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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Sajnos az autó a vásárlás után alig egy héttel elkezdett változatos hibaüzeneteket dobálni, amit meg sem próbáltak javítani a bécsi szervizben, mondván nem sikerült reprodukálni a hibát. Februárban a budapesti Tesla szervizben már megjelentek a riasztások a próbaúton, így végre elkezdődött a 2022. májustól aktív hiba javítása.

Hosszú várakozás után a héten visszakaptam az autóm a budapesti szervizből, és hiba nélkül teljesítette a hazautat. Az alábbiakban összefoglalom, hogy mi történt egy év alatt.

Egy évig tartott a hiba javítása

Első alkalommal 2022. május közepén jelentkezett a hibajelenség, amikor – még az előző tulajdonos – éppen a bécsi szervizből tartott hazafelé. Azért volt ott, mert eMMC memóriát cseréltek az MCU egységben.

A hiba újraindítás után eltűnt és akkoriban még nem jött elő nap mint nap, így szervizbe először csak 2022. június 20-án vitték, ahol a hátsó ajtókban érzékelőket cseréltek, mintegy 50.000 forintért. Ekkor még nem aludt a szervizben az autó.

A probléma maradt, így augusztus végén ismét a budapesti szervizbe került a Tesla, ahol egy néhány kilométeres próbaútra is elvitték, de (ma már tudjuk), ennyi nem elég a hiba előcsalogatásához. Ekkor már egy hetet a szervizben töltött a Model X. Ellenőrizték a médivezérlő egységet, mivel annak javítása után jelentkezett először a hiba. Az előző tulajdonos elmondása szerint ekkor már felmerült az első motor garanciális cseréje is, de erre végül nem került sor, de ez önmagában nem is oldotta volna meg a problémát. Tekintve, hogy a hibák özöne az Autopilot számítógéppel kezdődött, először AP nélküli tesztelést javasoltak. Ez alkalommal a javításért nem kellett fizetni.

Egyre gyarkabban jelentek meg a hibaüzenetek, ezért 2022. szeptember végén újra szervizbe került a Tesla, de ezúttal Bécsbe vitték. Ismét ki- és visszaszerelték az MCU egységet, valószínűleg a májusi javítás ellenőrzéséhez. Mivel korábban Budapesten az Autopilot számítógépre gyanakodtak, kicserélték az AP ECU egységet, majd összesen 2700 kilométeren keresztül tesztelték az autót, ezért kereken 2 hónapot töltött a szervizben a Tesla.

2022. november végén visszaadták az autót a bécsiek – egy nettó 835 eurós számla kiséretében – mondván most már minden rendben lesz, hiszen rengeteget tesztelték és nem jött elő újra a hiba (később kiderült, hogy jellemzően csak napi 60-80 km megtétele után vagy a regeneratív fékezés intenzív használata esetén jelentkezik a probléma, vélhetően ezek a feltételek nem teljesültek a teszteléskor).

2022. december másodikán lettem boldog Tesla tulajdonos, de az öröm alig egy hétig tartott. December 10-én újra megjelentek a hibaüzenetek. Az korábbi állítólagos javítás miatt Bécsbe jelentettem be az autót, de csak január 20-ra kaptam időpontot. Az autót lemerítették, iszonyatosan összekoszolták és amíg itt volt elromlott a jobb első ajtó nyitó mechanizmusa. A hibát, ami miatt oda vittem, nem javították, azt pedig, hogy egy kopogó féltengely cseréjét is kértem, egyszerűen figyelmen kívül hagyták. Majdnem egy hónapot állt itt az autó teljesen feleslegesen.

Model X hétköznapok #6: szégyen, ami a bécsi Tesla szervizben történt

A fenti felháborodott hangvételű beszámolómra felfigyeltek a budapesti Tesla szerviz munkatársai is, így már jól ismerték a történetet, amikor Bécsből hazaúton megjelentem náluk. Az ijesztő előzmények ellenére elvállalták a munkát és egy hét múlva (2023. február 22.) már mehettem is.

Budapesten az első diagnosztika alapján hátsó motort és nagyfeszültségű kábeleket cseréltek. Maga a csere egy nap alatt megvolt, de az alkatrészekre 21 napot vártunk. Egy beszakadt menet miatt egy további alkatrészt is meg kellett rendelni, ismét 20 napos várakozás következett. Amint megérkezett az alkatrész, azonnal be is szerelték és próbaútra vitték az autót. A hibaüzenetek, bár ritkábban, de továbbra is megjelentek.

