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
auto
2024. 04. 27. szombat

Drágák-e az elektromos autók? Ez nézőpont kérdése, ami viszont vitán felül áll: az idő előrehaladtával egyre megfizethetőbbek lesznek. Mi már régóta mondjuk, hogy az akkumulátorok költségeinek csökkenésével, a méretgazdaságosság növelésével és a verseny élesedésével párhuzamosan a villanyautók ára lefelé fog menni, és idővel olcsóbbá válnak, mint a belsőégésű motoros autók. Ezzel a véleményünkkel természetesen nem vagyunk egyedül, ugyanígy gondolja számos iparági szakértő és elemző is, hiszen régóta ismert és jól dokumentált az a jelenség, hogy minél többet gyártanak valamiből, az annál olcsóbb és jobb lesz. Lényegében ezt írja le Wright törvénye is, amelyet egy korábbi cikkünkben mutattunk be részletesebben.

Hiába működik azonban óramű pontossággal az elv, rengetegen vonják kétségbe az elektromos autókra való alkalmazhatóságát. Mi is számtalanszor megkaptuk már, hogy azt ígértük, olcsóbbak lesznek a villanyautók, de csak felfelé mennek az árak. Mások azt mondják, hogy az árparitás úgy fog megvalósulni, hogy a benzines autók hozzádrágulnak az elektromos autókhoz.

A kétkedőknek azonban nincs igazuk. A következőkben be fogom mutatni, hogy hosszabb időtávon az elektromos autónak még úgy is csökkent az ára, hogy közben jelentősen nőtt a hatótávja.

Három olyan népszerű modell is létezik Magyarországon, amely a villanyautózás hajnalától kezdve egészen máig, vagy legalább a közelmúltig kapható volt: a Nissan Leaf, a BMW i3, és a VW e-up. Ezek esetében 7-10 évnyi folyamatos forgalmazásról beszélhetünk, ami már elég idő ahhoz, hogy érvényesülni tudjanak a hosszabb távú deflációs tendenciák.

Ekkora időtávon ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni az inflációt, hiszen egy forint ma nem ugyanannyit ér, mint 10 éve. Vagy akár csak egy éve is. Ehhez a kiszamolo.com infláció kalkulátorát használtam a 2022-ig terjedő időszakra, az idei évre pedig a KSH adatát, amely tavaly december és idén július között 4,9%-os pénzromlást mért. A három modell évenkénti árváltozásait a vezess.hu gyűjtötte össze egy cikkében, ezek lettek a kiindulási adatok az összehasonlításhoz.

Nissan Leaf

A Nissan Leaf 24 kWh-s változatát 2013-ban kezdték el forgalmazni Magyarországon, az induló ár 8,78 millió forint volt. Azóta azonban az 54%-ot is meghaladta az infláció, így 2023-as forintban kifejezve 13,5 millió forintért volt elvihető a szalonokból egy „fapados” példány, amely 120 km-es hatótávval rendelkezett az EPA mérési ciklus szerint.

Ma egy 40 kWh-s Nissan Leaf már 11,9 millió forintos induló áron kapható a forgalmazó brosúrája szerint, amelynek az EPA hatótávja 240 km.

A Nissan pionírja tíz év alatt megduplázta a hatótávját, az akkumulátor mérete közel 70%-kal nőtt, miközben reálértéken számolva 12%-kal olcsóbb lett.

BMW i3

A BMW i3-ast nálunk 2014-ben kezdték el forgalmazni 11,83 millió forintos induló áron. A bajor gyártó népszerű kisautója akkor bruttó 22 kWh-s akkumulátorral rendelkezett, ami az EPA mérési ciklus szerint 130 km-es hatótávot biztosított.

Az i3-as ma már nem kapható, 2021-ben azonban a 42 kWh-s verzióját még 13,27 millió forintért kínálták, ami közel 250 km-es hatótávval rendelkezett.

Ebben az időszakban „csupán” 19% volt az infláció, így a 2014-es 11,83 millió forint hét évvel később közel 14 millió forintnak felelt meg.

Az eredmény: 7 év alatt 90%-kal nőtt az akkuméret és a hatótáv, ezzel párhuzamosan pedig 5 százalékkal csökkent a vételár.

VW e-up

A wolfsburgi székhelyű autógyártó városi kisautóját szintén 2014-ben vezették be a magyar piacra, 8,04 millió forintos induló áron. 2014 óta 55%-os inflációt kellett elszenvednünk, így mai pénzben kifejezve akkoriban 12,5 millióba került egy e-up, ami 19 kWh-s akkumulátorral rendelkezett.

A forgalmazó honlapja szerint a cikk írásának időpontjában (2023 szeptember) már akár 11,8 millió forintos induló áron is elvihető egy 37 kWh -s akkumulátorral rendelkező e-up.

Ez azt jelenti, hogy reálértéken 6%-kal kevesebbe kerül ma, mint 9 éve, az akkumulátor mérete pedig azóta majdnem megduplázódott.

Bónusz: Tesla Model 3

2021 májusában nyílt meg az első magyarországi Tesla szalon, a hátsókerekes Model 3 akkor 15 millió forintról indult. A pénzünk azonban nagyjából 36%-ot veszített az értékéből azóta, így mai forintban kifejezve ez 20,4 millió forintnak felelne meg, miközben most a legolcsóbb M3 ára 18 millió forint alatt marad.

Ez közel 8%-os árcsökkenés 2 év alatt. Az már csak hab a tortán, hogy ezzel párhuzamosan a WLTP hatótáv 448 km-ről 513 km-re nőtt.

A forintban kifejezett ár azonban végső soron csak egy szám, ami önmagában nem sokat jelent, a valódi értéket sokkal inkább az fejezi ki, hogy mennyit kell dolgoznunk egy adott termékért cserébe. Az inflációval történő korrigálás mellett ezért egy másik módszerrel is összehasonlítottam az árakat, és megnéztem, hogy hány havi nettó átlagbérért lehetett megkapni egy-egy modellt egy adott évben. Ezt ábrázolja a következő grafikon.

A csökkenés itt még inkább látványos. A villanyautók hosszabb távon mindenféle mérték szerint olcsóbbá - vagy ha úgy tetszik, megfizethetőbbé - váltak, ezt támasztja alá az is, hogy miközben már évek óta nincs erre állami támogatás, mégis egyre több fut az utakon belőlük. Ettől függetlenül persze ezután is számtalan olyan cikk és bejegyzés fog majd születni, amely a közgazdaságtan legalapvetőbb szabályait sutba dobva, egy inflációs környezetben a nominális árakat összehasonlítva fogja azt fejtegetni, hogy az elektromos autók bizony egyre drágábbak, és aki azt jósolta, hogy majd valaha is olcsóbbak lesznek, az tévedett. Ne üljünk fel nekik, használjuk inkább az infláció kalkulátort és a józan eszünket a kérdés megítéléséhez.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.