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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Ebben a sorozatban egy majdnem hétéves, több mint 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző rész arról szólt, milyen állapotú az akkumulátor, vajon közeledik-e már a csere ideje. A 20. részben egy gondtalan őszi utazásról szerettem volna beszámolni, de sajnos a Model X ezt a tervem keresztülhúzta.

Az iskolai őszi szünetre szabadságot vettem ki, mert szerettünk volna valamerre utazni, pihenni, de a célt csak az utolsó pillanatban döntöttük el. Bár a szünidő a két hétvégét is figyelembe véve összesen 9 napos, hétfőn még Budapesten volt dolgom, szombatra pedig haza kellett érnünk, így máris csak 4 napunk maradt, ezért elvetettem a távolabbi versenyben lévő célpontokat, így nem mentünk sem a horvát tengerpartra, sem Erdélybe a Gyilkós-tóhoz, mert nem szerettem volna a négyből két napot autóban tölteni. Végül egy Miskolc-Budapest-Temesvár-Déva-Nagyszeben-Torda-Miskolc útvonal nyert.

Miért indultunk Miskolcról Temesvárra Budapest felé?

Ehhez vissza kell kanyarodnom a tavaszi Model X szervizes kálváriámhoz. Már akkor kiderült, hogy a hátsó futómű sincs teljesen rendben, de ez nem igényelt azonnali beavatkozást, ezért elnapoltam a javítást, szerettem volna végre használni kicsit az autóm. Nyár végére terveztem a hátsó futómű javítását. A kedvezőbb ár miatt ezúttal nem a budapesti Tesla szervizbe, hanem a Teslavarázslóhoz mentem a hátsó lengőkarokat cseréltetni. A művelet gördülékenyen zajlott, kaptam csereautót, hogy a javítás ideje alatt kényelmesen mehessek dolgomra, kora délutánra el is készült az autó.

Egy kis szépséghibával, de erről nem a szerviz tehet. Kiderült ugyanis, hogy a jobb oldali csonkállvány el van görbülve, azt is cserélni kell. Ezt ütemeztük be október 31-re, ami szerencsés módon épp egybe esett a Subaru Solterra tesztautó (részletes teszt hamarosan!) leadásával, így egyetlen budapesti úttal két ügyet is el tudtam intézni.

@villanyautosok.hu

Miben volt első Temesvár Európában?

♬ eredeti hang – villanyautosok.hu

Ha már hétfőn Budapest, kedden Temesvár a cél, akkor felesleges hétfő estére visszamenni Miskolcra, tehát jött velem a család is, úgyis két autóval kellett Budapestig menni. Amíg a Subarut leadtam és a Teslát átvettem a család rokonlátogatóba ment, majd a délutáni budapesti csúcsforgalomban elindultunk a végre teljesen hibátlan Model X-szel Temesvár felé, estére szerencsésen a szállásunkra is értünk, összesen 546 km megtételét követően.

Kora reggel Miskolcról tele akkuval indultam, a szerviz előtt Fóton még feltölteni is volt időm, hogy ne délután a családdal kelljen ezzel húzni a menetidőt, így út közben csak Szegeden álltunk meg a Superchargeren, közben bevásároltunk, ami szokás szerint több időt igényelt, mint az autó feltöltése, így végül Temesvárra 25% maradékkal érkeztünk.

Temesvári Supercharger, átutazóknak szörnyű helyen

Temesváron két éjszakára foglaltunk szállást, így kedden egyéb dolgunk nem volt, mint a csodaszép belvárosban, a mellette lévő parkban sétálni. A szállásunkon konnektoros töltési lehetőség volt ugyan, amit egy tölthető hibriddel érkező vendég igénybe is vett. Mi nem, ha már a belvárosban lévő hotel parkolójában van Supercharger, az autóm pedig ingyen töltős, akkor mi ott töltöttünk, kétszer is: a délelőtti városnézés ideje alatt nem töltöttem tele az autót, nem szeretem ha tele akkuval parkol, ezért a vacsora idejére visszamentünk.

