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
auto
2024. 04. 27. szombat

A Rivian felvásárolja az ABRP-t

egyéb

Exkluzív hírrel szolgált péntek délután az Electrekmegtudták, hogy a Rivian napokon belül megvásárolhatja az ABRP-t.

Úgy néz ki, aggódni egyelőre nem kell, állítólag nem lesznek kizárva más márkák autósai sem.

Startup sztori

Az ABRP a villanyautós körök egyik legnépszerűbb applikációja, ami jóval könnyebbé teszi az autózást, és mérföldeket ver a legtöbb autó beépített rendszereire. Az alkalmazás annyira népszerű, hogy a Polestar például már a kocsi központi képernyőjéről is támogatja, azaz beépített appként lehet használni a márka autóin.

942 kilométeres út új autóval, ismertelen vidéken.

Szinte furcsa is, hogy az egyre okosabb és fejlettebb szoftvert eddig egyik nagy márka sem vásárolta meg, ám ennek is eljött most az ideje, mégpedig egy nem várt irányból. A fiatal amerikai villanyautós startup, az elektromos pickupjáról ismert Rivian tett most ajánlatot, és az Electrek információ szerint már szinte kész tényként kezelhetjük a felvásárlást.

A lap úgy tudja, az új tulajdonos nem akarja kisajátítani az ABRP-t, az továbbra is minden autós számára elérhető marad, és változatlanul lehet majd használni, de nyilván a Rivianok elég szoros integrációt kapnak majd.

Hiánypótló

Hogy mennyire fontos egy jó útvonaltervező, azt mi sem mutatja jobban, minthogy a legtöbb autós úgy kerüli autója beépített GPS-ét, mint a pestist, és első dolga, hogy telefonjára, vagy, ha szerencsésebb, a kocsi központi képernyőjére rávarázsolja a Google Maps-et, vagy a Waze-t. A villanyautóknál ez még fontosabb, mint a benzineseknél, hiszen töltőállomások nincsenek olyan sűrűn, mint benzinkutak, ráadásul még mindig tanuljuk, hogyan hat a hatótávra az időjárás, a sok emelkedő, vagy a forgalom. Azonban

amíg a legtöbb autó fedélzeti navigációja, tisztelet a kivételnek, de pocsék, ez legtöbbször állandó fejszámolást jelent, főleg a kezdő villanyautósnak.

Ezt a piaci rést szemelte ki magának pár éve az ABRP, azaz a A Better Route Planner, szóval az Egy Jobb Útvonaltervező névre hallgató applikáció, amit egy tízfős svéd startup fejlesztett ki és üzemeltet. A böngészőből és okostelefonok applikációs boltjaiból is elérhető fejlesztés leveszi az autós válláról a terhet, nem kell fejben hatótávot és százalékokat számolgatni. Amellett, hogy bármely más navihoz hasonlóan megtervezi az útvonalat, ismeri több tucat villanyautó típus pontos, valós fogyasztási adatait, és mindezt a különböző sebességek, az időjárás, a terepviszonyok, vagy a forgalom függvényében applikálja is. Az ABRP emellett a legtöbb töltőoszlop helyét és teljesítményét is tudja, és arra is fel van készülve, hogy melyik típus milyen töltőcsatlakozóval szerelt és hol tud tölteni.

Az applikáció legnagyobb erőssége talán, hogy jól megtalálták az egyensúlyt az automata üzemmód és a sokféleképp személyre szabható paraméterezések között.

Mi is gyakran az ABRP-vel tervezzük meg az ismeretlen, számunkra új típusok tesztútjait, ha messzire megyünk velük.

Így egy laikus is biztonsággal megtervezheti az útvonalat, csak be kell állítania az autója típusát, és tudni fogja hol és mennyit kell töltenie. Aki viszont szeret gépészkedni, olyan dolgokat is megtudhat, hogy például az adott töltőpont körül hol és milyen éttermek és szállások vannak. Ha például valahova az ABRP egy 10 perces töltést tervezett, de kiválasztjuk a közeli éttermet, akkor beiktat egy ebédszünetet, és a déli hosszabb töltés miatt áttervezi a következő töltőállomások listáját – kiveszi, vagy rövidíti az így feleslegessé váló megállókat. De azoknak is hasznos lehet a használata, akik egy jól telepakolt, vagy utánfutóval terhelt autó fogyasztását akarják modellezni, hiszen az utasok számát és a csomagok súlyát is megadhatjuk.

A rugalmas újratervezés nagyon hasznos tud lenni.

Ám a programozók arra is találtak lehetőséget, hogy előfizetéses, prémium szolgáltatásokat építsenek be, mint például az Apple Carlplay vagy az Android Auto integráció, valós idejű forgalmi adatok használata, vagy a kiszemelt töltőoszlopok elérhetőségének figyelése – valós időben.

Ha minden igaz, mindez a jövőben is elérhető marad mindenkinek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.