26.375 80,2% 33 Seat Arona 25.901 61,0% 34 Skoda Kamiq 25.783 53,7% 35 Opel/Vauxhall Mokka 25.206 -15,5% 36 VW Taigo 23.831 107,5% 37 Cupra Formentor 23.190 14,5% 38 Skoda Karoq 23.023 42,8% 39 Ford Fiesta 21.972 36,9% 40 Hyundai Kona 21.811 -16,5% 41 Renault Megane 21.546 126,6% 42 Skoda Kodiaq 21.243 24,4% 43 BMW 1 Series 21.093 47,1% 44 BMW 3 Series 20.866 -15,6% 45 Mercedes A Class 20.691 -6,5% 46 Nissan Juke 20.296 36,7% 47 Tesla Model 3 19.621 -39,9% 48 BMW X1 19.561 -14,5% 49 Audi A1 18.479 66,9% 50 VW ID.3 17.316 105,9% A típusok tekintetében már átváltunk a JATO összesítésére, mivel ilyen részletekkel az ACEA nem szolgált. Itt az látszik, hogy az idei első negyedévben Európa legnagyobb darabszámban eladott autója a Tesla Model Y, egy teljesen elektromos jármű lett, a kiszállítások 176 százalékkal nőttek. # Típus 2023 Változás 1 Tesla Model Y 71.683 173% 2 Tesla Model 3 19.621 -40% 3 Volkswagen ID.3 17.361 105% 4 Volkswagen ID.4 16.646 52% 5 Dacia Spring 14.066 56% 6 Volvo XC40 13.786 173% 7 Fiat 500 13.543 -1% 8 Peugeot 208 13.266 48% 9 MG4 12.720 - 10 Renault Megane 10.876 - Összes BEV 430.700 33% Ezután nem meglepetés, hogy a villanyautók listáját is a Model Y vezeti, a testvére, a Model 3 előtt, ám utóbbi eladásaiból jócskán kiharapott az SUV, a szedánból 40 százalékkal kevesebb fogyott. Érdekes, hogy míg Európa egyértelműen az ötajtóst preferálja, Kínában 27, Amerikában pedig 17 százalékkal nőttek a hármas eladásai is. A harmadik és a negyedik hely a Volkswagené, 100, illetve 50 százalékkal nőttek az ID.3 és az ID.4 kiszállításai, de jól szerepelt a Dacia Spring, a Volvo XC40 és a Peugeot 208 is. Új belépők a listán az MG4 és a Renault Mégane. A JATO egyébként úgy kalkulál, hogy a negyedév során a Tesla 2400 darabbal átvette a vezetést a Volkswagen Csoport előtt az európai villanyautó piacon. A Toyota hányattatott sorsú bz4X típusából 3700-at szállítottak ki. Az éles szeműeket emlékeztetem, hogy a 430 ezres összesített BEV adat nem elírás, a JATO által követett 27 piacnak ez lett az eredménye, míg az ACEA feljebb idézett kicsit bővebb listája 433 ezret mutat, de az eltérés minimális, fél százalék közelében van. # Típus 2023 Változás 1 Ford Kuga 12.499 9% 2 Volvo XC60 9.459 22% 3 Lynk & Co 01 8.251 186% 4 Kia Sportage 8.234 361% 5 Volvo XC40 6.909 -31% 6 BMW 3-as 6.284 -27% 7 Hyundai Tucson 5.851 7% 8 Mazda CX.60 5.463 - 9 Jeep Compass 5.209 -11% 10 Kia Niro 5.033 160% Összes PHEV 233.347 0% A Plug-in hibridek kapcsán a 27 piac stagnálást, az ACEA összesítése -2.7 százalékot mutat, de a végeredményen ez érdemben nem változtat. A JATO típuslistájának érdekessége, hogy bár a Ford Kuga továbbra is a legnépszerűbb konnektoros hibrid Európában, a tisztán elektromos modellek dominanciáját jól mutatja, hogy a PHEV lista első helye a BEV lista 10. helyére lenne csak elég, és a két No. 1 között majd' hatszoros különbség van az eladási darabszámban. Szintén az átrendeződést mutatja, hogy mi történik, ha azonos modellből a plug-in mellé megjelenik egy tisztán elektromos verzió. A Volvo XC40 konnektoros hibrid változatának eladása 31 százalékkal, 6909 darabra csökkent, míg a villanyautó kiadás 173 százalékkal 13.786-ra nőtt. Magyarul, kétszer annyi tisztán elektromos fogyott, mint konnektoros hibrid. Magyarország Az ACEA országokat és hajtásláncokat mutató listája annyi adatot tartalmaz, hogy oldalunk táblázatai értelmezhetetlenül zsúfoltak lettek volna, ezért ezt inkább képként szúrjuk be - kattintva nagyobbra nő, jobban olvasható lesz. Hazánk tekintetében a villanyautók eladásai 30 százalékkal, 1653 darabra nőttek, de nálunk még a plug-in hibridek is bővülni tudtak 12 százalékkal. Hibrid: hibrid és mild -hibrid; Egyéb: gáz és hidrogén. Forrás: ACEA A hajtásláncok, vagy üzemanyagok tekintetében, a hagyományos benzinmotor részesedése nálunk is az európai 38 százalékos átlagot hozta, és csak enyhén csökkent, és a dízel is hasonlóan, 0,8 százalékkal csökkent - a két hagyományos meghajtás együtt sem éri már el az 50 százalékot. Nálunk a sima hibridek változatlan, kicsit kevesebb, mint 41 százalékos népszerűségnek örvendenek, míg a plug-in hibridek 0,4, a villanyautók pedig 1,3 százalékkal növelték piaci részesedésüket. Utóbbiak 5,6 százalékos súlya azonban még jócskán elmarad az európai 13,4 százalékos eredménytől. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!