Reggel percek alatt odaértünk a néhány kilométerre lévő szállásunktól, este viszont olyan nagy volt a forgalom, hogy 3 kilométert fél óra alatt sikerült megtenni. Különösen az utolsó 8 perc fájt, mivel elhaladtunk 2 méterre a Superchargerektől, de a parkoló sorompóját elérni, belül pedig visszagurulni még ennyi időbe került.

Tekintve, hogy a román A1 autópálya minden pihenőjében van 150 kW-os MOL Plugee a MOL benzinkutaknál vagy Renovatio töltő a Rompetrol kutaknál, ha nincs dolgom Temesvár belvárosában én biztosan nem autóznék be a töltés miatt. Már Magyarországon sem szeretem, amikor egy 20-30 perces töltéshez 15-20 perces kerülőket kell tenni az autópálya lehajtóktól 4-5 km-re lévő Auchan áruházakig, hosszú úton hatalmas időveszteség lehet nem autópálya pihenőben tölteni.

Déva vára alatt

Irány Déva és Nagyszeben

Szerda reggel Temesvárról Nagyszebenre indultunk, ami végig autópályán több mint 270 km. Ezen a szakaszon Supercharger egyelőre nincs, bár az aktuális szavazáson épp a második helyen áll Déva.  A 270 km egy lendülettel nem csak az X90D-nek, a családnak is túl sok. Ha a mielőbbi érkezés lett volna a fő szempont, akkor egy 150 kW-os MOL Plugee töltőn álltunk volna meg egy pihenőben, Déván viszont a várat és a belvárost is szerettük volna megnézni, a Plugshare pedig rengeteg töltőt jelölt.

Az EV-Mag töltőjénél inkább feladtam a töltés indításával való próbálkozást és közelebb autóztunk a belvároshoz, tölteni pedig megálltunk egy MOL Plugeen

Sajnos a vár alatti parkolóban épp nincs töltő, pedig az itt eltöltött másfél óra bőségesen elegendő lett volna AC töltőn is nekünk. A belvárosban szintén elidőztünk egy órát, itt pár perc extra sétával tudtunk volna tölteni az EV-Mag töltőjén, ezt azonban nem sikerült működésre bírni. Az alap töltésindítási mód egy román telefonszámra küldött SMS, de magyar számról ez nem működött. A weboldal böngészését egyéb lehetőség iránt kutatva gyorsan feladtam, inkább megálltunk egy MOL Plugee töltőnél, ami így kb. 20 perces időveszteséget jelentett volna, ha nem akar a család egyébként is WC-re menni.

Tesla célállomás töltő Déván

Kíváncsiságból Déváról kifelé kipróbáltunk egy Tesla célállomás töltőt is egy bevásárlóközpont parkolójában is, de ez a Plugshare-ben ígért 22 kW helyett csak 3×6 amperrel töltött, így több órát kellett volna időznünk, hogy elegendő energiát kapjunk. Egyébként ha itt megálltunk volna pl. vásárolni, akkor a Tesla töltő mellett használhattunk volna 22 kW-os AC töltőket, melyeket az EV Connect applikációval tudtam volna indítani. Azonban ez a cég sem kedveli a külföldi villanyautósokat, a QR kódot az oszlopról leolvasva az Apple App Store azt mondta, az én (magyar) fiókommal nem érhető el az alkalmazás. Régen valószínűleg nem volt ilyen korlátozás, mert észrevettem, hogy a mobilomon már fent van ez az app, frissíteni pedig engedte.

Nagyszeben példa értékű városi hálózata

Nagyszebenbe előbb érkeztünk, mint a szállásunk átvehető volt, ezért egy belvárosi parkolóba autóztunk, ahol azonnal kellemes meglepetés fogadja a villanyautósokat. A méretes parkoló zsúfolt, bármikor arra jártunk néhány szabad helyet jelzett a sorompó, de 7 töltőhely, 3 db háromszabványos töltőoszloppal várja az elektromos autóval érkezőket. A töltés az ELMotion applikációval indítható, a regisztrációnál egyetlen nehézség, hogy az országok listája kizárólag Romániát tartalmazza annak ellenére, hogy az app nyelve románról angolra váltható.