A szerviz úgy döntött, hogy az első motort is cserélik, így ismét alkatrész rendelés és várakozás (ezúttal 16 napos) következett.

A gyorsabb szállítás sajnos nem okozott pozitív ügyfélélményt: bár április végére megérkezett a motor, a győri elektromajálisra mégsem tudtunk a saját autónkkal menni. Az ev-fan.hu kisegített egy vevőre várakozó e-Niroval, nehogy benzines Opel Astrával menjünk villanyautós találkozóra. Ennek volt előnye is: a Model X nem tudta volna töltés nélkül megtenni hazafelé a Győr-Miskolc távot autópálya tempóval, a 64 kWh-s Niro igen.

Május első hete csak négy munkanapból állt, a szerviz pedig folyamatos erőforráshiánnyal küzd, de végre bekerült az első motor. Az utolsó próbaútra május 9-én került sor. Bevallom a végén egyre nehezebben viseltem a hónapok óta tartó várakozást, főképp annak tudatában, hogy a motor már Budapesten van, „csak” be kellene szerelni (ezúton is elnézést kérek a Tesla szerviz szerelőjétől, akit a végén a korábbiaknál is többet noszogattam).

A hibajelenség megszűnt, így 2023. május 11-én elhoztam a szervizből a Teslát, ezúttal 79 napot volt a szervizben. A rejtélyes hiba miatti javítás pénzbe nem került, mivel a motorokra még él a 8 éves kilométer-korlátozás nélküli garancia. Ingyen azért nem úsztam meg, a hibakeresés alapos átvizsgálással járt, így találtak további problémákat, melyek javításáért fizetnem kellett.

A sikeres javítást köszönöm a budapesti Tesla szerviz munkatársainak, akik rengeteg munkaórát fordítottak az autóm diagnosztizálására. A Tesla szervizhálózatával, mint intézménnyel, már kevésbé vagyok elégedett.

Az elmúlt egy évből összesen hat hónapot állt szervizben az autó. Háromszor volt Budapesten és kétszer Bécsben. A garanciának köszönhetően nem került sokba a javítás, bár tavaly Bécsben az 1000 eurót valószínűleg olyan alkatrészért kérték el, amit felesleges volt cserélni. Közel négy hónapig nem tudtam használni az autót, ha erre az időre egy hasonlót béreltem volna, az több millió forintba került volna.

A budapesti szerviz túlterheltségét indokolja, hogy csak a nyitás óta kb. 1300 Teslát adtak el hazánkban, eközben a KSH adatok alapján már 3300 körüli a hazai utakon futó Teslák száma (és a külföldi rendszámmal Magyarországon használt, Budapesten szervizelt autók ebben nincsenek benne), tehát háromszor annyi autót javítanak a Váci úton, mint amennyivel terveztek. Budapesten azonban az alkatrészek szállítási ideje miatt töltött közel három hónapot az autóm, ennek oka nem a szerviz leterheltsége. A bécsiek pocsék teljesítményére pedig végképp nincs mentség.

A rengeteg idegeskedésért azzal próbálom vigasztalni magam, hogy egy alaposan átvizsgált, felújított autót kaptam vissza. Cserélték mindkét motort a kapcsolódó nagyfeszültségű kábelekel és csatlakozókkal, a töltőt, az első féltengelyeket, lengőkarokat, stabilizátorokat, első féktárcsákat és fékbetéteket, valamint az akkumulátor fűtőegységét. Az első motor cseréje során le kellett engedni a klímagázt, így a légkondicionáló működését és töltöttségét is ellenőrizték, praktikus volt most szűrőt is cserélni a rendszerben.

A Tesla nemrégiben Twitteren kérdezte meg, miben kellene fejlődni a cégnek. Nem csak én, sokan mások is a szervizhálózat fejlesztését kérték. Reméljük eljutott az üzenet az illetékes döntéshozókhoz és minél előbb gyorsabb, jobb ügyfélélményt biztosít majd a Tesla szervizszolgáltatása. Magyarországon a következő fejlesztés úgy tűnik Debrecenben várható.

Debrecenben nyílhat a következő Tesla szalon

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.