Nagyszeben belvárosában számos kedvező árazású töltőoszlop várja a villanyautósokat

A bukaresti székhelyű cég számos helyszínen üzemeltet töltőoszlopokat Nagyszebenben is, melyek érdekessége a kedvező ár: 1 lej/kWh a töltési díj, szemben az országszerte jellemző 1,7-3,3 lejes díjazással. Sosem értettem, hogy azok a cégek, önkormányzatok, kormányok, akik sokáig ingyenes töltéssel támogatták az elektromobilitás terjedését miért nem gondolkoznak átmeneti helyzetben az ingyenesség és a piaci ár között.

Nagyszeben Supercharger

Véleményem szerint az ingyenes töltés nem szerencsés, mert az oszlopokat folyamatosan a szomszédban élők használják, akkor is, ha rendelkeznek saját otthoni töltővel. Az otthoni töltési díjnál hajszállal magasabb árazással azonban a támogatás épp azokhoz juthat el, akiknek szüksége van rá: társasházakban élők, hosszabb úton lévő autósok. A nagyszebeni 1 lejes díjazás éppen ezt valósítja meg.

A fogarasi hegycsúcsok már havasak

Transzfogaras hirtelen felindulásból

Régi vágyam a Transalpina és Transzfogaras útvonalak végigjárása. Ezúttal nem terveztem ezeket, de Nagyszeben felé közeledve a Transalpina útjelző táblákat látva este ránéztem a térképre és azt is kiszúrtam, hogy a szokatlanul forró ősznek köszönhetően idéntől a Transzfogarast sem zárják automatikusan november elsején (a Transalpinát mindig is a havazáshoz viszonyítva zárták). A Transalpina meglátogatását a gyerekek miatt elvetettem, autóztak eleget már az előző napokban, nem akartam újabb hat órára „bezárni” őket a kocsiba. A Fogaras viszont jóval kevesebb autózással elérhető Nagyszebenből, így csütörtök reggel errefelé vettük az irányt.

Három napig volt hibátlan a Model X

Kora reggel 5 fok volt odakint, rutinszerűen indítottam applikációból a fűtést, ami kapcsolta az ülés és kormányfűtést is és ennek még jelentősége lesz. Amíg a gyerekek a hatalmasra nyíló hátsó ajtókon beülnek, bekötjük őket az autó persze újra kihűl, hiába volt előfűtve. Mivel az ülésem és a kormány is már-már túlságosan meleg volt, induláskor azonnal nem tűnt fel, hogy nincs fűtés a kocsiban. Néhány kilométer után azonban gyanús lett, hogy nem fűt az autó. Feltekertem maximumra a fűtést, semmi. Végülis hétfőn hoztam el az utolsó hiba javítását követően a szervizből,  mit is várok, legyen hibátlan egy sokak szerint már bontóba való 7 éves Tesla csütörtöknél tovább?

Mivel a Transzfogaras alig 60 km és az időjárás előrejelzés napos időt jósolt, némi hezitálás után úgy döntöttünk, hogy folytatjuk az utat. A gyerekeket kabátba, sapkába, dupla zokniba öltöztettük. A Transzfogaras csodálatos volt, de odakint őrült szél fújt és 2 fok volt, így csak néhány rövid alkalommal szálltunk ki a kocsiból, ahol a napsütés hatására kezdett melegedni a beltér így a gyerekekről is lekerülhetett a téli felszerelés.

A Transzfogarason az út 2042 méter tengerszint feletti magasságig kapaszkodik fel, ami 47 kWh/100 km-es átlagra növelte a fogyasztásunkat, ha fűteni is tudunk biztosan 50 fölé emelkedett volna. Az alagútnál 46%-on volt az akku töltöttsége, lefelé persze rengeteg energiát visszanyertünk, így mire legurultunk már 53%-ot jelzett a műszerfal, majd a sík úton hosszan haladtunk 70-80-nal teherautók mögött, nem volt lehetőség előzni, így az utolsó 50 km-re jutó átlagfogyasztás 0,25 kWh/100 km-ig csökkent. Ez persze csak érdekesség, valós jelentősége nincs.

Hazaút Tordán és Kolozsváron keresztül

Nagyszebenből péntek délelőtt szerencsére napos időben autóztunk Tordáig, ahol ismerőseinket látogattuk meg. Eredeti tervünk szerint péntek este hazaindultunk volna, de egyrészt marasztaltak, másrészt fűtés nélkül sem szerettünk volna éjjel utazni, így náluk aludtunk egyet. Tordán bőségesen lett volna időnk teletölteni az autót, de a Tesla navigációja még 100%-kal indulva is azt mondta, álljunk meg 10 percre a kolozsvári Superchargeren, így nem mentem át a közeli AC töltőhöz.

Aztán a fogyasztás alapján később látszott, hogy fűtés nélkül, és a Torda-Kolozsvár szakaszon az autópályát elkerülve (a Supercharger a Waze szerint így rövidebb utazási idővel elérhető) a régi országúton tesszük meg, akkor biztonságosan elértük volna Debrecent, szóval ez nem volt helyes döntés, tele akkuval indulva némi odafigyeléssel tehát kihagyhattuk volna a kolozsvári töltést, bár így legalább bementünk melegedni a bevásárlóközpontba.

Sajnos mire Kolozsvárra értünk már szakadt az eső, és egészen Nagyváradig elkísért, így nem volt melegünk, sokszor volt szükség légkondis páramentesítésre is, egyelőre azonban úgy tűnik, egyik gyerek sem betegedett meg a 6 órás úton téli ruhában, betakargatva ücsörögve.

A Kolozsvár-Debrecen szakaszon nagyon hiányzik az autópálya, bár csak 210 kilométer a táv, az erős forgalomban ritkán tudtunk 70-nél gyorsabban haladni, így a 4 órás út sok is lett volna köztes megálló nélkül. Ha ezeket a rövid szüneteket sikerült volna töltőkhöz időzíteni, akkor Debrecenben a Superchargernél már meg sem álltunk volna tölteni (igaz ott is jól jött a melegedés az Auchanban a fáradt gyerekekkel).

Az utazás számokban

Öt nap alatt a Teslafi gyűjtése szerint összesen 1671 kilométert autóztunk, amihez Tesla Superchargeren 310 kWh, AC töltőkön (Budapesten és Nagyszebenben) 60 kWh, MOL Plugee DC töltőn pedig 20 kWh energiát vételeztünk. Otthonról 90%-kal indultunk és 30%-kal érkeztünk, ami további kb. 40 kWh.

A töltési költségek Budapesten E.ON AC töltőn 199 Ft/kWh (16 kWh, 3184 Ft), Nagyszebenben 1 lej (kb. 75 Ft, 45 kWh, 3375 Ft), MOL Pluge Románia 2,6 lej/kWh (kb. 195 Ft, 20 kWh, 3900 Ft), az én régi Teslám Superchargeren ingyen tölt, ha fizetnem kellett volna Magyarországon 197 Ft/kWh, Romániában 2,25 lej/kWh (kb. 169 Ft). Az 1600 kilométer üzemanyagköltsége számomra kb. 11.000 forint volt, fizetős Superchargerrel további 57.000 forintba került volna.

Mennyit kell már megint önteni a feneketlen kútba?

Szeretném szeretni a Teslát, de nem engedi. Össze sem merem számolni, mennyit költöttem szervizre az elmúlt 11 hónapban, jobb a struccpolitika. A PTC fűtés cseréje 400.000 forintos nagyságrendű tétel lesz, ha a biztosítékot is cserélni kell, akkor inkább 450 ezer, de tulajdonképpen szerencsém volt, előfordulhatott volna, hogy mikor tönkremegy szigetelési ellenállás hibát dob az autó és járóképtelen lesz, nem örültem volna ha Nagyszebenből kell hazaszállítani.

Felmerült a bontott alkatrész beépítése, de kedvező áron (az új ár harmadáért) egyelőre csak Norvégiában találtam, kétharmados ár mellett viszont inkább az újat választom. Hétvégén nem sikerült megtudnom elküldik-e Magyarországra a norvég alkatrészt. Ha van Norvégiában élő olvasónk, aki esetleg tud segíteni helyi átvétellel és postázással, köszönettel veszem, ha jelentkezik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.